عصر خودرو

پس از ۳ روز معاملاتی رخ داد

بازگشت آیفکس به مدار مثبت

عصر بازار- نماگر فرابورس ایران اولین روز معاملاتی هفته جاری را پس از ۳ روز نزولی با رشد به پایان رساند. بر این اساس دیروز آیفکس با رشد ۷/ ۰ واحدی (معادل ۰۸/ ۰ درصد) در سطح ۸/ ۹۲۰ واحدی قرار گرفت. با احتساب رشد دیروز، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به ۲/ ۵ درصد رسید.

بازگشت آیفکس به مدار مثبت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های آتیه‌داده‌پرداز و پتروشیمی‌زاگرس‌ بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند. در مقابل اما نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه مانع از رشد بیشتر این نماگر شد.

    نگاهی به برترین‌های دیروز فرابورس

    همانطور که اشاره شد دیروز بیشترین تاثیر مثبت بر نماگر فرابورس از جانب نماد معاملاتی شرکت آتیه‌داده‌پرداز وارد شد. «اپرداز» روز گذشته پس از برگزاری مجمع‌عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی به مبلغ 31 تومان و همچنین مجمع‌عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه 67درصدی از محل سود انباشته و اعمال تصمیمات مجمع مذکور در سامانه معاملات و در ادامه مکاتبه شرکت درخصوص مفروضات مبنای پیش‌بینی سود سال مالی 96، با رشد چشمگیر 12 درصدی و قیمت 1380 تومان بازگشایی شد.رصد فعالیت معامله‌گران در روز گذشته نیز نشان‌دهنده جابه‌جایی بیش از 5 میلیون و 270 هزار سهم «اپرداز» به ارزش 617 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی است.با نگاهی به گزارش‌های منتشر شده روی سامانه کدال می‌بینیم شرکت آتیه داده‌پرداز با تعدیل منفی یک درصدی سود در گزارش پیش‌بینی سود بر اساس عملکرد 3 ماهه همراه بوده است.

    به این ترتیب سود هر سهم این شرکت از 811 ریال (اولین پیش‌بینی بودجه 96) به 804 ریال کاهش یافته است. نکته قابل‌توجه پوشش 236 ریالی (معادل 29 درصد) این شرکت در 3 ماه ابتدای سال مالی است. در مجموع اما این نماد فرابورسی که مورد‌توجه معامله‌گران قرار گرفته بود، توانست بیشترین حجم و ارزش معاملات شنبه فرابورس را با معامله 3/ 5 میلیون سهمی به ارزش 2/ 7 میلیارد تومان به خود اختصاص دهد.پتروشیمی‌زاگرس نیز روز گذشته در میان نمادهای با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس قرار گرفت. معامله‌گران روز گذشته به دادوستد 67 هزار سهمی «زاگرس» به ارزش 123 میلیون تومان پرداختند. «زاگرس» در پایان سه ماهه اول سال، 1103 ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 80 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین این شرکت موفق به پوشش 27 درصدی سود خالص خود در سه‌ماه نخست سال مالی شد. از آنجا که این شرکت در بین شرکت‌های فعال در زمینه تولید متانول در کشور، در رده اول از نظر حجم فروش قرار دارد، بررسی روند قیمتی متانول در بازارهای جهانی خالی از لطف نیست.

    ماه‌های میانی سال گذشته قیمت متانول به سبب رشد قیمت زغال‌سنگ در بازارهای جهانی روند صعودی به خود گرفت و از سطح 300 دلار در هر تن عبور کرد. موضوعی که سبب ورود هیجانی معامله‌گران به نمادهای متانول‌محور شد. پس از آن روند قیمتی متانول در مسیر اصلاحی قرار گرفت تا جایی که متانول (CFR چین) طی معاملات روز جمعه به 275 دلار در هر تن رسید. با وجود این به نظر می‌رسد بیشترین عامل تاثیرگذار بر تعدیل مناسب شرکت‌های متانول‌ساز افزایش میزان فروش این شرکت‌ها است. در عین حال قراردادهای این شرکت‌ها در زمان رشد قیمت متانول بسته شده که خود بر وضعیت سودآوری این شرکت‌ها تاثیرگذار بوده است. در مجموع طی معاملات روز شنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود 86 میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود 102 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند.از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد 48 میلیون سهم به ارزش حدود 5/ 17 میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها