عصر خودرو

افزایش صادرات LNG قطر با وجود محاصره اقتصادی ائتلاف سعودی

عصر بازار- تحریم‌هایی که از سوی چهار کشور عربی علیه بحرین وضع شده است واردات این کشور را در ژوئن بیش از یک سوم کاهش داد در حالی که صادرات بجز فروش گاز طبیعی مایع (LNG) نیز مختل شد.

افزایش صادرات LNG قطر با وجود محاصره اقتصادی ائتلاف سعودی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، وزارت توسعه، برنامه ریزی و آمار قطر اعلام کرد میزان واردات در ژوئن بر مبنای سال به سال 40 درصد و نسبت به ماه مه 37.9 درصد کاهش یافت و به 5.87 میلیارد ریال (1.61) میلیارد دلار رسید. میزان واردات در ماه مه بر مبنای سال به سال تنها 0.3 درصد کاهش داشت.

    عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم، در پنجم ژوئن روابط دیپلماتیک و حمل و نقل با این کشور را قطع کردند.

    بسته شدن مرز عربستان سعودی که قطر از طریق آن غذا و محصولات لبنی و مواد ساختمان سازی وارد می‌کند و همچنین توقف خدمات کشتیرانی از سوی امارات متحده عربی، حمل برخی از کالاها به دوحه را چند روز به تاخیر انداخت، زیرا این کشور ناچار شد از مسیرهای دیگر و از طریق مراکزی مانند عمان برای واردات اقدام کند.

    اکنون که مسیرهای حمل و تامین کنندگان جایگزینی استفاده می‌شوند، تحلیلگران بر این باورند که قطر می‌تواند با وجود ادامه تحریم‌ها به خوبی عمل کند و همچنان یکی از اقتصادهای دارای عملکرد مطلوب منطقه خلیج فارس در سال جاری خواهد بود.

    آمار وزارت توسعه، برنامه ریزی و آمار قطر نشان داد صادرات LNG قطر که برای سلامت مالی این کشور کلیدی محسوب می‌شود، در ماه ژوئن دچار مشکل نشد.

    صادرات گازهای نفتی و سایر هیدروکربن‌های گازدار در ژوئن نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15.8 درصد رشد کرد و به 11.88 میلیارد ریال رسید. در حالی که میزان صادرات در ماه مه 21.6 درصد رشد داشت.

    با این‌همه صادرات نفتی شامل نفت خام در مقایسه با رشد 8.3 درصدی در مه، 22.4 درصد در ژوئن کاهش داشت. صادرات غیرنفتی نیز 15.1 درصد کاهش یافت.

    در میان صادراتی که از تحریم‌ها آسیب دیدند، هلیوم بود که سابق بر این از طریق مرز عربستان سعودی صادر می‌شد.

    قطر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان LNG در جهان است و مقامات این کشور اظهار کرده‌اند که اکنون راه‌های جایگزینی برای صادرات هلیوم یافته‌اند.

    براساس گزارش رویترز، مازاد تجاری قطر در ژوئن به 12.51 میلیارد ریال جهش یافت که 63.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و 15.3 درصد نسبت به ماه مه رشد داشت.

    برچسب ها