عصر خودرو

صادرات گاز ایران به بصره از چندماه دیگر

عصر بازار- وزیر نفت از انتخاب یک مشاور بین المللی برای احداث خط لوله بین کرکوک و ایران خبر داد و گفت: صادرات گاز از ایران به عراق از طریق خط بصره تا چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد.

صادرات گاز ایران به بصره از چندماه دیگر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا ، بیژن زنگنه پس از دیدار با وزیر نفت عراق با اشاره به رابطه تاریخی بین ایران و عراق، اظهار کرد: ایران و عراق به طور تاریخی و به ویژه بعد از آزاد شدن عراق از دیکتاتوری صدام روابط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای با یکدیگر دارند.

    وی با اشاره به شرایط تولید و صادرات نفت اوپک، گفت: اوپک با تصمیماتی که در سال گذشته میلادی گرفت عزم خود را برای سامان دادن بازارهای جهانی جزم کرد و تصمیماتی گرفته شد که بسیار خوب در بازار اجرا می‌شود. اگر چه به دلیل بالا رفتن تولید نفت در آمریکا بیش از پیش بینی و همچنین تولید لیبی و نیجریه با کمی بی ثباتی در بازار مواجه بودیم، اما امیدوارم با رعایت کامل تصمیم اوپک در ماه‌های آتی شاهد افزایش قیمت و تثبیت بازار باشیم. 

    وزیر نفت با تاکید بر این که ایران و عراق دو عضو بنیان‌گذار و بسیار مهم اوپک محسوب می‌شوند، بیان کرد: این دو کشور در این مسیر نقش و جایگاه خود را به خوبی ایفا خواهند کرد.

    زنگنه در ادامه در مورد مذاکره‌ای که با وزیر نفت عراق داشت، توضیح داد: این مذاکرات در حوزه‌های مختلف صورت گرفت. هم در مورد بازار نفت بود وهم در مورد همکاری دو جانبه بین دو کشور. این همکاری دو جانبه شامل احداث خط لوله بین کرکوک و ایران بود که از قبل تصمیمات خوبی اخذ شده بود و امروز برای عملیاتی کردن تصمیمات پیشین، توافقات جدیدی انجام شد که در راستای این توافقات قرار شد یک مشاور مطالعات لازم در این زمینه را انجام دهد و در اختیار دو کشور بگذارد تا اقدامات اجرایی انجام شود.

    وی با بیان این که تصمیم دیگری که در دیدار مذکور گرفته شد در مورد خط لوله بین بصره و آبادان بود، اظهار کرد: قرار است از این خط لوله فرآورده انتقال یابد. همچنین موضوع دیگری که در مورد آن صحبت شد صادرات گاز ایران به عراق بود. در این راستا یک خط لوله از نفت شهر به عراق کشیده شده که صادرات گاز از طریق این خط لوله آغاز شده است.

    وزیر نفت ادامه داد: خط لوله دیگر بصره است که ظرف چند ماه آینده عملیاتی خواهد شد و از طریق آن گاز از بصره به عراق صادر می‌شود.

    وی با اشاره به میدان‌های مشترک نفتی بین ایران و عراق، گفت: در مورد توسعه یکپارچه دو میدان کوچک مشترک در خرمشهر و نفت شهر نیز مذاکراتی انجام شد. البته در این مورد توافقاتی شده بود که قرار شد توافقات قبلی دنبال شود و کارگروه مشترک فعال شود.

    زنگنه ادامه داد: تربیت نیروی انسانی و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای طرف عراق که آغاز شده و همچنین بورس دانشجویان عراقی از دیگر موضوعات صحبت این دیدار بود که امیدواریم همه این موارد با پیگیری وزیر نفت عراق به نتیجه برسد.

    وزیر نفت با اشاره به دیداری که اسفندماه سال گذشته با وزیر نفت عراق داشت، بیان کرد: همه مواردی که در اسفندماه سال گذشته توافق شده بود در این جلسه پیگیری شد و چنانچه لازم به دستور جدیدی بود دستور جدید صادر شد.

    وی در مورد نحوه‌ی اخذ وجوه مالی در ازای صادرات گاز نیز توضیح داد: هنوز با عراق برای ارتباطات بانکی مشکلاتی وجود دارد، اما تاکنون به ازای مقداری که صادر شده پول دریافت شده است.

    زنگنه در ادامه در مورد پایبندی عراق به توافق اوپک، اظهار کرد: دوستان در عراق نظراتی در این مورد داشتند که توضیح دادند. آنها برای اقدامات خود توجیحاتی دارند، البته باز هم در این زمینه صحبت خواهیم کرد. عراق خود را به تعهد اوپک متعهد می‌داند. در حال حاضر توافق اوپک بیش از 90 درصد است.

     

    برچسب ها