عصر خودرو

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس اوراق بهادار تهران :

صورت های مالی سه ماهه ۲۱۱ شرکت نشان از رشد مثبت بازار است

عصر بازار- معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس با اعلام چند آمار جالب از صورت های مالی سه ماهه ۲۱۱ شرکت و معرفی صنایع برتر گفت: در این دوره رشد بازار با با انتظارات مثبت همراه است.

صورت های مالی سه ماهه ۲۱۱ شرکت نشان از رشد مثبت بازار است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از بورس پرس، روح الله حسینی مقدم با اشاره به انتشار گزارش های 3 ماهه شرکت ها، به تحلیل وضعیت بازار سرمایه پرداخت و گفت: بخش قابل توجهی از شرکت هایی که در بورس تهران پذیرفته شده اند دارای سال مالی منتهی به اسفند هستند و طبق مقررات افشای اطلاعات، باید عملکرد سه ماهه و پیش بینی عملکرد را بر اساس آن حداکثر  30 روز پس از پایان هر فصل به بازار ارائه کنند.

    وی درخصوص تفاوت گزارش فصل نخست سال با سایر فصل ها افزود: مجامع بسیاری از شرکت ها در این فصل قرار دارد و شرکت ها علاوه بر گزارش سه ماهه و پیش بینی عملکرد،باید با جمع بندی صورت های مالی سالانه،پس از ارائه گزارش های حسابرسی شده،جهت برگزاری مجمع اقدام کنند.در گذشته ارائه این گزارش ها به علت مواجهه با حجم زیادی از گزارشگری برای شرکت ها دشوار بود اما خوشبختانه در حال حاضر این دغدغه جدی نیست و شرکت هایی که دارای واحد مالی پیشرفته هستند، می توانند این گزارشات را به موقع ارائه کنند.

    چند آمار جالب از صورت های مالی 211 شرکت بورسی

    این مقام مسئول درباره تعداد شرکت هایی که موفق به ارائه صورت های مالی شدند توضیح داد: از مجموع 325 شرکت حاضر در بورس، 239 شرکت دارای سال مالی منتهی به اسفند هستند که از این تعداد 211 شرکت موفق به ارائه این صورت های مالی شدند. عمده شرکت هایی که موفق به تهیه این صورت ها نشدند به دو صنعت بانکداری و فراورده های پالایشگاهی تعلق دارند که به بازار اعلام کرده اند با توجه به اینکه موفق به دریافت اعلامیه ها از شرکت ملی پالایش و پخش نشده اند امکان تهیه گزارش برای آنها وجود ندارد.

    حسینی مقدم با اشاره به اینکه پیگیری های سازمان بورس جهت انعکاس گزارش های همه این شرکت ها ادامه دارد،گفت: ارزش بازار این 211شرکت حدود 190 هزار میلیارد تومان است که بخش قابل توجهی از بازار را شامل می شود. وضعیت گزارشگری این شرکت ها حکایت از عایدی حدود 27 هزار میلیارد تومان سود خالص از عملکرد واقعی 12 ماهه سال گذشته است.

    وی افزود: اولین پیش بینی عملکردی که این 211 شرکت برای سال 96 ارائه کردند، حکایت از براورد 27.2 هزار میلیارد تومان سود است که رشد سودآوری 6 درصدی را به همراه داشته است. در این میان، مقایسه عملکرد 3 ماهه با سود خالص  پیش بینی شده،نشان می دهد این شرکت ها بر اساس عملکرد 3 ماهه 28.8 هزار میلیارد تومان سود پیش بینی کردند. به عبارتی در 3 ماهه اول سال حدود 7 درصد تعدیل مثبت  سود و زیان خالص در عملکرد آنها مشاهده می شود.

    معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس در خصوص میزان محقق شدن سود این شرکت ها در3 ماهه نخست سال اظهار داشت: 5550 میلیارد تومان معادل حدود 20 درصد سود خالص در این شرکت ها و در مدت زمان ذکر شده محقق شده است. عملکرد 3 ماهه اول سال گذشته نشان می دهد شرکت ها 3748 میلیارد تومان سود شناسایی کرده بودند که در مقایسه با وضعیت سال جاری رشد سودآوری 48 درصدی نسبت به سال قبل وجود دارد.

    حسینی مقدم درمورد وضعیت سود عملیاتی 211 شرکت ادامه داد: در 3 ماهه اول سال 96 نسبت به مدت مشابه سال گذشته که با رشد سود عملیاتی 40 درصدی همراه بوده،بر اساس پیش بینی ها 22 درصد معادل 7668میلیارد تومان سود عملیاتی در سال جاری محقق شده به عبارتی دیگر وضعیت سودآوری کلی شرکت هایی که در بورس تهران هستند رو به افزایش خواهد بود.

    معرفی چند صنعت برتر در بیشترین رشد سودآوری

    وی با بیان اینکه از منظر صنایع، بیشترین رشد سودآوری در صنعت فلزات  اساسی،استخراج کانی های فلزی و قند و شکر بوده،گفت: با مقایسه اولین پیش بینی درآمد هر سهم صنعت فلزات اساسی با پیش بینی صورت های مالی 3 ماهه  اول سال 96 ،وجود 23 درصد رشد سود خالص مشاهده می شود.همچنین درصنعت استخراج کانی های فلزی که عمدتا سنگ آهنی هستند  18 درصد و در قند و شکر هم 25 درصد رشد دیده می شود.

    این مقام مسئول ادامه داد: اگر وضعیت 3 ماهه صنایع را مبنا قرار دهیم  و با 3 ماهه سال گذشته مقایسه کنیم باز هم صنایع فلزات اساسی ،قند و شکر، کانی های فلزی و صنعت رایانه که شرکت های پرداخت عمدتا عضو این صنعت هستند  وضعیت خیلی خوبی دارند و رشد سود آوری را در انها شاهد هستیم.

    به گفته حسینی مقدم، سیمانی ها هم پس از این صنایع با رشد سود آوری 97 درصدی با وضعیت نسبتا خوبی همراه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سودآوری 2 برابری داشته اند.

    وی با اشاره به اینکه در 3 سال اخیر رشد بازار سهام به دلیل خوش بینی به متغیرهای سیاسی ایجاد می شد گفت: شاید معقول ترین رشد قیمت را در سال اخیر شاهد بودیم  اما در این دوره رشد بازار به دلیل رشد سودآوری شرکت ها بوده و در واقع  با انتظارات مثبت همراه است.

    برچسب ها