عصر خودرو

صادرات نفت آمریکا به چین ۸ برابر شد

عصر بازار- صادرات نفت خام آمریکا به چین در ماه گذشته میلادی به بیش از یک میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۸ برابر جهش پیدا کرده است.

صادرات نفت آمریکا به چین ۸ برابر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از اییِنا ، صادرات نفت خام آمریکا به چین برای اولین بار در ماه گذشته میلادی یعنی ژوئن به بیش از یک میلیون تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 8 برابر افزایش نشان می دهد. 

    این در حالی است که افزایش قیمت نفت دوبی از سوی پالایشگاه های دولتی و مستقل موجب شده تا چینی ها تامین کننده نفت خود را تنوع ببخشند؛ بدون شک این مسئله می تواند درد سرجدیدی برای تولید کنندگان اوپک محسوب شود. 

    بر همین اساس، صادرات نفت خام آمریکا به چین در ماه گذشته میلادی به 1.09 میلیون تن معادل 268 هزار بشکه در روز رسید؛ این در حالی است که واردات نفت خام عربستان به چین در ماه ژوئن به 94 هزار بشکه در روز رسید که کمترین رقم در 6 ماه اخیر است. 

    همچنین این اقدام چینی ها در راستای تنوع بخشیدن به تامین کنندگان نفتی آنها تلقی می شود؛ ضمن اینکه کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که صادرات نفت آمریکا در نیمه دوم سال جاری میلادی به دلیل افزایش تولید نفت این کشور، روند صعودی به خود خواهد گرفت. 

    اداره کل گمرک چین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، حجم صادرات نفت خام آمریکا به چین در ماه گذشته میلادی در مقایسه با ماه قبل از آن 49.1 درصد افزایش نشان می دهد؛ این در حالی است که صادرات نفت آمریکا به چین در ماه می 179 هزار و 442 بشکه در روز ثبت شده است و بطور کل صادرات نفت آمریکایی ها به چین که در سال گذشته میلادی تقریبا 334 هزار و 34 بشکه در روز گزارش شده، جهش پیدا کرده است.

    سهم تولید کنندگان اوپک برای عرضه نفت در چین، دومین مصرف کننده بزرگ جهان، در نیمه نخست سال 2017 میلادی به 55 درصد کاهش یافت؛ در حالیکه این رقم برای مدت مشابه سال قبل 58 درصد ثبت شده است.

    از سویی دیگر کارشناسان بازار انرژی معتقد هستند، افزایش سهم اوپکی ها در نیمه دوم سال جاری میلادی برای تامین نفت چین تقریبا غیر محتمل است؛ ضمن اینکه انتظار می رود صادرات نفت عربستان هم کم و بیش روند نزولی داشته باشد.

    البته نفت وست تگزاس اینترمیدیت هم با تخفیف عرضه شده است و این موضوع باعث شده که صادرات نفت آمریکا به پالایشگاه های آسیایی جذاب تر از گذشته باشد.

    بر پایه این گزارش، مجموع صادرات نفت خام به چین در ماه گذشته میلادی به 8.82 میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 17.9 درصد افزایش نشان می دهد.

    برچسب ها