عصر خودرو

ذخایر جدید طلا، مس و سنگ آهن در دولت یازدهم شناسایی شد

عصر بازار- مدیر اکتشاف سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) دستاوردهای فعالیت اکتشافی دولت یازدهم را شناسایی ذخایر جدید طلا، مس، سنگ آهن و لیتیم معرفی کرد که بخش خصوصی می تواند آنها را به ثروت ملی تبدیل سازد.

ذخایر جدید طلا، مس و سنگ آهن در دولت یازدهم شناسایی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «علی اصغر زاده» امروز (یکشنبه) در همایش «یافته های جدید اکتشافی ایران» در ساختمان ایمیدرو افزود: براساس سند چشم انداز 1404 اهدافی از قبیل ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد، 800 میلیون تنی مس، 120 میلیون تنی سیمان و... پیش بینی شده است که تحقق این برنامه ها بدون تامین خوراک مواد معدنی میسر نیست.

    وی اضافه کرد: پس از پایان عمر معادن کنونی، باید معادن جدیدی جایگزین شوند، برای این منظور شناسایی ثروت های معدنی در گستره ای به مساحت 250 هزار کیلومتر مربع صورت گرفت.

    ** میانگین عمر معادن سنگ آهن
    مدیر اکتشاف ایمیدرو اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد میانگین عمر معادن سنگ آهن در جهان 12 تا 13 سال است و در کشور ما معادنی با بازدهی هفت تا هشت ساله وجود دارد.
    اصغرزاده گفت: برآورد شده است عمر معادن سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی) پس از 17 تا 18 سال به پایان می رسد و باید به فکر تامین خوراک صنایع معدنی بود که در جوار این معادن شکل گرفته اند.
    اصغرزاده افزود: در منطقه سنگان (خراسان رضوی) 12 هزار کیلومتر پهنه زیرپوشش قرار دارد که هفت تا هشت آنومالی جدید پدیدار شد و از مجموع 39 اندیس اکتشافی 26 مورد به بخش خصوصی واگذار شد و بقیه در اختیار ایمیدرو قرار دارد.
    وی افزود: امروز متوسط دوره اکتشاف در جهان 10 سال پیش بینی شده و در واقع دستکم 10 سال زمان نیاز است تا فعالیت اکتشافی در معادن دارای ذخایر متوسط به بالا به نتیجه برسد.

    ** سرمایه گذاران وارد میدان شوند
    مدیر اکتشاف ایمیدرو گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی در مرحله پس از اکتشاف می توانند وارد عمل شوند، در عین حال با تولید داده های با کیفیت و شفاف سازی در محدوه های اکتشافی، زمینه لازم برای ترغیب سرمایه گذاران فراهم می شود.

    ** مناطق محروم و اشتغالزایی بومی در اولویت ایمیدرو
    اصغرزاده گفت: سازمان ایمیدرو در دولت یازدهم برای برنامه اکتشاف خود اولویت را به مناطق محروم و دور افتاده داد و از نوار شرق کشور کار آغاز شد.
    «سیاست مهاجرت معکوس بدون اشتغالزایی برای نیروهای بومی میسر نبود، بنابراین ایمیدرو نیروهای بومی و محلی را با ارایه آموزش های تخصصی به خدمت گرفت و تا عمق 20 کیلومتر از این نیروها برای فعالیت اکتشافی استفاده کرد».
    بر اساس این گزارش، برپایه اطلاعات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) در قالب فعالیت اکتشافی در دولت یازدهم به وسعت 250 هزار کیلومتر مربع، تاکنون 400 میلیون تن سنگ آهن، 400 میلیون تن زغالسنگ، 50 تن طلا از جمله معادن فلزی اکتشافی است.

    برچسب ها