عصر خودرو

دومین افزایش متوالی شاخص ارزی ثبت شد;

تثبیت دلار در کانال جدید؟

عصر بازار- روز یکشنبه، دلار دومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا برای دومین روز در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان کند.

تثبیت دلار در کانال جدید؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز یکشنبه، شاخص بازار ارز با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 810 تومان رسید. با وجود این افزایش، فضای بازار ارز در هشتمین روز مردادماه آرام‌تر از روز ابتدایی هفته بود و معامله‌گران در زمینه خرید و فروش دلار احتیاط بیشتری داشتند.

    در چنین شرایطی، شماری از معامله‌گران اعتقاد داشتند، افزایش دلار در کانال 3 هزار و 800 و نبود یک اصلاح قیمتی می‌توانند از نشانه‌های پایداری قیمت در کانال جدید مد نظر قرار گیرند. در کنار این، روز یکشنبه، شماری از صرافی‌های بانکی نیز اقدام به عرضه ارز در کانال 3هزار و 800 تومان کردند. به گفته برخی از بازیگران باتجربه بازار، عرضه بازیگران بازارساز در سطح جدید می‌تواند نشان‌دهنده پذیرش آن از سوی سیاست‌گذار ارزی باشد. این در حالی است که برخی معامله‌گران این تصور را مطرح کرده بودند که بازارساز نسبت به سطح 3 هزار و 800 تومان حساسیت دارد و با افزایش عرضه ارز سعی خواهد کرد که قیمت را به محدوده 3 هزار و 790 تومان بازگرداند. به گفته کارشناسان، اصرار بازارساز بر حفظ کانال 3 هزار و 700 تومان می‌توانست در دراز مدت منجر به در رفتن فنر دلار و افزایش دامنه نوسان شود. در این شرایط، کارشناسان پیشنهاد داده‌اند، بازارساز با پذیرش کانال 3 هزار و 800 تومان اجازه دهد پتانسیل‌های افزایشی قیمت به تدریج تخلیه شود. اگر ماندگاری دلار را بتوان به پذیرش سطح 3 هزار و 800 تومان از سوی بازارساز ارتباط داد، بنابراظهار نظر کارشناسان می‌توان سیاست پیش گرفته شده را به فال نیک گرفت. چنانکه روند قیمت دلار در روز یکشنبه نشان می‌داد، عدم اصرار بر پایین آوردن کانالی حتی موجب شد دامنه نوسان دلار در روز یکشنبه نسبت به روز شنبه پایین‌تر بیاید. این در حالی است که در صورتی که دلار از سطح 3 هزار و 800 تومان افت می‌کرد، می‌توانست با افزایش خریدها در کف قیمت و هجوم نوسان‌گیران دچار افزایش قیمت شود. به گفته فعالان، با توجه به احتمال افزایش تقاضا در ادامه تابستان قیمت دلار می‌تواند رشد بیشتری را تجربه کند. با این حال، بازارساز می‌تواند با عرضه متناسب ارز نیروهای افزایشی را مدیریت کند. در روزی که قیمت دلار به آرامی به افزایش خود ادامه داد، سکه تمام بهار آزادی نیز در کانال یک میلیون و 220 هزار تومان بالاتر رفت. در هشتمین روز مردادماه، سکه تمام بهار آزادی 3 هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و 223 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، سکه در حالی که در هفته گذشته به زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان رفته بود، به یکباره در مسیر افزایشی قرار گرفت. روند افزایشی سکه در روزهای اخیر انتظارات افزایشی را در بازار بالاتر برده است. با این حال، اکثر معامله‌گران در انتظار آغاز بازارهای جهانی در روز دوشنبه هستند.روز احتیاطی

    روز یکشنبه قیمت دلار نوسان زیادی نداشت و بیشتر معامله‌گران با احتیاط موقعیت خود را در بازار تعیین کردند. در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 808 تومان آغاز کرد که افزایشی 3 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. با وجود رشد ابتدای روز، در ادامه قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد و در نهایت با قیمت 3هزار و 810 تومان به کار خود پایان داد. افزایش دلار در بازار داخلی در 2 روز ابتدایی هفته در حالی به ثبت رسید که شاخص دلار در آخرین روز کاری بازارهای جهانی دچار کاهش شده بود.

    برچسب ها