عصر خودرو

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

کسب‎وکارهای خلاق دانشگاهی جامعه را به سمت کارآفرینی هدایت می‌کنند

عصر بازار- با توجه به ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده، کسب‎وکارهای خلاق و نوآور دانشگاهی نگرش و محیط جامعه را به سمت کارآفرینی هدایت می‌کنند.

کسب‎وکارهای خلاق دانشگاهی جامعه را به سمت کارآفرینی هدایت می‌کنند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در بازدید از مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا (س) با بیان مطلب فوق، دانشجویان خلاق و نوآور را زمینه‌ساز تحول فرهنگی دانشگاه‌ها دانست و گفت: با توجه به ظرفیت بسیار بالای نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده، می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نزدیک نه تنها دانشگاه‌های ما، بلکه فضای جامعه به واسطه کسب و کارهای نوآور دستخوش تحولی ساختاری شود.
    ستاری، به حمایت از شرکت‌های خلاق و نوآور در رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: یک سری از شرکت‌ها خلاقیت و نوآوری را مبنای خود قرار داده‌اند و با این‌که پیچیدگی شرکت‌های بزرگ را ندارند اما زمینه بسیار مساعدی برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد دارند، بسیاری از شرکت‌های دانشگاهی از جنس همین شرکت‌ها هستند و بر همین اساس حمایت از این شرکت‌ها را در دستور کار داریم.
    ایجاد فرهنگ کسب‌وکارهای نوآور در دانشگاه‌ها
    معاون علمی‌وفناوری رییس‌جمهور، با تأکید بر این‌که دانشگاه‌ها باید یک حرکت اجتماعی را شکل دهند و در گام نخست باید فرهنگ تکیه به پول دولتی درآمد نفتی و اشتغال دولتی را اصلاح کنند، گفت: شکل‌گیری شرکت‌های اسپین‌آف دانشگاهی، می‌تواند با ایجاد یک درآمد پایدار زمینه رشد و توسعه دانشگاه و سهولت حرکتش در مسیر نوآوری را فراهم کند.
    وی به رشد فرهنگ کسب و کارهای نوآور نسبت به سال‌های پیشین اشاره کرد و افزود: این فرهنگ اکنون در دانشگاه‌ها جای خود را گشوده است و دانشجو با مشاهده‌ نمونه‌های موفق کسب و کارهایی که از دل دانشگاه برآمدند و درآمد میلیاردی کسب کردند، انگیزه لازم برای پای گذاردن در این مسیر را خواهد یافت.
    معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، نقطه متقابل نگرش استارتاپی را رویکرد دولتی به موضوع پژوهش و اشتغال عنوان کرد و گفت: نگرش دولتی به پژوهش، فناوری و کسب و کار، خروجی‌هایی را منجر می‌شود که نه‌تنها در حل مشکلی از کشور ناتوان هستند، موجب صرف هزینه‌های کلان می‌شوند.
    وی، راه‌کار این چالش را نقش‌آفرینی بخش خصوصی به این عرصه‌ها دانست و گفت: شناخت بخش خصوصی از نیازها و ضرورت‌ها موجب می‌شود ورود این بخش به عرصه پژوهش، زمینه رشد و پیشرفت را فراهم کند.
    وی با بیان این‌که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ایجاد محیطی مساعد برای کسب و کارهای فناورانه اجرایی شد، افزود: فضا که در ابتدا یک فضای محدود بود، به بستری برای حضور بیش از 3 هزار شرکت دانش بنیان با فروش فراتر از 30 هزار میلیارد تومان توسعه یافته است، این در حالی است که فروش بسیاری از شرکت‌ها توانی است و کسب و کارهای نوپا به صورت هفتگی رشد دو رقمی را تجربه می‌کنند.
    مرکزی برای رشد کسب‌وکارهای نوآور حوزه علوم انسانی
    مرکز نوآوری دانشگاه الزهرا، با محور قرار دادن نیروی انسانی برگزاری جلسات کاری مشترک میان مرکز نوآوری و مرکز رشد، ارائه آموزش در حوزه مهارت‌های شغلی و کارآفرینی، دوره‌های مجازی کارآفرینی و حمایت از گروه‌های نوآور به دنبال ایجاد زمینه رشد کسب و کارهای نوآورانه دانشگاهی است.
    این مرکز نوآوری، تشکیل و ارائه حداقل 3 تیم استارتاپ به مرکز رشد، ارائه 10 کسب و کار کامل شده، رشد بیش از 5 درصدی تعداد شرکت کنندگان دانشجو و ارائه حداقل 2 طرح صنعتی را در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده است.
    همچنین برگزاری رویدادهای استارتاپ ویکند مشترک، رویدادهای حل چالش‌های صنعتی، برگزاری مسابقات کارآفرینی با مشارکت دانشجویان، معرفی الگوهای موفق از برنامه‌های دیگری است که این مرکز نوآوری در راستای توسعه کارآفرینی دانشگاهیان الزهرا (س) در دستور کار خود قرار داده است.
    در این بازدید مهناز ملانظری سرپرست دانشگاه الزهرا (س)، محمود شیخ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد فناوری نرم و هویت ساز، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، مجید دهبیدی پور رییس مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی شریف، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس و جمعی از رؤسای دانشکده‌ها و معاونان دانشگاه الزهرا ستاری را همراهی کردند.

    برچسب ها