عصر خودرو

سکه یک کانال بالا رفت

شکست مرز روانی دلار

عصر بازار- در اولین روز هفته، دلار برای اولین بار پس از تعطیلات نوروز از مرز ۳ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد تا رکورد جدیدی در بازار ارز به ثبت برسد.

شکست مرز روانی دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز شنبه، شاخص بازار ارز 12 تومان رشد کرد و به قیمت 3 هزار و 805 تومان رسید. رشد قیمت دلار در حالی رقم خورد که در آخرین روز هفته گذشته این ارز کاهش قیمت را تجربه و انتظارات افزایشی را تا حدی تعدیل کرده بود. با این حال، به گفته فعالان چند اتفاق بیرونی دست به دست هم دادند تا در هفتمین روز مردادماه، این ارز نه تنها به جاده افزایشی بازگردد، بلکه پس از حدود 4 ماه از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کند.

    به گفته فعالان، اعلام کاخ سفید مبنی بر امضای مصوبه کنگره آمریکا از سوی ترامپ، بیانیه آمریکا و چند کشور اروپایی درباره آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران و تنش نیروهای دریایی ایران با آمریکا در خلیج فارس از جمله عواملی بیرونی بودند که نوسان‌گیران ارزی سعی کردند با جوسازی پیرامون آن، قیمت دلار را افزایشی کنند.با این حال، شماری از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند خبرهایی که مورد اشاره قرار گرفت، تاثیر چندانی بر قیمت‌های بازار نداشت. حتی به باور برخی از آنها، این اخبار عادی بودند و وزن چندانی نداشتند که قیمت‌های بازار را تکان دهند. به گفته این عده، بازار تا حدود ساعت 2 بعدازظهر واکنش چندانی به اخبار یاد شده نشان نداد؛ بنابراین نمی‌توان افزایش روز شنبه را ناشی از این خبرها دانست.این عده اعتقاد دارند عواملی مانند افزایش نرخ حواله درهم و تقویت ارزش دلار در کشورهای همسایه از عوامل زمینه‌ساز رشد بودند. اکثر بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشتند مجموع عوامل پیش گفته زمینه رکوردشکنی دلار را فراهم کردند.همسو با رشد بهای دلار، روز شنبه سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 6 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. سکه روز پنج‌شنبه نیز 4 هزار تومان رشد را ثبت کرده بود. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس و رسیدن به محدوده هزار و 270 دلار مهم ترین عاملی بود که قیمت سکه را در بازار داخلی تحریک کرد. به گفته فعالان، سکه بازان با وجود رشد بهای دلار و اونس، کمی در خرید سکه احتیاط کردند. به باور آنها، حبابی که در قیمت سکه وجود دارد، عامل احتیاط معامله‌گران بود. روز شنبه، همسو با سکه تمام، نیم و ربع‌سکه نیز افزایش قیمت را به ثبت رساندند. در اولین روز هفته، نیم سکه با 6 هزار تومان رشد از کانال 630 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 633 هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز با افزایش 5 هزار تومانی تا نقطه 375 هزار تومان بالا رفت.

