عصر خودرو

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

حاکمیت شرکتی چیست؟

عصر بازار- به مجموعه روابطی گفته می شود که بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت به منظور جلوگیری از سو استفاده های احتمالی برقرار می شود.

حاکمیت شرکتی چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، حاکمیت شرکتی، مجموعه روابطی است بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که ضامن برقراری نظام کنترلی به منظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی است.

    این قانون که مبتنی بر نظام پاسخگوئی و مسئولیت اجتماعی استوارست مجموعه ای از وظایف و مسئولیت هایی است که باید توسط ارکان شرکت صورت گیرد تا موجب پاسخگوئی و شفافیت گردد.

    نقش حاکمیت شرکتی در حسابرسی و اوضاع شرکتها

    در آیین نامه حاکمیت شرکتی تأکید در استقرار نظام حسابرسی داخلی و کمیته حسابرسی داخلی و کمیته حسابرسی شده و رابطه بین مدیران و حسابرسان مستقل از طریق کمیته حسابرسی شکل می گیرد.

    در این میان با اجرای درست آئین نامه حاکمیت شرکتی، حسابرسی از شکل تشریفاتی خارج شده و استقرار سیستم کنترلهای داخلی و به ویژه نظارت کمیته حسابرسی باعث افشای به موقع اطلاعات و اجتناب از نوسانات شدید سودهای برآوردی و درستکاری در قیمت ها شود.

    همچنین به موجب مفاد همین قانون تجارت که مصوب 1311 و اصلاحیه 1347 است می توان به بسیاری از تخلفات مدیران و سهامداران و بازرسان نیز رسیدگی کرد که متأسفانه تاکنون کوتاهی بعمل آمده است.

    با توجه به تصویب قانون بازار سرمایه و اصلاحیه قانون تجارت می توان امیدوار بود که در صورت عزم جدی برای شفاف سازی و مبارزه با فساد این آیین نامه حاکمیتی بتواند در رشد و توسعه عقلائی بازار سرمایه موثر باشد.

    البته اجرای صحیح حاکمیت شرکتی در کشوری که ضریب مشارکت مردم در برنامه سیاسی اجتماعی پایین است بسیار مشکل است ولی به هرحال باید به این قاعد بازی بازار سرمایه تن دهد.


    هدف اصلی قانون حاکمیت شرکتی

    هدف اصلی قانون حاکمیت شرکتی «شفاف سازی و پاسخگوئی» در بازار سرمایه است لذا چنانچه در کشوری به موضوع پاسخگوئی و شفافیت توجهی نشود و یا اساساً موضوع حکمرانی خوب مطرح نباشد آئین نامه حاکمیتی شرکتها کارساز نخواهد بود چون ساز و کار حاکمیت شرکتی برخورد جدی با تخلفات شرکتها و مدیران آنها است.

    همانطوری که یک دولت که باید پاسخگوی اعمال خود به شهروندان باشد یک شرکت هم پاسخگوی عملکرد خود به سهامداران، مشتریان، کارکنان و بطور کلی عموم مردم باشد و بر همین اساس چون مدیران شرکتها مسئولیت مستقیم پاسخگوئی را عهده دار هستند باید اطلاعات خاصی را برای پاسخ خواه به موقع فراهم نمایند.

    برچسب ها