عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالای ایران عنوان کرد:

تحول و رونق در بازارهای کالایی با ایجاد صندوق های پشتوانه کالا

عصر بازار- معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس به عنوان اولین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در بورس کالای ایران با حضور حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران ،علی تیموری شندی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه آغاز شد.

تحول و رونق در بازارهای کالایی با ایجاد صندوق های پشتوانه کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در جریان آغاز معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری طلای لوتوس که در نماد طلا آغاز شد، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران به مزایای ورود صندوق های سرمایه گذاری کالایی به حوزه طلا پرداخت و گفت: پوشش اثرات تورمی یکی از مهم ترین کارکردهای این صندوق است و همه فعالانی که دنبال پوشش ریسک های ناشی از تورم هستند، می توانند از این صندوق برای ورود به بازار طلا و سرمایه گذاری در آن استفاده کنند.

    سلطانی نژاد دومین کارکرد این صندوق را در نقدشوندگی بالای آن دانست و برقراری امکان معاملات آنلاین توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مدیر و بازارگردان را از دیگر مزیت آن برشمرد.

    وی افزود: امنیت بالا نیز نکته حائز اهمیت دیگری است که سرمایه گذاران حوزه طلا به آن توجه ویژه ای دارند. چرا که در این روش نوین سرمایه گذاری در اوراق امکان دزدیده شدن دارایی و یا جعل آن وجود ندارد و تشکیل صندوق کالایی راهبردی است که به امنیت سرمایه گذاری کمک می‌کند؛ این در حالی است که در سرمایه گذاری مستقیم این مشکلات امنیتی مطرح است.

    به گفته سلطانی نژاد توثیق واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا در بورس کالا برای تعهدات و وام های بانکی نیز از دیگر کاربردهای آن است.

    وی به معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در این صندوق ها به عنوان یک نکته مهم مورد توجه سرمایه گذاران طلا اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این صندوق و آغاز معاملات ثانویه آن تمام قطعات پازل سرمایه گذاری در حوزه طلا در بورس کالا تکمیل شد تا پس از راه اندازی معاملات فیوچرز طلا در سال 87 و نیز عرضه گواهی سپرده طلا در سال 94، این صندوق ها در حوزه طلا به ابزارهای موجود در بازار سرمایه اضافه شده و یک بازار مدرن برای پوشش ریسک به پشتوانه طلا شکل گیرد.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران به فعالیت و استقبال قابل توجه سرمایه گذاران حقیقی از این صندوق اشاره کرد و گفت: در پذیره نویسی اولیه سرمایه گذاران حقیقی اقبال بالایی از اولین صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلا از خود نشان دادند؛ بطوریکه حدود 41 درصد از سرمایه گذاران این صندوق در مرحله پذیره نویسی اولیه، حقیقی ها بودند و در جریان حجم معاملات اولین روز از معاملات ثانویه آن نیز شاهد حضور و مشارکت 13 درصدی حقیقی ها هستیم

    وی اضافه کرد:. این امر برای توسعه این ابزار بسیار نوید بخش بوده و نشان می دهد اقبال خوبی در بین سرمایه گذاران حقیقی در بازار وجود داشته و بر ظرفیت های بالای بورس کالای ایران برای توسعه این ابزار تاکید دارد.

    سلطانی نژاد به حجم سرمایه جذب شده به این صندوق در زمان پذیره نویسی اشاره و اظهار کرد: ارزش واحدهای پذیره نویسی شده در پذیره نویسی اولیه با احتساب سرمایه سرمایه گذاران ممتاز بیش از 16 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده که تا 100 میلیارد تومان نیز قابلیت افزایش دارد.

    وی راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی را عاملی مهم در تحول و رونق در بازار کالایی دانست و تاکید کرد:  همانطور که صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار سهام به رونق و تحول در بورس اوراق بهادار منجر شد، به طور قطع راه اندازی صندوق های با پشتوانه کالا نیز می تواند تحول و رونق در اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالا را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه این ابزار شرایط آن را فراهم می کند تا سرمایه گذاران در بازه های زمانی مختلف امکان سرمایه گذاری و پوشش ریسک خود را داشته باشند و حضور آنها تنها محدود به زمان افزایش نوسانات قیمتی نباشد.

    برچسب ها