عصر خودرو

سفیر ایران خبر داد

رشد ۳۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین

عصر بازار- سفیر ایران در چین با اعلام اینکه روابط تهران و پکن در همه زمینه ها با گسترش قابل توجهی همراه بوده است، از افزایش بیش از ۳۰ درصدی مبادلات تجاری دو کشور در نیمه اول سالجاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

رشد ۳۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از آنا ، علی‌اصغر خاجی با بررسی روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه اقتصادی، روند مناسبات ایران و چین را مثبت و رو به گسترش ارزیابی کرد و گفت: هم‌اکنون روابط دو کشور در تمامی زمینه ها در حال گسترش است و رایزنی و هماهنگی در خصوص مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی به صورت مستمر برقرار است.

    خاجی به رفت و آمدهای میان مقامات دوکشور اشاره کرد که در بالاترین سطوح در جریان است و هفته آینده نیز هیات بلند پایه‌ای از چین، جهت شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری عازم کشورمان خواهد شد.

    وی یادآور شد که دو کشور همچنین اهتمام ویژه ای به گسترش روابط فرهنگی فی مابین دارند و در همین راستا دولت چین از کشورمان به عنوان میهمان ویژه، جهت حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن دعوت به عمل آورده و غرفه ای 500 متری جهت عرضه محصولات فرهنگی در اختیار کشورمان قرار داده است.

    سفیر ایران در چین گفت که حدود 50 پنجاه نفر از نویسندگان، ناشران، هنرمندان و صاحبان فکر و اندیشه کشورمان در این رویداد فرهنگی شرکت خواهند کرد که علاوه بر معرفی آثار فرهنگی ایران، زمینه های همکاری با همتایان چینی خود را بررسی خواهند کرد. همچنین هفته فیلم ایران نیز همزمان با هفته اول شهریور ماه در محل موزه فیلم پکن با اکران فیلم های ایرانی آغاز خواهد شد.

    خاجی در خصوص روابط اقتصادی دو کشور نیز گفت: روابط تجاری ایران و چین پس از برجام نیز در حال گسترش است و این کشور در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری ایران بوده و مشارکت عمده ای در سرمایه گذاری های خارجی کشورمان انجام می دهد.

    او یادآور شد که چین هم اکنون بزرگترین خریدار نفت و کالاهای غیر نفتی ایران است و به استناد به آمار گمرک چین افزود: میزان مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در شش ماهه اول سال 2017 بالغ بر 18.07 میلیارد دلار شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 4 میلیارد دلار افزایش نشان می دهد.

    وی ادامه داد: میزان مبادلات تجاری دو کشور طی این مدت بالغ بر 30.7 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2016 افزایش داشته و تراز تجاری دو کشور نیز 346 میلیون دلار به نفع کشورمان شده است.

    خاجی با اشاره به اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیگیری اقتصاد مقاومتی و افزایش صادرات غیرنفتی نیز گفت: در نیمه نخست سال جاری میلادی موفق به صادرات 14.8 میلیون تن انواع محصولات غیر نفتی به ارزش 3.61 میلیارد دلار به چین شده ایم که نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد افزایش وزنی 4.2 میلیون تنی و افزایش ارزش 970 میلیون دلاری هستیم.

    سفیر ایران در چین بیان کرد: «نکته قابل توجه آنکه میزان صادرت ما نسبت به وارداتمان از چین، رشد بیشتری داشته است و علاوه بر افزایش تجارت میان دو کشور، چین از مهمترین کشورهای سرمایه گذار در ایران محسوب می شود.»

    وی در خصوص سرمایه گذاری های چین در ایران، به قرارداد سه جانبه اخیر میان ایران، فرانسه و چین در خصوص توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت چین مشارکت 30 درصدی در این قرارداد 4.8 میلیارد دلاری داشته است.

    به گفته سفیر کشورمان، چین اولین کشوری است که پس از برجام قرارداد تامین مالی با ارزش 1.6 میلیارد دلار با کشورمان در خصوص برقی کردن قطار تهران - مشهد را به امضا رساند. پروژه قطار برقی که قرار است طی مدت چهار سال به بهره برداری برسد، گام مهمی در نوسازی خطوط ریلی کشور محسوب و زمان سفر بین دو شهر را به 5 ساعت کاهش خواهد داد.

    وی همچنین در خصوص روابط بانکی میان دو کشور یادآور شد که رایزنی مستمر میان سفارت جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشورمان با بانک ها و دولت چین در این خصوص در جریان است و ابراز امیدواری کرد که با ادامه پیگیری ها و رفع موانع فعلی شرایط بیش از پیش برای گسترش تجارت میان دو کشور مهیا گردد.

    شایان ذکر است در شش ماهه اول سال گذشته میزان مبادلات تجاری دو کشور 14 میلیارد دلار بوده و صادرات ایران به چین طی شش ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته 2.5 میلیارد و واردات از چین نیز 1.38 میلیارد دلار افزایش داشته است.

    طی شش ماهه امسال مجموع صادرات کشورمان به چین از لحاظ وزنی بالغ بر 29.3 میلیون تن شده است که بیش از 3.8 میلیون تن افزایش نشان می دهد. این رقم در مدت مشابه در سال گذشته 25.55 میلیون تن بوده است.

    برچسب ها