عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

سود و تعدیل های مثبت ناشی از ثبات اقتصادی است

عصر بازار- ثبات اقتصادی منجر به افزایش سود شرکت ها شده و به همین دلیل شاهد تعدیل مثبت در صنایع برتری چون پالایشی ها، سنگ آهن و فلزات بودیم.

سود و تعدیل های مثبت ناشی از ثبات اقتصادی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، ایمان مقدسیان، مدیر معاملات کارگزاری بانک کشاورزی ضمن بیان مطلب فوق گفت: شرایط اقتصادی کشور نسبت به چند سال گذشته که در بازارهایی چون طلا و ارز به طور پیاپی تکانه هایی وجود داشت، فرق کرده است.

    وی در ادامه افزود: در ابتدای دهه 90 بر اساس نوسانات نرخ ارز شاهد رشدهای شارپی در بازار سرمایه بودیم اما واقعیت اقتصاد کشور، بورس را در گذر زمان وارد رکود کرد.

    مقدسیان با اشاره به تعدیل های مثبت در برخی از صنایع گفت: تفاوت رشدی که امروز در برخی صنایع شاهد هستیم با رشدهای حبابی در افزایش سودآوری ناشی از فعالیت و عملکرد واقعی شرکت ها نهفته است.

    این فعال بازار سرمایه با اشاره به روند صعودی شاخص کل طی چند هفته اخیر گفت: خوشبختانه شاخص بورس به سمت جلو در حال پیشروی است و هم اکنون در میانه قله 81 هزار واحدی ایستاده است.

    وی در ادامه به بحث بازگشایی مثبت برخی از سهام بزرگ بازار سرمایه همچون گروه سنگ آهن، فلزات طی چند روز اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: این گروه ها برای نخستین بار بعد از چند سال توانسته اند گزارش هایی به بازار ارائه دهند که با پیش بینی افزایش سود همراه باشد.

    این کارشناس بازار سرمایه دلیل اصلی بروز این اتفاق مثبت را افزایش قیمت های جهانی و ایجاد ثبات در فعالیت شرکت ها عنوان کرد.

    وی با بیان اینکه شرکت ها چند سال در مسائل سودآوری دچار مشکل بودند اما ثبات شرایط اقتصادی به آنها فرصت حرکت نتیجه بخش داد، اظهار داشت: اگر رشد نرخ ارز و وضعیت رشد اقتصادی در یک مداری حرکت کند که همراه با منطق باشد منجر به ثبات فعالیت بنگاه های اقتصادی می شود.

    مقدسیان  ضمن توصیه به اینکه سهامداران با اطلاع دقیق از وضعیت صورت های مالی اقدام به تشکیل پرتفوی کنند، گفت: سهامداران حرفه ای بعد از چند سال کار از صورت های مالی شرکت ها اتفاقات مثبت را شناسایی می کنند، به خصوص وقتی روی یک صنعت و گروه تخصص داشته باشد و ریز صورت های مالی را داشته باشد سیگنال های مثبت و منفی را از تغییر در نرخ های جهانی و داخلی می گیرند.

    وی تصریح کرد: بعضاً تغییر در سود و زیان شرکت ها ناشی از تغییر قیمت ها جهانی است که در صورت های مالی شرکت ها به صورت دوره ای و میان دوره ای منتشر می شود و می تواند به سهامداران نمای بهتری از فعالیت شرکت ارائه دهد اما یک روش مناسب دیگر برای اطلاع از جزییات شرایط شرکتها حضور در مجامع عمومی عادی سالانه است.

    برچسب ها