عصر خودرو

کاهش ۱۵ درصدی واردات نفت آسیا از ایران +جزییات

عصر بازار- طبق جدیدترین آمار منتشره، واردات نفت ایران از سوی خریداران آسیایی در ژوئن ۱۵.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت و به ۱.۴۶ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در ۱۴ ماه گذشته بود.

کاهش ۱۵ درصدی واردات نفت آسیا از ایران +جزییات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، واردات نفت ایران از سوی خریداران بزرگ در آسیا در ژوئن برای دومین ماه متوالی کاهش یافت که تا حد زیادی به دلیل خرید کمتر از سوی چین و ژاپن بود.

    برای نخستین بار از زمان لغو تحریم‌های غربی علیه تهران در ژانویه است که که حجم واردات نفت ایران از سوی چهار خریدار بزرگ آسیا برای دومین ماه متوالی کاهش پیدا می‌کند.

    آمار دولتی و کشتیرانی نشان داد چین، هند، کره جنوبی و ژاپن در ژوئن مجموعا 1.46 میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد کردند که 15.2 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشت و پایین‌ترین میزان از زمان واردات 1.32 میلیون بشکه در روز در آوریل سال گذشته بود.

    این کاهش در حالی روی داد که ایران قصد دارد تولید نفتش را از حدود 3.8 میلیون بشکه در روز در ماه‌های اخیر به حدود چهار میلیون بشکه در روز تا پایان سال میلادی جاری بالا ببرد و همچنین میزان صادراتش به اروپا را افزایش دهد.

    ایران از مشارکت در توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز معاف شده و این معافیت پیروزی قابل توجهی برای تهران به شمار می‌رود که سهم بازارش را در دوران تحریم‌های غربی به رقیبانش واگذار کرده بود.

    خرید چهار کشور آسیایی در شش ماه نخست سال 2017 همچنان 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت و 1.71 میلیون بشکه در روز بود.

    طبق جدیدترین آمار، میزان واردات هند از ایران در ماه ژوئن 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 495 هزار و 900 بشکه در روز رسید. میزان واردات این کشور در فاصله ژانویه تا ژوئن 539 هزار و 500 بشکه بود که رشد 57.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان داد.

    با این‌همه دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند، در اواسط ژوییه اعلام کرد پالایشگاه‌های دولتی هند قصد دارند در سال مالی 2018 – 2017 به دلیل ملاحظات تجاری و عملیاتی نفت کمتری از ایران خریداری کنند.

    آمار وزارت بازرگانی ژاپن نیز نشان داد واردات نفت این کشور از ایران در ژوئن برای دومین ماه متوالی کاهش یافته و به 134 هزار و 831 بشکه در روز رسیده که 51 درصد نسبت به ژوئن سال 2016 کمتر بوده است. میزان واردات نفت این کشور از ایران در نیمه نخست سال 2017 به 166 هزار و 652 بشکه در روز رسید که 19.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.

    میزان واردات نفت چین از ایران در ژوئن به 516 هزار و 119 بشکه در روز رسید که 33.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت. میزان واردات این کشور در فاصله ژانویه تا ژوئن سال میلادی جاری، 586 هزار و 576 بشکه در روز بود که 2.3 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2016 کاهش داشت.

    واردات نفت کره جنوبی از ایران در ژوئن به 310 هزار و 167 بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 10.5 درصد رشد داشت. میزان واردات این کشور از ایران در نیمه نخست سال 2017 به 421 هزار و 972 بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 59.3 درصد رشد نشان داد.

    براساس گزارش رویترز، شرکت ملی نفتکش ایران ماه جاری اعلام کرد: صادراتش به اروپا افزایش روزانه پیدا کرده و این شرکت قصد دارد ناوگان خود را برای حمایت از این توسعه ارتقا دهد.

    برچسب ها