عصر خودرو

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس:

«بازار تحت نظارت» نسخه علاج توقف طولانی نمادها

عصر بازار- گزارش سه ماهه شرکت‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد سودآوری را نشان می‌دهد، از این رو انتظار است نسبت P/E در بازار تقویت شود.

«بازار تحت نظارت» نسخه علاج توقف طولانی نمادها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس در از کاهش 25 درصدی نرخ کارمزد معاملات سهام و اوراق بهادار خبر داد و گفت: افزایش  نقدشوندگی در بازار به هر روشی همواره یکی از دغدغه‌های ذی نفعان بازار سهام بوده که در این رابطه هزینه معاملات مورد توجه بوده است.

    وی با بیان اینکه کاهش هزینه معاملات در بورس های دنیا به عنوان روشی برای افزایش نقدشوندگی سهام به کار گرفته می‌شود، بر لزوم تحقق این اتفاق در بازار سرمایه ایران تاکید کرد و افزود: سازمان بورس برای کاهش کارمزد معاملات سازمان بورس ابتدا از خود شروع کرده و به دنبال آن شرکت بورس و سایر ارکان نیز باید از این موضوع تبعیت کنند، تا بتوان در نهایت کارمزد معاملات را کاهش داد.
    علاوه بر این رایزنی‌های خوبی با سازمان امور مالیاتی انجام شده تا مالیات معاملات نیز کاهش یابد یا شکل مالیات ستانی تغییر پیدا کند.
    معاون بورس تهران درباره امکان کاهش کارمزد شرکت های کارگزاری از معاملات سهام نیز گفت: اگر چه کانون کارگزاران در زمینه نرخ کارمزد کارگزارها باید تصمیم بگیرد، اما می‌توان تصور کرد، از آنجا که با کاهش هزینه‌ها امکان افزایش گردش معاملات فراهم خواهد شد، از این رو کارگزاری‌ها نیز از کاهش کارمزد استقبال می‌کنند.
    در هر حال بازار سرمایه در مسیری است که باید این اتفاق رخ دهد و هزینه معاملات برای سرمایه‌گذاران مثل سایر کشورها کاهش یابد.
    حسینی‌مقدم یادآور شد: سازمان بورس با کاهش 25 درصدی کارمزد معاملات از سوی خود این اقدام را شروع کرده، اما برای کاهش موثر کارمزدها باید مالیات معاملات نیز کاهش یابد.
    وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به دغدغه متولی بازار سرمایه برای نقدشوندگی سهام ، موضوع توقف طولانی ‌مدت نمادهای معاملاتی چه زمانی حل و فصل می شود، توضیح داد: سازمان بورس به دنبال این نیست که نمادها را طولانی‌مدت متوقف نگه دارد چرا که وقتی نمادی توقف طولانی دارد، کشف قیمت درستی صورت نمی‌گیرد و عدم شفافیت به وجود می‌آید، ولی وقتی قیمت درستی کشف شود و سرمایه‌گذاران با استراتژی‌های مختلف معامله انجام دهند، شفافیت بیشتر می‌شود.
    معاون بورس تهران ادامه داد: ما انتظار داریم که با به وجود آمدن بازار تحت نظارت این مشکل کمتر شود. پیشنهاد این موضوع را به سازمان بورس داده‌ایم. ما در این برنامه می‌خواهیم توقف نمادها به کمتر از10  روز برسد، این اتفاق باعث می‌شود، به مدیران شرکت ها و عامه سرمایه‌گذاران علامت داده شود که در تاریخی مشخص سهام شرکت در بازار تحت نظارت معامله می‌شود و ممکن است، در این فضا محدودیت‌هایی لازم باشد، ولی اجازه معامله به همه سرمایه‌گذاران داده می‌شود و امیدواریم سازمان بعد از نظرخواهی در این مورد، تصمیم بگیرد و آن را اجرایی کند.
    حسینی‌مقدم تاکید کرد: اگر بازار تحت نظارت اجرایی شود، توقف نمادها به شکل قابل توجهی کم می‌شود. ما اعتقاد داریم که جدا از سازمان بورس که یک نهاد ناظر رسمی است، ناظران غیررسمی که همان معامله‌گران و تحلیلگران بورسی هستند، می‌توانند به شفافیت کمک کنند.
    وی درباره گزارشگری سه ماهه امسال شرکت‌ها نیز گفت: در بررسی نمونه‌ای که از شرکت‌ها دریافت شده  گزارش سه ماهه شرکت‌ها در سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال 1395 حداقل 50 درصد رشد در سودآوری را نشان می‌دهد. حتی در همین نمونه‌ای که گرفته شده، نسبت به اولین پیش‌بینی که شرکت‌ها در اسفندماه سال 1395 برای سال 1396 پیش‌بینی کرده بودند 6 درصد رشد داشتیم. معقول‌ترین رشدی که در دو سه سال اخیر بازار می‌توانست داشته باشد، رشد به تبع سودآوری شرکت‌ها که اگر تحلیل ها بر این مبنا باشد که در آینده نیز این روند ادامه ‌دار خواهد بود، باعث می‌شود که انتظار داشته باشیم بازار P/E بگیرد.

    برچسب ها