عصر خودرو

زورآزمایی شاخص سهام حول سقف ۱۶‌ماهه

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز پس از رشد‌های قیمتی چشمگیر برای دومین روز متوالی در فاز استراحت قرار داشت اما به مدد جهش قیمت نماد معاملاتی پالایشگاه تهران شاخص توانست از کمند افت فرار کند.

زورآزمایی شاخص سهام حول سقف ۱۶‌ماهه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز بازگشایی نماد پالایشگاه تهران با جهش قیمت 9درصدی مواجه شد. بورس تهران تحت تاثیر این جهش قیمت رشد 70 واحدی شاخص کل را در کارنامه خود ثبت کرد. دیروز در کنار نماد پالایشگاه تهران بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات پس از تعدیل مثبت سود هر سهم در رشد شاخص کل موثر بود. ضمن اینکه نماد معاملاتی فولادمبارکه و پالایش نفت بندر‌عباس رتبه‌های سوم و چهارم جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه نماگر بازار سهام را در اختیار داشتند. شاخص کل بازار سهام در پایان معاملات دیروز به رقم 81هزار و 491واحد رسید. تا بار دیگر به سقف 16 ماهه خود نزدیک شود. در این شرایط شاخص کمتر از 50 واحد با این سقف فاصله دارد.دیروز نماد پالایشگاه تهران پس از برگزاری مجامع عادی سالانه تقسیم سود نقدی120 ریالی، ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال 95 که با تعدیل مثبت 66 درصدی نسبت به گزارش پیشین خود در سال گذشته همراه بود، بازگشایی شد. «شتران» همچنین سود هر سهم سال مالی منتهی به سال 96 را 416 ریال اعلام کرد که نسبت به گزارش پیش‌بینی سود قبلی این شرکت برای سال 96، با تعدیل مثبت حدود 37 درصدی همراه بوده است.در بازار دیروز در گروه غذایی وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: تولید شکر کشور با اقدام‌های دولت به یک میلیون و 650 هزار تن رسید که رشد 50 درصدی را نشان می‌دهد.

     

    محمود حجتی روز گذشته در جشن ملی تولید شکر که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: افزایش بیش از500 هزار تنی تولید شکر در طول 120 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. وی اظهار کرد: پیش از این یک میلیون و 100 هزار تن شکر در کشور تولید می‌شد، درحالی که مصرف سالانه شکر ما بین ٢ تا 2 میلیون و 200 هزار تن است. وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم گفت: باوجود مشکلات بسیار، امروز زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده است و تاکید می‌شود که در بخش شکر در دوره چهار‌ساله آینده به خودکفایی برسیم. در گروه ابزار مالی دیروز پذیره‌نویسی صندوق کمند با مدیریت سبد‌گردان کاریزما در بازار شروع شد. در گروه معدنی در بازار واردات سنگ‌آهن چین آخرین متوسط شاخص قیمت پلاتس 10 سنت افت داشت و 55/ 69 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر گزارش شد. قیمت قرارداد سنگ‌آهن سوآپ ماه آگوست در بورس سنگاپور نیز 35 سنت رشد کرد و به 9/ 58 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر رسید. در گروه فلزی فولاد مبارکه اولین و عظیم‌ترین پروژه گندله‌سازی شرق کشور را با سرمایه‌گذاری 5/ 2 هزار میلیارد تومانی و ظرفیت 5 میلیون تنی فردا با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری افتتاح می‌کند. در پی اتمام عملیات نصب تجهیزات و تزریق گاز به خط لوله کارخانه گندله‌سازی 5 میلیون تنی فولاد مبارکه در منطقه معدنی سنگان، مشعل‌های این طرح عظیم صنعتی که نخستین و بزرگترین کارخانه گندله‌سازی شرق کشور است، اواسط اردیبهشت سال جاری روشن و مرحله راه‌اندازی گرم کارخانه آغاز شد. حال آخرین رویداد این پروژه با افتتاح سه شنبه جاری در حضور معاون اول رئیس‌جمهوری همراه شده است. در گروه ساختمانی عمران و توسعه فارس از ثبت قرارداد دو پروژه 53 و 5/ 67 میلیارد تومانی با پیشرفت فیزیکی 95 و 100 درصدی خبر داد. «ثفارس» اعلام کرد: پس از ابلاغ برنده شدن در مناقصه خرید پروژه‌های مجتمع اداری و تجاری و اقامتی دلگشا و مجتمع تجاری بازار مبل شارستان از شهرداری شیراز به ترتیب به ارزش 530 و 675 میلیارد ریال، قراردادهای آن منعقد و در تاریخ 7 مرداد 95 در دفتر این شرکت ثبت شده است.

    بر‌اساس این گزارش پروژه دلگشا دارای پیشرفت فیزیکی 95 درصد است که فروشنده موظف است پروژه را تکمیل و تحویل خریدار کند. همچنین پروژه بازار مبل نیز دارای پیشرفت فیزیکی 100 درصدی است. لازم به توضیح است که قراردادهای فوق تاثیری در سود و زیان سال جاری ندارد و هدف از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فوق، بازاریابی و فروش در سنوات آتی است. براساس این گزارش، «ثفارس» اسفند ماه نیز انعقاد قرارداد مشارکت ساخت پروژه 8 طبقه به ارزش 94 میلیارد تومان و مشارکت تامین مسکن فرهنگیان را اعلام کرده بود. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 221میلیارد تومان و در فرابورس به 119میلیارد تومان بالغ شد.

    برچسب ها