عصر خودرو

آخوندی در دیدار وزیر اقتصاد آلمان مطرح کرد:

کریدور ریلی آلمان - ایران- چین ایجاد شود

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد آلمان گفت: با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از بار از آلمان به چین حمل می‌شود پیشنهاد می‌کنیم کریدور ریلی آلمان ـ ایران ـ چین ایجاد شود.

کریدور ریلی آلمان - ایران- چین ایجاد شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر ، عباس آخوندی در دیدار با وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، با بیان این که پیشرفت‌های خوبی در توسعه همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور صورت گرفته است، گفت: تلاش کردیم تا علاوه بر رفع مشکلات بیمه هرمس، تعدادی از قراردادهای موجود در این حوزه را نیز به نتیجه برسانیم.

    به گفته وزیر راه و شهرسازی، اولین قرارداد با شرکت لیپر به ارزش 154 میلیون یورو بوده که هزینه‌های آن تاکنون پرداخت و تجهیزات آن وارد شده است، همچنین قرارداد با شرکت تالس جهت واردات رادار امضاء و قرارداد با ایرباس و ATR نیز امضا و اجرایی شده است.

    وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مذاکرات بسیار خوبی را در دست انجام داریم که گفتگوهای بسیار گسترده با زیمنس از جمله آن به شمار می‌رود، خوشبختانه در بسیاری از موارد به توافق رسیده‌ و در مراحل نهایی کارها هستیم.

    آخوندی با اشاره به اینکه درحال نهایی کردن امور مربوطه با شرکت کایرو و شرکت‌های دیگر بنادر و دریانوردی نیز هستیم، گفت: موضوعات بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های هوانوردی، بنادر و دریانوردی، ریل و ماشین آلات برای سرمایه‌گذاری در ایران مطرح شده است که متأسفانه حس عدم اعتماد در طرف‌های اروپایی برای همکاری از سوی ما وجود دارد و من در صحبت‌هایم با دوستان فرانسوی به آن اشاره کرده‌ام.

    اروپا باید رفتار مستقل و متعهدانه‌ای در قبال برجام داشته باشد

    عضو کابینه یازدهم در ادامه با اشاره به این نکته که دولت جدید آمریکا رفتار غیرقابل پیش‌بینی و ناپسندی را در پیش گرفته است که روابط تجاری اروپا با ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: ما از اروپایی‌ها در ماه‌های گذشته مواضع بسیار مثبتی را دریافت کرده‌ایم که امور مربوط به حوزه خانم مرکل، آقای گابریل و خانم موگرینی از جمله آن‌ها به شمار می‌رود؛ ما انتظار داریم در چارچوب برجام طرفین بر تعهدات خود عمل کنند و اروپا رفتار مستقل و متعهدانه‌ای در قبال برجام داشته باشد.

    آخوندی با تأکید بر این نکته که اروپا باید در چارچوب برجام مشکلات را حل و فصل کرده و قراردادها را پیش ببرد گفت: ما و شما می‌دانیم برجام بیش از یک توافق تجاری است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه امنیتی در منطقه و جهان باشد.

    این مقام مسئول همچنین ضمن تأکید بر این مطلب که ما قطعا می‌توانیم پیرامون یک برنامه بسیار گسترده جهت انجام مبادلات تجاری و اقتصادی دوجانبه در حوزه ایران، منطقه آسیای میانه و منطقه خاورمیانه توافق کنیم. گفت: در حوزه ریل پروژه‌های بزرگی از جمله توسعه زیرساخت، خط آهن سریع السیر، نوسازی ناوگان ریلی داریم که دارای مفهوم سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار است.

    در زمینه همکاری‌های ریلی توجه جدیبه آلمان داریم

    وی در این باره اضافه کرد: در حوزه قطار سریع السیر، ساخت خط تهران ـ قم ـ اصفهان را با چینی‌ها و مسیر قم ـ اراک را با ایتالیایی‌ها امضا کرده و از سویی دیگر برای مسائل فنی از جمله سیگنالینگ و واگن‌ها مذاکراتی با زیمنس و تالس نیز داشته‌ایم.

    این مقام مسئول در خصوص حوزه برنامه نوسازی ناوگان ریلی بیان کرد: با توجه به اینکه 90 درصد حمل و نقل در ایران از طریق جاده انجام می‌شود در نظر داریم بخشی از آن را روی ریل منتقل کنیم که در این راه نیاز به سرمایه‌گذاری جدید و عظیمی خواهیم داشت.