    شروع آرام

    در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 794 تومان آغاز کرد که تنها یک تومان نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه بالاتر بود.دلار در ادامه روز و تا حدود ساعت 2 بعدازظهر نیز نوسان خاصی نداشت. در این مسیر حدود ساعت 13:30، این ارز 3 هزار و 798 تومان قیمت خورد که نشان دهنده رشد 4 تومانی نسبت به ابتدای روز بود. از حدود همین ساعت خریدهای ارزی افزایش یافت و در نتیجه دامنه نوسانات بالا رفت. شاخص بازار ارز ساعت 2 بعدازظهر به مرز روانی 3 هزار و 800 تومان رسید و پس از آن حتی تا نقطه 3 هزار و 808 تومان بالا رفت، هرچند در ساعت 3 بعدازظهر با بهای 3 هزار و 805 تومان به کار خود پایان داد.این قیمت که 12 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه بود، دلار را به بالاترین قیمت پس از تعطیلات نوروز رساند. عده‌ای از فعالان اعتقاد دارند ورود دلار به محدوده جدید می‌تواند منجر به افزایش دامنه نوسانات و رشد بیشتر قیمت شود. به گفته آنها، سد 3 هزار و 800 تومان مدت‌ها در برابر معامله‌گران قرار داشت و اکنون با شکستن آن، جسارت خرید در بازار افزایش خواهد یافت. در واقع این دسته معتقدند عبور دلار از یکسو خریدهای معامله‌گران فنی را افزایش خواهد داد و از سوی دیگر منجر به افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی خواهد شد. در این شرایط، به نظر می‌رسد بازار ساز بهتر است در روزهای آینده وضعیت قیمت‌های بازار را با دقت زیادی رصد کند و با عرضه متناسب مانع از بلند شدن دامنه نوسانات شود. پیش از این عده‌ای از کارشناسان عنوان کرده بودند، ورود دلار به سطح جدید فرصت خوبی خواهد بود که سیاست‌گذار بخشی از پتانسیل افزایشی قیمت را مدیریت کند. بازارساز می‌تواند به جای اینکه سعی کند با عرضه ارز، نرخ را به سطح قبلی بازگرداند، در دامنه جدید اقدام به بازارسازی کند. در واقع، سیاست‌گذار در این استراتژی با عرضه ارز، قیمت را تحت فشار قرار نمی‌دهد و اجازه خواهد داد که قیمت در کانال 3 هزار و 800 تومان گردش کند. این عمل موجب می‌شود پتانسیل افزایشی که از گذشته جمع شده است، به صورت آهسته تخلیه شود و بازارساز، بیشتر انرژی خود را وقف مدیریت دامنه نوسانات کند. به گفته شماری از کارشناسان با توجه به آنکه فصل تقاضا نیز در بازار نزدیک است، اصرار بر کاهش قیمت هزینه‌هایی را در برخواهد داشت.

     

    شناخت عوامل رکوردزنی

    به گفته شماری از فعالان، در اولین روز هفته نوسان‌گیران ارزی پیرامون برخی اخبار سیاسی جو روانی در بازار ایجاد کردند که منجر به افزایش خریدها شد. در این میان، افزایش قیمت دلار به تنهایی خود موجب ورود خالی‌‌فروشان در قامت خریدار به بازار شد. به گفته فعالان، خالی‌فروشان ارزی که انتظار داشتند قیمت دلار در روز شنبه در سطح پایین‌تری نسبت به روز پنج‌شنبه قرار بگیرد، به‌طور غیرمنتظره‌ای با افزایش قیمت شاخص ارزی مواجه شدند. این موضوع موجب شد آنها برای پرداخت دلار تعهد داده شده وارد بازار شوند و اقدام به خرید کنند. در کنار این، به گفته شماری از بازیگران باتجربه بازار، دیروز ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق بالای 3 هزار و 815 تومان بود و همین موضوع به معامله‌گران بازار داخلی سیگنال افزایشی می‌داد. به گفته آنها، بالا بودن ارزش دلار در سلیمانیه عراق موجب می‌شد معامله‌گران، دلار را از بازار داخلی به سوی این مرز جغرافیایی خارج کنند و کاهش ارز در پاساژ افشار منجر به رشد بیشتر قیمت شود. نکته جالب بازار روز شنبه که دیدگاه برخی معامله‌گران را همچنان کاهشی نگاه داشته است، نوع قیمت‌گذاری بازارساز در روز شنبه بود. به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار در معاملات پاساژ افشار از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کرد، شماری از صرافی‌های بانکی همچنان نرخ این ارز را زیر مرز یاد شده تعیین کردند. بازیگران اعتقاد دارند این موضوع می‌تواند نشان دهنده حساسیت بازار به مرز یاد شده باشد.آنها استدلال می‌کنند بازارساز ممکن است به‌دلیل این حساسیت روز یکشنبه دامنه عرضه ارز خود را افزایش دهد. این در حالی است که عده زیادی در انتظار ادامه رشد قیمت دلار هستند. به گفته یکی از بازیگران در ادامه تابستان تقاضا در بازار رشد بیشتری خواهد کرد و در نتیجه افزایش تقاضا می‌توان انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها را داشت.

    برچسب ها