عصر خودرو

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مطرح کرد:

دوری از فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری کالاها با استفاده از شفافیت بورس کالا

عصر بازار- رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه کشف واقعی قیمت محصولات اساسی در بورس کالا بر سایر روش ها برتری دارد، گفت:با بهره گیری از شفافیت بورس کالای ایران می توان مانع فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری کالاها شد.

دوری از فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری کالاها با استفاده از شفافیت بورس کالا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ، محمد امیری اصفهانی به نقش بورس  کالای ایران در تعیین قیمت کالای اساسی اشاره کرد و گفت: امروزه یکی از راهبردهای بسیار موثر برای مقابله با هر نوع فساد و سوء استفاده، بحث شفافیت است به طوری که اجماع بشری در دنیا به آن رسیده و مباحث علمی هم بر این موضع دلالت دارد.
    وی تصریح کرد: براین اساس، کشف واقعی قیمت محصولات مهم و اساسی از طریق ساز وکار شفافی همچون بورس کالا به مراتب نسبت به سایر روش ها برتری دارد.
    وی افزود: هر ساز و کاری که موجب شفافیت شود، ساز و کار مقبول و موثری است و به دلیل این که بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه، جزء ابزارهای شفافیت آفرین در اقتصاد است حتما می تواند در انتظام بخشی قیمت ها نقش پررنگی را ایفا کند.

    امیری اصفهانی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به اینکه یکی از وظایف دولت، انتظام بخشی قیمت در بازار است، به نظر می رسد باید از ظرفیت های بازار سرمایه به ویژه بورس کالا حداکثر استفاده را داشته باشد زیرا قطعا بورس کالا در تنظیم امور اقتصادی به ویژه در قیمت گذاری و ارائه خدمات و کالاهایی که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، نقش محوری ایفا می کند.
    رئیس سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: بنابراین با توجه به مزیت های بورس کالای ایران در کشف قیمت عادلانه، منطقی ترین، علمی ترین و بهترین روش در تنظیم قیمت های واقعی که هم ملاحظه حال مردم بشود و هم موجب اجرای سیاست های دولت شود، استفاده از ظرفیت های بورس کالاست.
    در سال های اخیر بر لزوم دور شدن از اقتصاد دولتی و قیمت گذاری دستوری و فراهم کردن عرصه برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی و غیردولتی، بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
    بر اساس این دیدگاه، هر چه فعالیت های اقتصادی به عهده بخش خصوصی و نظام طبیعی بازار باشد،‌ اقتصاد شکوفاتر خواهد شد. همچنین تجربه بازارهای بین المللی نیز نشان داده، در چنین شرایطی، انحصار از بین رفته و شفافیت در بازار حاکم می شود.
    بنابراین یکی از بهترین روش ها جهت برقراری نظام طبیعی عرضه و تقاضا در بازار حرکت در راستای توسعه بورس های کالایی است. بطوریکه در این زمینه، بورس کالای ایران طی سال های گذشته توانسته است با واقعی تر کردن قیمت کالاهای مهمی همچون فلزات آهنی و غیرآهنی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی و کشاورزی کمک کرده و به بسیاری از رانت های موجود در بازار این کالاها پایان دهد .

    برچسب ها