عصر خودرو

بازار نفت در حال حرکت به سمت توازنی جدید است

عصر بازار- تحلیلگر برجسته بازار نفت نوشت، در حالی که همزمان با افزایش تقاضای جهانی برای نفت و بالا گرفتن ریسک های ژئوپلتیک میزان ذخایر نفتی جهان در حال کاهش است، قیمت نفت به توازن جدیدی دست خواهد یافت.

بازار نفت در حال حرکت به سمت توازنی جدید است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، فیل فلین، تحلیلگر برجسته بازار نفت در پایگاه اینترنتی ریسورس اینوستور نوشت، در حالی که همزمان با افزایش تقاضای جهانی برای نفت و بالا گرفتن ریسک های ژئوپلتیک میزان ذخایر نفتی جهان در حال کاهش است، قیمت نفت به توازن جدیدی دست خواهد یافت. روسیه و ونزوئلا موضوعات داغ بازار نفت هستند و ایران و کره شمالی نیز موضوعاتی هستند که می توانند نقش تاثیرگذاری در بازار نفت داشته باشند.

    تحریم های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا ممکن است قیمت بنزین در داخل آمریکا را افزایش دهد. واردات نفت آمریکا از ونزوئلا در ماه ژوئن با 13 درصد کاهش به 491 هزار بشکه در روز رسید. میزان صادرات نفت شرکت نفت دولتی ونزوئلا امسال به دلیل مشکلات در تولید و ارسال نفت کاهش یافته است. با این حال، اگر تحریم های آمریکا مانع از صدور بیشتر نفت ونزوئلا شود، پالایشگاه های آمریکایی شاهد قیمت های بالای نفت خواهند بود و ممکن است قیمت بنزین در این کشور رو به افزایش برود.

    از سوی دیگر، روسیه در حال واکنش نشان دادن به تحریم های آمریکا است که به اتهام تاثیرگذاری مسکو در انتخابات ریاست جمهوری این کشور وضع شده است. به علاوه تنش ها بین آمریکا و کشورهای ایران و کره شمالی نیز بالا گرفته است. تنش های ژئوپلتیک همواره نقش موثری در بالا رفتن قیمت جهانی نفت داشته است.

    اما موضوع مهمتر این است که بازار نمی تواند کاهش میزان ذخایر جهانی نفت و افزایش تقاضا را نادیده بگیرد. به گفته موسسه گلدمن ساکس، میزان ذخایر جهانی نفت از ماه مارس به این طرف نزدیک به 83 میلیون بشکه کاهش یافته است. بازار به اشتباه تصور می کرد که کاهش تولید اوپک و قیمت های پایین نفت نمی تواند عرضه را کاهش دهد. اما اکنون شاهد هستیم که روند رشد تولید نفت شیل آمریکا کند شده و بازار می تواند با سرعت بیشتری به سمت کاستن از فاصله بین عرضه و تقاضا حرکت کند.

    برچسب ها