عصر خودرو

شاخص ارزی آرام گرفت؛

انتظارات سکه بازان محقق نشد

عصر بازار- در سومین روز هفته، دلار نوسانات محدودی داشت ولی در بازار موازی، سکه تغییرات قیمت بیشتری را به ثبت رساند. دلار که در ۲ روز ابتدایی هفته ۱۷ تومان بالا رفته بود، روز دوشنبه در مسیر کاهشی قرار گرفت و با یک تومان افت به قیمت ۳ هزار و ۸۰۹ تومان رسید.

انتظارات سکه بازان محقق نشد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در روز کم‌نوسان دلار، سکه‌تمام‌بهار آزادی به دلیل افت بهای اونس در بازارهای جهانی کاهشی شد و 7 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد تا به قیمت یک میلیون و 216 هزار تومان برسد. این افت در شرایطی به ثبت رسید که فلز گرانبهای داخلی پیش از آن 5 افزایش متوالی را ثبت کرده بود. به گفته فعالان، روز یکشنبه معامله‌گران سکه به امید افزایش بیشتر بهای اونس در بازارهای جهانی به استقبال افزایش بیشتر قیمت رفتند. با این حال، روز دوشنبه برخلاف انتظار آنها، طلای جهانی نه‌تنها مسیر افزایشی را در پیش نگرفت، بلکه تا ساعت 3 بعدازظهر به سوی میانه محدوده هزار و 260 دلار حرکت کرد. افت غیرمنتظره اونس موجب شد فروش‌های سکه در بازار داخلی بالا برود و قیمت حدود نیم درصد از ارزش خود را از دست بدهد. روز دوشنبه، یورو نیز مانند سکه و دلار در جاده کاهشی قرار گرفت. ارز اروپایی در این روز 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 هزار و 555 تومان رسید. این افت در شرایطی رقم خورد که یورو در 2 روز انتهایی هفته گذشته110 تومان افزایش را به ثبت رسانده بود.

    افت کانالی ابتدای روز

    در سومین روز هفته، سکه‌تمام بهار آزادی معاملات خود را در کانال یک میلیون و 210 هزار تومان آغاز کرد، حال آنکه روزهای شنبه و یکشنبه در کانال یک میلیون و 220 هزار تومان نوسان کرده بود. روز دوشنبه، معاملات سکه با قیمت یک میلیون و 219 هزار تومان کلید خورد که کاهشی 4 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز یکشنبه داشت. به گفته فعالان، انتظارات معامله‌گران سکه از همان ابتدای روز تحت‌تاثیر حرکت کاهشی اونس معکوس شد و گرایش به عرضه در بازار بالا رفت. پس از شروع کاهشی، در ادامه روز سکه افت بیشتری را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که در مقاطعی از روز تا نقطه یک میلیون و 214 هزار تومان پایین رفت، هرچند که در نهایت با قیمت یک میلیون و 216 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که 7 هزار تومان پایین‌تر از نرخ بسته شده دومین روز هفته بود، موجب شد اولین کاهش سکه از دوم مردادماه به ثبت برسد. سکه از 3 تا 8 مرداد 24 هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.نوسانات افزایشی سکه در مقاطعی موجب شده بود که بخشی از معامله‌گران ارزی به بازار معامله‌گران سبزه‌میدان ورود کنند. عامل اصلی که سکه را در هفته گذشته در مسیر افزایشی قرار داد، افزایش بهای اونس بود ولی شروع متفاوت طلای جهانی در روز دوشنبه موجب تغییر انتظار معامله‌گران شد. همسو با افت سکه‌تمام، نیم و ربع‌سکه نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. روز دوشنبه نیم‌سکه با 3 هزار تومان افت به قیمت 635 و ربع‌سکه با کاهش 4 هزار تومانی به بهای 376 هزار تومان رسید. افت سکه‌تمام در شرایطی صورت گرفت که دلار دیگر عامل اثرگذار بر آن نوسان خاصی را تجربه نکرده بود.البته در بازار روز دوشنبه شایعه‌ای نیز مبنی‌بر مداخله برخی معامله‌گران بزرگ سکه وجود داشت. روز دوشنبه برخی بازیگران بازار عنوان کردند، شماری از معامله‌گران بزرگ سکه سعی داشتند با افزایش عرضه، قیمت را پایین آورده و خریداران روز یکشنبه را دچار ضرر کنند. هدف دوم آنها از این عمل، تغییر انتظارات معامله‌گران خریدار روز یکشنبه بود که منجر به افزایش فروش شود. پس از اینکه این دسته شروع به عرضه ارز کردند، معامله‌گران بزرگ وارد بازار خواهند شد و با افزایش خریدها قیمت را در مسیر افزایشی قرار خواهند داد. در واقع، علت رفتار معامله‌گران بزرگ در روز دوشنبه جا ماندن آنها از افزایش بهای روزهای پیشین سکه بود که آنها را دچار ضرر زیادی کرده بود.

