عصر خودرو

اروپا داده‌های خوب جدیدی منتشر کرد؛

نوسان سیاسی در بازار‌های جهانی

عصر بازار- آخرین روز آگوست، برای بازارهای جهانی، مملو از خبر بود. دوشنبه، علاوه‌بر ادامه توجه به تنش ژئوپلیتیک در شبه‌جزیره کره، تنش‌های سیاست داخلی آمریکا نیز با شدت ادامه داشت تا بازارها داده‌های متفاوتی برای تحلیل در اختیار داشته باشند.

نوسان سیاسی در بازار‌های جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  روند شاخص دلار که هفته گذشته نزدیک کف 13 ماه به‌کار خود پایان داده بود، صبح دوشنبه تا حدی تعدیل شد،‌ اما تحت ادامه فشارهای ترامپی ضعیف ماند. رشد این شاخص، مانع طلا شد، اما ضعف آن چشم‌انداز بازار فلزهای گرانبها را مثبت نگه داشت. طلا از سویی از تنش‌های وابسته به آخرین آزمایش موشکی کره‌شمالی و البته روسیه نیز حمایت می‌شد. پوتین به‌تازگی در واکنش به تحریم‌های تازه آمریکا گفته که چندصد کارمند دولت آمریکا باید روسیه را ترک کنند. از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان آمریکا از رئیس‌دفتر تازه کاخ‌سفید درخواست کرده‌اند که به آشوب موجود پایان دهد.شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد 25/ 93 واحد ایستاده بود، دوشنبه صبح اندکی رشد کرد. همزمان، اونس طلا که جمعه روی قیمت 1269 دلار ایستاده بود، هفته را با نوسان کاهشی با دامنه محدود آغاز کرد. اینها، همزمان با رشد بازارهای سهام بود که ترجیح دادند به‌جای تمرکز بر تحولات شبه‌جزیره کره بر داده‌های تازه‌ای که بناست در طول هفته منتشر شود، متمرکز شوند. تا ساعت 8 عصر روز گذشته که این گزارش نهایی می‌شد، عدد 46/ 93 واحد برای شاخص دلار و بهای 1269 دلار برای اونس طلا ثبت شد.

    آخرین روز جولای

    قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی در آغاز مبادلات دوشنبه تحت‌تاثیر تنش‌های شبه‌جزیره کره نزدیک بالاترین سطح خود در 7 هفته اخیر نوسان کرد اما خیلی زود تحت‌فشار روند تعدیل دلار قرار گرفت. با این همه، دلار همچنان ضعیف است. به گزارش سایت طلا به نقل از رویترز، کاهش ارزش دلار آمریکا در پی انتشار آمارهای ناامید‌کننده اقتصادی این کشور و تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره موجب‌شده است تا تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.پس از آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی، آمریکا 2 فروند بمب‌افکن بی‌یک‌بی را بر فراز شبه‌جزیره کره به پرواز درآورده است. نماینده آمریکا در سازمان‌ملل نیز تاکید کرده است که چین، ژاپن و کره‌جنوبی باید اقدامات بیشتری را برای مقابله با تهدیدات موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی انجام دهند. کره‌شمالی روز جمعه یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیمای دیگر را با موفقیت آزمایش کرد. به اعتقاد تحلیلگران نظامی، کره‌شمالی قادر است با این موشک‌ها ایالت لس‌آنجلس و سایر شهرهای آمریکا را هدف قرار دهد. آمریکا و کره‌جنوبی نیز در واکنش به این آزمایش موشکی، یک مانور مشترک نظامی برگزار کرده‌اند. آمریکا از سامانه ضدموشکی تاد نیز با موفقیت بهره‌برداری کرده است. دیگر اخبار مهم دوشنبه از اروپا آمدند، جایی‌که بهبود چشم‌انداز اقتصادی آن در هفته‌های اخیر از عوامل فشار بر ارزش دلار بوده است. دوشنبه اعلام شد که تورم منطقه یورو در ماه جولای ثابت بوده اما تورم هسته که به‌شدت مورد دیده‌بانی بانک مرکزی اروپاست به بیشترین میزان در 4 ساله گذشته رسیده است. رشد تورم پایین، از مهم‌ترین مشکلات موجود در بسیاری از اقتصادهای عمده جهان است. همزمان اعلام شد که نرخ بیکاری در این بلوک 19 کشوری به کمترین میزان از سال 2009 رسیده است. این داده‌ها نشانه ادامه احیای اقتصاد اروپا هستند.

     

    شروع ماه هشتم

    تازه‌ترین تحلیل اینوستینگ نشان می‌دهد که قیمت طلا در روزهای آینده که اولین روزهای آگوست هستند، تحت‌تاثیر آمارهای اشتغال آمریکا در ماه جولای قرار خواهد داشت. بر اساس این گزارش آمارهای اقتصادی جدید موجب‌شده تا گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو طی ماه‌های آینده کاهش یابد و این مساله موجب افزایش تقاضا برای طلا شود. فدرال‌رزرو آمریکا در نشست اخیر خود نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده و وعده داده است تا برنامه کاهش تراز مالی 5/ 4 تریلیون دلاری را به‌زودی آغاز کند. از سوی دیگر شلیک موشک بالستیک قاره‌پیمای کره‌شمالی نیز تاثیر زیادی بر افزایش تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا داشته است.به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده انتشار آمارهای اشتغال و نرخ بیکاری آمریکا در روز جمعه تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت طلا خواهد داشت. این آمارها می‌تواند وضعیت نرخ بهره فدرال‌رزرو تا پایان امسال را مشخص کند. نشست بانک‌های مرکزی بریتانیا و استرالیا نیز طی روزهای آینده برگزار خواهد شد و اعلام سیاست‌های پولی و نرخ بهره این دو کشور نیز می‌تواند تاثیر مهمی بر قیمت طلا داشته باشد. منطقه یورو سه‌شنبه آمارهای اولیه رشد اقتصادی در سه ماه دوم را نیز اعلام می‌کند.

    از طرف دیگر در رابطه با روند بلندمدت، یک تحلیلگر برجسته اقتصادی بر این باور است که قیمت جهانی طلا طی ماه‌های آینده تحت‌تاثیر مشکلات اقتصادی آمریکا منفجر خواهد شد. جیم راجرز تحلیلگر و سرمایه‌گذار مشهور بین‌المللی می‌گوید: «به‌نظر من آمریکا به‌زودی با یک بحران مالی بزرگ روبه‌رو خواهد شد و این بحران مالی بدترین بحرانی خواهد بود که تاکنون با آن مواجه شده است. تاریخ نشان می‌دهد که ما هر 4 تا 8 سال شاهد مشکلات اقتصادی و مالی در آمریکا بوده‌ایم؛ بنابراین اینکه می‌گوییم اقتصاد آمریکا طی ماه‌های آینده با مشکلات و بحران‌های جدی روبه‌رو می‌شود، مساله‌ای غیر‌عادی نیست.» راجرز می‌افزاید: «پیش‌بینی من این است که امسال یا سال آینده با بحرانی به مراتب بدتر از بحران‌های مالی قبلی روبه‌رو خواهیم شد. به‌نظر من بحران مالی موجب منفجر شدن قیمت جهانی طلا خواهد شد ولی در شرایط کنونی من هنوز خرید طلا را شروع نکرده‌ام، فعلا ذخایر قبلی طلای خود را نگه داشته و آنها را نمی‌فروشم.»

    برچسب ها