عصر خودرو

یک مقام مسئول خبر داد

معرفی فعال‌ترین کارگزاری‌ها در بورس انرژی

عصر بازار- یک مقام مسئول با اشاره به رشد ۱۱۰ درصدی ارزش معاملات در بورس انرژی تا پایان تیر ماه امسال نسبت به عملکرد ۴ ماهه سال قبل گفت: تعداد خریداران در بازار فیزیکی تا پایان تیر ماه با رشد ۱۵.۹۵ درصدی به ۲۹۸ خریدار رسیده است.

معرفی فعال‌ترین کارگزاری‌ها در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، محمود کریمی،مدیر امور اعضاء و نظارت بورس انرژی گفت: در چهار ماهه نخست سال 1396 بازارهای بورس انرژی ایران شاهد انجام معاملاتی به ارزش 23,565 میلیارد ریال بود که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته  با ارزشی قریب به 11,202 میلیارد ریال، میزان رشدی بالغ بر 110 درصد را تجربه کرد.

    این در حالی است که تعداد روزهای کاری در چهار ماه ابتدایی امسال تنها 78 روز و در دوره مشابه سال قبل 81 روز بوده است.

    وی با بیان اینکه افزایش تعداد خریداران در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از دیگر ویژگی‌های با اهمیت این بازار در چهار ماه نخست سال جاری بود، افزود: تعداد خریداران در بازار فیزیکی در چهار ماهه نخست سال 95 تعداد  257 خریدار بوده است که با رشد 15.95 درصدی  به 298 خریدار در چهار ماهه نخست سال 96 رسیده است.

    به گفته این مقام مسئول از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه همچنین کالاهای متانول پتروشیمی شیراز (عمده)، حلال 402 پالایش نفت کرمانشاه (عمده)، برق شرکت تولید نیروی برق پرند مپنا و ریفورمیت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در رینگ داخلی و کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز، بلندینگ نفتای پالایش نفت لاوان و آیزوفید پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران برای نخستین بار عرضه شده و مورد معامله قرار گرفتند.

    وی افزود: با توجه به نقش پررنگ شرکت‌های کارگزاری در بازاریابی محصولات قابل معامله در بورس انرژی ایران، طی چهار ماهه نخست سال 95 و 96 تعداد شرکت‌های کارگزاری عضو بورس انرژی ایران به ترتیب 54 و 60 شرکت کارگزاری بوده است که از این تعداد 50 شرکت کارگزاری طی دوره مذکور در سال 95 و 51 شرکت کارگزاری در سال 96 در زمینه ارائه خدمات به مشتریان فعالیت نموده‌اند.

    به گفته این مقام مسئول تعداد کارگزاران فعال در بازار  مشتقه برای چهار ماهه نخست سال 96 تعداد 24 شرکت کارگزاری و برای دوره مشابه سال گذشته 35 شرکت بوده است. اما تعداد کارگزاران فعال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با رشد 7 درصدی از 45 کارگزاری در چهار ماهه نخست سال 95 به 48 کارگزاری در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

    کریمی با اشاره به پنج شرکت کارگزاری برتر از نظر ارزش کل معاملات در بازارهای بورس انرژی ایران گفت: در چهار ماهه نخست سال 96 به ترتیب شرکت‌های کارگزاری آتی ساز بازار با 11.66درصد سهم از بازار، نواندیشان بازار سرمایه با 11.38درصد سهم از بازار، بانک ملی ایران با 10.91 درصد سهم از بازار، خبرگان سهام با 8.98 درصد سهم از بازار و شرکت کارگزاری سهم آشنا با 7.46 درصد سهم از بازار بوده‌اند.

    وییادآور شد : مجموع سهم پنج شرکت برتر در این دوره از کل معاملات در بازارهای بورس انرژی ایران برابر با 50.39 درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 57.64 درصد، حکایت از افزایش رقابت در بازاریابی شرکت‌های کارگزاری و افزایش تعداد این شرکت‌ها در معاملات سال جاری دارد.

    این مقام مسئول افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه، پنج شرکت کارگزاری برتر از نظر ارزش معاملات در بازار مشتقه بورس انرژی ایران عبارتند از سهم آشنا 36.72 درصد ، شهر 36.54 درصد، حافظ 7.11 درصد، مبین سرمایه 3.48 درصد و بانک پاسارگاد 2.33 است .

    در همین رابطه، پنج شرکت کارگزاری برتر در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در چهار ماهه نخست سال جاری شرکت های کارگزاری آتی ساز بازار با 14.31 درصد، نواندیشان بازار سرمایه با 13.61درصد، بانک ملی ایران با  13.39درصد، خبرگان سهام با 11.03درصد و بانک ملت با6.61 درصد بوده اند.

    برچسب ها