عصر خودرو

مهدی تقوی:

برای افزایش قدرت پول ایران در برابر پول امریکا،دولت باید قیمت دلار را کاهش دهد

عصر بازار- مهدی تقوی، اقتصاد دان با اشاره نا مشخص بودن دلایل افزایش نرخ ارز گفت: بعد از لغو تحریم ها باید عرضه ارز افزایش می یافت، در نتیجه باید نرخ ارز کاهش می یافت.

برای افزایش قدرت پول ایران در برابر پول امریکا،دولت باید قیمت دلار را کاهش دهد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از جهان اقتصاد، استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به نظریه برابری قدرت خرید گفت: طبق اعلام نظر مسئولان تورم کاهش یافته و تورم تک رقمی شده است اما طبق نظریه برابری قدرت خرید تورم که کاهش یابد باید پول ایران در برابر پول آمریکا تقویت شود یعنی نرخ ارز باید کاهش یابد.

    عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی همچنین با اشاره به نظریه پولی گفت: اگر حجم پول ایران خیلی بیشتر از حجم پول در امریکا افزایش یابد طبق نظریه پولی این موضوع موجب کاهش ارزش دلار خواهد شد.

    تقوی گفت: با توجه به مطالب گفته شده باید نرخ ارز بعد از لغو تحریم ها کاهش می یافت، اما برعکس شاهد رشد نرخ ارز در ایران هستیم. بنابراین باید از دکتر اکبر کمیجانی قائم مقام  بانک مرکزی سوال کنیم که چرا نرخ ارز افزایش یافته است. زیرا دکتر کمیجانی علاوه براین که عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده اند، معاون بانک مرکزی هستند و در کار اجرایی دست دارند. بنابراینن دکتر کمیجانی باید به مردم پاسخ دهد که چرا نرخ ارز افزایش یافته است در صورتی که علم اقتصاد ثابت می کند که با شرایط فعلی کشورمان نرخ ارز باید کاهش می یافت.

    این اقتصاد دان افزود: بعد از لغو تحریم ها رئیس کل بانک مرکزی گفت که ارز را تک رقمی می کنیم در ان زمان دلار مبادلاتی دو هزار 900 تومان بود. یعنی ایشان پیش بینی کرده بودند که بعد از برجام نرخ ارز کاهش خواهد یافت و با کاهش نرخ ارز بانک مرکزی می تواند نرخ ارز را تک رقمی کند به طوری که نرخ ارز آزاد و نرخ ارز مبادله ای یکی شوند. اما در عمل شاهد بودیم که نرخ ارز افزایش یافت و ارز نیز تک رقمی نشد.

    برچسب ها