عصر خودرو

سلطانی نژاد مطرح کرد:

تنظیم بازار محصولات کشاورزی با استفاده از ابزارهای بورس کالا

عصر بازار- مدیر عامل بورس کالای ایران به بررسی سازوکار فعالیت بورس کالا و ورود برخی محصولات کشاورزی به این بورس پرداخت.

تنظیم بازار محصولات کشاورزی با استفاده از ابزارهای بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه ملت، حامد سلطانی‌نژاد درخصوص ورود محصولات کشاورزی به بورس کالای ایران گفت: در ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده است که تنظیم بازار محصولات کشاورزی اساسی با استفاده ازابزارهای موجود در بازار سرمایه و بورس کالا صورت بگیرد.

    مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه هدف قانون گذار از وضع این قانون این بوده است تا به‌جای روش‌های سنتی مثل نگهداری انبار برای کنترل بازار از قراردادهای بلند مدت و مکانیزم‌های بازاری استفاده کند، گفت: مشخصا در قانون از محصولات کشاورزی نامبرده شده و این اجازه به نهادهای تنظیم‌گر بازار داده شده است تا از ابزارهای بورسی برای مدیریت بازار استفاده کنند.

    وی با اشاره به اینکه گندم، مرغ ، جوجه یک روزه و محصولات مشابه، محصولاتی هستند که در خصوص مدیریت بازار و کنترل التهاب آنها بحث‌هایی مطرح بوده است، اضافه کرد: بخشی از مدیریت التهابات و کنترل بازار ،مدیریت‌های حمایتی از کشت و به عمل آوردن محصول است که در قالب ماده 33قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی قابل انجام است که در ماده 32 قانون برنامه ششم توسعه به این ماده اشاره شده است.

    سلطانی‌نژاد ادامه داد: بخشی هم مربوط به مدیریت بازار به‌ واسطه کنترل قیمت‌ها، استفاده از ابزارهای مالی و سپردن مدیریت بازار به ‌نهادهای مستقر در خود بازاراست.

    مدیرعامل بورس کالای ایران بیان کرد: اگر مداخله‌ای قرار است صورت بگیرد باید به‌وسیله ابزارهایی باشد که در خود بازار وجود دارد که این ابزارها نیز طیف وسیعی را شامل می‌شوند.

    وی با بیان اینکه ابزارهای مدنظر قانون‌گذار ابزارهای فروش بلند مدت محصولات و اطمینان بخش به بازار است از نظر اینکه کالا در بازار وجود دارد و برای آینده قیمت ثابتی دارند، افزود: از جمله ابزارهای کمک کننده به این فرآیند قراردادهای پیمان آتی و قراردادهای فیوچر است و برای حمایت‌های قیمتی هم ابزار اختیار معامله می‌تواند ابزار مناسبی باشد.

    سلطانی نژاد ادامه داد: راه‌اندازی این ابزارها کار چندان راحتی نیست و نیازمند یکسری مقدمات ازجمله فرهنگ سازی ، آموزش و نهادسازی است علاوه بر اینکه باید یکسری نهاد مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی به ‌وجود بیاید که همواره در بازار حضور داشته باشند و عملیات خرید و فروش را انجام دهند. این عمل مانند این است که شما به یک بازار وارد می‌شوید که یکسری تجار در آن حضور دارند و کالای تخصصی خود را از شما خریداری می‌کنند وکالای مورد نیاز شما را می‌فروشند، به این صورت بازار شکل می‌گیرد.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی در حال شکل گرفتن هستند

    سلطانی نژاد اضافه کرد: باید این اشخاص که در این شکل مدرن بازار می‌خواهند شرکت کنند را به ‌وجود بیاوریم که یکی از این اشخاص مهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی هستند که درحال شکل گرفتن و آستانه شروع فعالیت خود قرار دارند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص میزان تاثیرگذاری ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا بر روی کاهش نوسانات قیمتی این اقلام، اظهار داشت: تمامی این ابزارها، ابزار پوشش و کنترل ریسک قیمتی هستند و با استفاده از این ابزارها می‌شود قیمت آینده را پیش‌بینی کرد و به آن رسید.

