عصر خودرو

چرا قیمت دلار در روزهای اخیر بالا رفت؟

عصر بازار- قیمت دلار که هفته گذشته بالاتر از ۳۸۰۰ تومان را برای مدت کوتاهی تجربه کرده بود، روز جمعه یکبار دیگر از این مرز روانی عبور کرد.

چرا قیمت دلار در روزهای اخیر بالا رفت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از جهان اقتصاد، به گفته فعالان بازار ارز مجموعه ای از عوامل اقتصادی مانند افزایش مسافرت های خارجی از یک سو و عوامل سیاسی مانند تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا زمینه افزایش قیمت دلار را فراهم کرده است.

    اما مهمتر از ورود قیمت دلار به کانال جدید این است که آیا قیمت دلار توان ایستادن در کانال 3800 تومان را دارد یا خیر.

    این سوالی است که به عقیده برخی صرافان، میزان عرضه آن را تعیین می کند. در حال حاضر میزان عرضه از سوی شرکت ها کاهش یافته و در صورتی که این کاهش از سوی بازارساز ارزی جبران شود می توان به کاهش قیمت دلار امیدوار بود.

    دکتر سید مرتضی افقه  با اشاره به این که افزایش نرخ دلار دو دلیل خارجی و داخلی دارد، گفت: دلیل داخلی افزایش نرخ دلار افزایش سفر های خارجی به دلیل قرار گرفتن در فصل تابستان است. همچنین در ایام حج قرار داریم و قرار است 60 هزار جاجی به حج مشرف شوند. واین افراد تقاضای دلار را افزایش می دهند.

    افقه گفت: تحولات خارجی دومین دلیل افزایش نرخ دلار است زیرا مواضع سیاست خارجی دولت امریکا و اقای ترامپ موجب نگرانی های روانی مردم شده است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: تردید در روابط ایران و امریکا و این که آمریکا به توافق برجام عمل کند موجب شده تا مردم و سرمایه گذاران اقدام به خرید ارز کنند. این موضوع اگر در کوتاه مدت روی دهد تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت اما گر نگرانی های روانی و تردید ها ادامه داشته باشد تاثیر بسیار بدی بر اقتصاد خواهد داشت.

    وی با اشاره به این که نرخ ارز در کشور ما یک متغییر بسیار اثر گذار بر اقتصاد است گفت: از لحاظ درامد ها ایران نیاز شدیدی به درامد های نفتی دارد که از این طریق ارز وارد کشور می شود. و افزایش ارز عرضه ارز را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    این اقتصاد دان افزود: افزود اگر افزایش نرخ ارز ادامه یابد موجب اخلال اقتصادی و افزایش تورم وارداتی خواهد شد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:  بانک مرکزی ابزار های دارد که می تواند نرخ ارز را کنترل کند و بانک مرکزی نباید اجازه بدهد که افزایش نرخ ارز ادامه یابد.

    برچسب ها