عصر خودرو

مالزی تا پایان امسال توافق تجارت آزاد با ایران امضاء می کند

عصر بازار- وزیر دوم صنعت و تجارت خارجی مالزی روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور تا پایان سال جاری میلادی با ایران توافق تجارت آزاد (FTA) امضاء می کند.

مالزی تا پایان امسال توافق تجارت آزاد با ایران امضاء می کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، 'اونگ کا چوآن' وزیر دوم صنعت و تجارت خارجی مالزی در سخنانی در دانشگاه پوترا مالزی، گفت: مالزی تا امروز 13 توافق تجارت آزاد با اعضاء اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و شرکای گفتمانی این اتحادیه امضاء کرده است.
    وی تصریح کرد: نیاز است ما تعداد توافق های تجارت آزاد خود را در حالی که همکاری های اقتصادی جامع منطقه ای در حال پیشرفت است، افزایش دهیم.
    این مقام ارشد تجارت خارجی مالزی، گفت: مالزی علاوه بر امضای توافق تجارت آزاد با ایران در تلاش برای انعقاد توافق تجارت آزاد با هنگ کنگ و اتحادیه اروپا نیز می باشد.
    'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی نیز چندی پیش اعلام کرده بود این کشور اشتیاق کمتری به پیگیری پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس آرام (تی.پی.پی) بعد از دستور 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا برای خروج واشنگتن از آن دارد و به طور فعال مذاکره در مورد معاهدات تجارت آزاد با اتحادیه اروپا، سریلانکا و ایران را پیگیری می کند.
    'ذوالکیفلی محمود' مدیر عامل سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (میتی) نیز بهمن ماه سال گذشته پس از فرمان ترامپ برای خروج واشنگتن از پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام با تاکید بر انجام توافق تجارت آزاد با کشورهایی همچون ایران، همکاری های اقتصادی جامع منطقه ای را به عنوان سکوی تجاری بعدی مالزی به منظور توسعه تجارت معرفی کرده بود.
    'اونگ کا چوآن' وزیر دوم صنعت و تجارت خارجی مالزی در ادامه سخنان خود در دانشگاه پوترا با اشاره به سیاست های اتحادیه اروپا در قبال روغن پالم که مالزی آن را تبعیض آمیز می خواند، گفت با توجه به موضع اتحادیه اروپا، نگرانی هایی در خصوص صنعت روغن پالم وجود دارد.
    بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا در سال 2016 بزرگ ترین بازار روغن پالم جهان بود به گونه ای که حدود 10 میلیارد رینگیت (دو میلیارد و 380 میلیون دلار) روغن پالم وارد کرد.
    'ماه سئو کئونگ' وزیر صنایع و کالاهای کشاورزی مالزی نیز بهمن ماه سال گذشته، گفت که خوشبین است صادرات روغن پالم و محصولات آن به ایران در سال 2018 میلادی طبق توافق تجارت آزاد یا ترجیحی به نسبت سال 2016 میلادی 30 تا 40 درصد افزایش یابد.
    پیش بینی می شود توافق تجارت آزاد بین مالزی و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در سال های آینده حجم تجارت کل بین دو طرف را 20 تا 10 درصد افزایش دهد.
    این اتحادیه سال گذشته سومین شریک تجاری مالزی بود و حجم تجارت با آن حدود 149 میلیارد رینگیت ( حدود 35 دلار) گزارش شد.
     

    برچسب ها