     

    اصلاح دلار

    دلار در اولین روز هفته با 12 تومان رشد از مرز 3هزار و 800 تومان عبور کرد و به قیمت 3هزار و 805 تومان رسید. در دومین روز هفته، این ارز 5 تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 810 تومان رسید. با این وجود، حکایت این ارز در روز سوم هفته متفاوت از 2 روز ابتدایی بود.روز دوشنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3هزار و 809 تومان آغاز کرد که کاهشی یک تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت. در ادامه روز این ارز کشش افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و تنها در مقطعی از روز تا نقطه 3 هزار و 812 تومان بالا رفت؛ با این حال، روز دوشنبه افزایشی‌ها در بازار دست بالا را نداشتند و روز به‌کام کاهشی‌ها بود؛ به‌طوری‌که دلار در نهایت با قیمت 3 هزار و 809 تومان ابتدای روز به کار خود پایان داد. برخی فعالان اعتقاد داشتند، اولین کاهش دلار پس از ثبت 2 افزایش متوالی نشانه‌ای از اصلاح قیمت بود.به گفته آنها، در این موقعیت خریداران سعی کردند کمی عقب‌نشینی کنند و با فروش ارز در انتظار افزایش دیگری بمانند. این در حالی بود که عده دیگری از معامله‌گران رفتار کم‌نوسان دلار در روز گذشته را ناشی از ثبات نرخ حواله درهم دانستند. روز گذشته نرخ حواله درهم بیشتر در آستانه محدوده هزار و 50 تومان نوسان کرد.

    افزایش 300 تومانی یورو

    روز دوشنبه، یورو نیز همسو با دلار در جهت کاهشی حرکت کرد. در سومین روز هفته ارز اروپایی 15 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 هزار و 555 تومان رسید. این در حالی بود که در 40 روز گذشته حدود 300 تومان افزایش قیمت را ثبت کرده بود. قیمت یورو در اولین روز تیرماه بر روی نقطه 4 هزار و 280 تومان قرار گرفت؛ با این حال یورو از هفتمین روز تیرماه در مسیر افزایشی قرار گرفت و با دو افزایش متوالی از مرز 4هزار و 300 تومان عبور کرد و حتی از سطح 4هزار و 350 تومان نیز فراتر رفت. در دهمین روز تیرماه، یورو وارد کانال 4 هزار و 400 تومان شد. پس از این فضای معاملات یورو تا انتهای ماه چهارم سال 96 نوسان خاصی را تجربه نکرد ولی با آغاز مردادماه بار دیگر نوسانات یورو افزایش یافت. ارز اروپایی در روزهای چهارم و پنجم مردادماه دو افزایش پیاپی 55 تومانی را به ثبت رساند تا حتی به آستانه کانال 4 هزار و 600 تومان نزدیک شود. پس از این روند صعودی، یورو از ابتدای هفته به آرامی تغییر مسیر داد و در جاده کاهشی قرار گرفت. یورو در روزهای شنبه و یکشنبه در مجموع 10 تومان افت را تجربه کرد. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز رشد 300 تومانی یورو شد، تقویت ارزش این ارز در بازارهای جهانی در برابر دلار بود.

    برچسب ها