    وی ادامه داد: از سویی دیگر از شرکت زیمنس نیز درخواست کرده‌ایم مطالعه‌ای را در زمینه حمل و نقل ریلی ایران و تهران انجام دهد چرا که پیشنهاد زیمنس نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بخش ریلی نیاز بوده و دو خط اکسپرس در دو مسیر به طول 200 کیلومتر برای تهران پیشنهاد شده است.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه برقی کردن قطار تهران ـ تبریز و تهران ـ مشهد را یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه دانست و افزود: مذاکرات خیلی خوبی با زیمنس داریم و توافقاتی با این شرکت برای خرید لکوموتیو برقی و دیزل داشته‌ایم که مقرر شده این شرکت در مناقصه خرید واگن‌های سریع السیر شرکت کند.

    این عضو کابینه یازدهم تصریح کرد: ما توجه جدی در زمینه همکاری‌های ریلی با آلمان داریم چراکه توسعه خطوط ریلی در سطوح مختلف ایران (دولت و مجلس) مورد توجه و حمایت قرار گرفته است.

    آخوندی با اشاره به این مطلب که برنامه قطار اکسپرس تهران کاملا در راستای استانداردهای محیط زیست و موافقتنامه پاریس است گفت: پیشنهاد می‌کنیم برای این پروژه اروپا و آلمان یک خط اعتباری ویژه منظور شود.

    وی با بیان این مطلب که در حوزه فرودگاه‌ها و هواپیمایی نیز مذاکرات خوبی با شرکت تالس شده است گفت: برنامه توسعه فرودگاه‌های کشور از جمله توسعه ترمینال جدید فرودگاه امام با ظرفیت 25 میلیون مسافر در سال و نیز توسعه 7 فرودگاه در مراکز استانی را در دست داریم، اقداماتی که فرانسوی‌ها در پیشبرد آن فعالانه شرکت کرده‌اند و هم‌اکنون در مراحل نهایی برای توافق هستیم.

    به گفته وی مسئولان فردگاه‌های مونیخ و فرانکفورت برای توسعه فرودگاه‌ها در ایران ابراز علاقمندی کرده و وزارت راه و شهرسازی ایران منتظر پیشنهاد آنها است، از سویی دیگر در زمینه نوسازی ناوگان قراردادهایی با ایرباس، بوئینگ و ای تی آر داشته که همگی اجرایی شده اند.

    پیشنهاد ایجاد کریدور ریلی آلمان ـ ایران ـ چین

    این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در زمینه MRO(مدیریت، تعمیر و عملیات) در ایران شرایط خوبی برای همکاری شرکت های اروپایی وجود دارد گفت: در حوزه بندری و دریایی برای توسعه بندر شهید رجایی یک مناقصه بین المللی برگزار کرده‌ایم که یک شرکت آلمانی نیز در آن شرکت کرده است، با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از بار از آلمان به چین حمل می‌شود پیشنهاد می‌کنیم کریدور ریلی آلمان ـ ایران ـ چین را ایجاد کنیم.

    آخوندی با تأکید بر وجود زیرساخت‌های چنین کریدوری در منطقه گفت: حمل بار از این کریدور می‌تواند صرفه‌جویی در زمان و هزینه حمل بار را در پی داشته باشد. برای این کار نیاز داریم تا به صورت مشترک مطالعه‌ای را انجام داده و یک قطار برنامه‌ای را راه‌اندازی کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری مذاکرات لازم در این زمینه گفت: پیشنهاد می‌کنیم طرفین یک مدیر کریدور را در این پروژه معرفی کنند تا مطالعات اقتصادی آن انجام شود.

    آخوندی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ارائه پیشنهاد ایجاد یک مرکز لجستیک برای شرکت‌های اروپایی و آلمانی در ایران گفت: این مرکز می‌تواند به عنوان یک مرکز تامین کالاهای حوزه صنعت هوانوردی، ریلی، پتروشیمی، صنعتی، و ... برای سرویس دادن به بازار ایران و کشورهای آسیای میانه باشد و در نهایت منجر به ایجاد یک همکاری بلند مدت نیز در این عرصه شود.

    وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین مذاکراتی با ایرباس برای خرید 45 فروند هلی کوپتر برای برای عملیات امداد و نجات بویژه عملیات امداد و نجات دریایی را داریم که امیدواریم در این زمینه حمایت‌های شما را هم از این مذاکرات داشته باشیم.

    برچسب ها