عصر خودرو

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران :

رقابت ۴ کنسرسیوم در مناقصه میدان آزادگان

عصر بازار- معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از پیشنهاد تولید ۴۵۰ هزار بشکه‌ای شرکت مرسک در میدان آبتیمور خبر داد و گفت: احتمالا ۳ یا ۴ کنسرسیوم در مناقصه آزادگان بایکدیگر رقابت می‌کنند.

رقابت ۴ کنسرسیوم در مناقصه میدان آزادگان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به هدف‌گذاری صورت گرفته از سوی کمیته اقتصاد مقاومتی مبنی بر امضای 10 قرارداد نفتی تا پایان سال جاری گفت: ما موظف هستیم تا پایان سال 10 قرارداد امضاء کنیم،‌ اما هم اکنون نمی‌توان اسم میدان خاصی را برد و باید دید که در آینده به چه نتایجی می‌رسیم.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه امضاء قراردادها به شرایط مخزن و آمادگی پیمانکاران و فرصت‌هایی که پیش می‌آید بستگی دارد،‌ گفت: اولویت ما برای امضاء این قراردادهای میادین یادآوران،‌آزادگان، منصوری، آب‌تیمور، دهلران، بندکرخه و یاران است.

    *پیشنهاد تولید 450 هزار بشکه ای مرسک برای میدان آبتیمور

    معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مطالعات صورت گرفته توسط شرکت‌های روسی، پرتامینا اندونزی و مرسک دانمارک در میادین منصوری و آب‌تیمور گفت: این شرکت‌ها نتیجه مطالعات خود را در این دو میدان ارائه کرده‌اند که اعداد و ارقام متفاوتی برای تولید از این دو میدان ارائه شده است.

    وی گفت:‌مثلاً در میدان آب‌تیمور روس‌ها پیشنهاد تولید روزانه 140 هزار بشکه را ارائه داده‌اند و شرکت پرتامینا پیشنهاد تولید 350 هزار بشکه و شرکت مرسک پیشنهاد تولید 450 هزار بشکه داده است که می‌بینید، اعداد با هم چقدر اختلاف دارند و این نشان می‌دهد که تکنولوژی چقدر می‌تواند مؤثر باشد.

    به گفته این مقام مسئول در حال حاضر ما از این مخزن روزانه 50 هزار بشکه نفت برداشت می‌کنیم و اگر وزارت نفت بحث تکنولوژی را مطرح می‌کند، تعارف و یا شعار نیست، بلکه یک موضوع کاملاً جدی است که می‌تواند افق انرژی ما را عوض کند و تراز تولیدات ما را در دنیا بالا ببرد که در برابر عربستان حرف‌های جدی برای گفتن داشته باشیم.

    *انتظار ریکاوری 20 درصدی از مخزن آزادگان

    این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به آخرین وضعیت برگزاری مناقصه در میدان آزادگان گفت:‌ این میدان حجم سرمایه‌گذاری بسیار سنگینی را نیاز دارد که برآورد ما تقریباً بالغ بر 10 میلیارد دلار است که البته مخزن میدان آزادگان پیچیدگی خاصی دارد که ریکاوری طبیعی آن 5.5 درصد است، ولی ما انتظار داریم بر اساس مدل جدید قراردادی و در یک دوره 20 ساله به ریکاوری 15 تا 20 درصدی برسیم.

    منوچهری تصریح کرد: هر یک درصد ریکاوری از میادین آزادگان و یاران 600 میلیون بشکه نفت به ما خواهد داد که حدود 30 میلیارد دلار ارزش دارد، بنابر این باید بهترین روش‌ها را اعمال کنیم و یک شرکت صاحب تکنولوژی و صاحب سرمایه را که در این میادین بزرگ حضور داشته است، اصل قرار داده و دیگر شرکت‌ها باید با آن شرکت تشکیل کنسرسیوم دهند.

    *رقابت 3 یا 4 کنسرسیوم در مناقصه آزادگان

    وی با اشاره به اینکه شرکت‌های ایرانی نیز در مناقصه میدان آزادگان حضور دارند، تصریح کرد: بر اساس فهرست مورد تأیید وزارت نفت یکسری شرکت بین‌المللی علاقه‌مند بودند تا در این مناقصه حضور پیدا کنند و بر این اساس اسناد مقدماتی را گرفته و بر روی آن مطالعه کردند که تعداد این شرکت‌ها به 17 شرکت بین‌المللی می‌رسد که قطعاً به شکل 3 یا 4 کنسرسیوم در خواهند آمد و امیدواریم که یک مناقصه رقابتی خوبی بین این شرکت‌ها برگزار شود.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما نتایج مطالعات را از شرکت توتال فرانسه و اینپکس ژاپن گرفته‌ایم و هفته آینده نتیجه مطالعات شرکت شل به دست ما می‌رسد،‌ تصریح کرد: در گذشته شرکت بیسیک فنلاند که به عنوان مشاور شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران فعالیت می‌کند، طرحی را در این باره به ما داده بود که ما بر اساس این طرح‌ها به یک جمع‌بندی می‌رسیم و همچنین دست شرکت‌ها بر اساس قانون و مصوبه دولت باز است تا پیشنهادات جدیدی برسد و در نهایت با تأیید این طرح‌ها مناقصه برگزار خواهد شد.

     

    برچسب ها