    ثبات قیمت محصولات در گرو خرید نهاده با قرارداد بلندمدت

    وی اضافه کرد: در بسیاری از کشورها با ثبت قیمت روی بسته‌بندی محصولات این نکته نیز ذکر شده که قیمت ثبت شده تا دو سال آیند ثابت است، این کار با خرید نهاده‌های تولید محصول در بازارهای کالایی و پوشش ریسک با استفاده از قراردادهای خرید بلند مدت امکان پذیر است و از این جهت خیال تولید کننده راحت است که در نهاده‌های مورد نیاز تولید خود افزایش قیمت ندارد و مجبور به افزایش قیمت محصول نمی‌شود.

    سلطانی‌نژاد در خصوص اینکه آیا کالاهای کشاورزی تاکنون در بورس کالا عرضه شده‌اند یا خیر، اظهار داشت: کالاهای کشاورزی در حال‌حاضر در بورس کالا معامله می‌شوند، اما برخی از آنها مستمر معامله می‌شوند و برخی دیگر غیر مستمر؛ لازمه تشکیل یک بازار بلند مدت ابتدا نیازمند تشکیل یک بازار نقد قوی است.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه بازار بلند مدت بازاری است که سیگنال‌های قیمتی را از بازار نقد می‌گیرد و برای آینده پیش‌بینی می‌کند، بیان کرد: باید یک بازار نقد قوی تشکیل شود تا بر مبنای آن در آینده یک بازار بلند مدت قوی نیز تشکیل شود و باید حرکت به سمت ابزارهای مالی یک حرکت بطئی باشد.

    وی با اشاره به اینکه ابتدا باید بازار نقدی به‌وجود آید تا افراد به آن عادت کند و به‌صورت بلند مدت کالاهای خود را بفروشند، افزود: در فروش بلند مدت به‌جای اینکه کل پول مربوط به قرارداد بلند مدت ابتدا پرداخت شود بخشی از پول پرداخت می‌شود تا خریدار نقدینگی زیادی را هزینه نکند، به این نوع قرارداد فوروارد گفته می‌شود، سلفی که به‌جای پرداخت کل پول بخشی از آن پرداخت می‌شود.

    ورود گندم در چهار استان به بورس کالا

    مدیرعامل بورس کالا در خصوص اینکه آیا گندم نیز در بازار بورس کالا معامله شده است، اظهار داشت: در حال حاضر  گندم در رینگ صادراتی معامله می‌شود و بر اساس ماده 33 قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی نیز قرار شده است تا گندم چهار استان خراسان شمالی، مرکزی، اردبیل و زنجان وارد بورس کالا شود که بخشی از آن نیز وارد بورس شده است.

    وی درباره اینکه استقبال از ورود گندم به صورت آزمایشی به بورس کالا در این چهار استان چگونه بوده است، گفت: هر کالای جدید با مقداری مقاومت روبه‌رو می‌شود اما به محض اینکه افراد با مزایای این طرح‌ها آشنا می‌شوند مقاومت ها از بین می‌رود،بنابراین باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت بگیرد و در حوزه آموزش وفرهنگ‌سازی سرمایه گذاری بیشتری شود.

    سلطانی‌نژاد با اشاره به اینکه افراد سال‌ها به روش‌های سنتی خرید، فروش و مدیریت بازار،عادت کرده‌اند، تصریح کرد: هر تغییری مقداری سختی دارد اما این تغییر مبارک است زیرا ابزارهای مشتقه ما را در وضعیت اهرمی قرار می‌دهند مثل اینکه ما می‌خواهیم وسیله سنگینی را با اهرم جابه جا کنیم، خاصیت ابزارهای مشتقه با خاصیت اهرمی خود این کمک را می‌کند افرد با سرمایه اندک پوشش ریسک فوق‌العاده‌ای را در حوزه قیمت، پوشش و فروش کالا داشته باشند.

    بالغ بر 400هزارتن گندم در بازار بورس کالا معامله شده است

    وی در خصوص استقبال و میزان فروش محصولات کشاورزی در بورس کالا تا کنون، اظهار داشت: در سال گذشته بالغ بر 550هزارتن ذرت داخلی مورد معامله قرار گرفت که در سال جاری نیز در چند روز آینده طرح ذرت شروع می‌شود، سال گذشته 1 میلیون و 144هزار تن جو مورد معامله قرارگرفت و همچنین در حوزه گندم بالغ بر 400هزارتن گندم تا کنون مورد معامله قرار گرفته شده است.

    برچسب ها