عصر خودرو

با موافقت تلویحی سهامداران روی داد

افزایش ۲۴۰۰ درصدی سرمایه «ونیرو» برای یک معامله مهم

عصر بازار- با تصویب مجمع سهامداران «ونیرو» برای خرید هلدینگ برق و انرژی ایرسا می‌توان گفت، سرمایه گذاری نیرو پس از سال‌ها دوری از فعالیت اصلی یعنی سرمایه گذاری در بخش انرژی دوباره در موضوع اصلی فعالیت خود متمرکز شد.

افزایش ۲۴۰۰ درصدی سرمایه «ونیرو» برای یک معامله مهم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ،مجمع سهامداران شرکت سرمایه گذاری نیرو که با دارا بودن حدود 67 هزار سهامدار جزو پرجمعیت ترین شرکت های بورسی است، هفته گذشته با اکثریت آرا به 1000 میلیارد تومانی شدن این شرکت بورسی و خرید غول صنعت برق ایران رای مثبت داد.

    بر اساس این گزارش، عصر سه شنبه سوم مرداد ماه امسال مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت سرمایه گذاری نیرو با ریاست مجتبی صمیمی رئیس هیات مدیره شرکت و نظارت نمایندگانی از مهاب قدس و سرمایه گذاری ایران به همراه نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار و حضور حسابرس و بازرس قانونی با هدف تعیین تکلیف خرید شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا تشکیل جلسه داد.

    شرکت سرمایه گذاری ایران که به تازگی مالکیت سهام سرمایه گذاری نیرو را به دست آورده سهامدار عمده شرکت مدیریت نیروگاهی ایرسا نیز می باشد.

    با خرید 45 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری نیرو توسط هلدینگ سرمایه گذاری ایران این شرکت در آستانه تحول جدیدی قرار گرفته است.در سال های گذشته «ونیرو» از ریل اصلی فعالیت های خود فاصله گرفت و هر از چند گاهی با فروش دارایی های ملکی یا شایعات ناشی از آن رشد می کرد .

    از آنجا که خرید سهام شرکت مدیریت نیروگاهی ایرسا مشمول ماده ١٢٩ قانون تجارت مبنی بر معاملات با اشخاص وابسته بود سهامداران باید در موردنجام این معامله تصمیم گیری می کردند که برای نخستین بار با هدف دریافت نظر همه سهامداران برای تائید معاملات مشمول ماده 129 قانون تجارت مجمع جداگانه ای برگزار شد.

    نکته  مهم اینکه شرکت سرمایه گذاری نیرو با تحصیل این دارایی  یک درصد از کل ظرفیت نیروگاهی کشور را در اختیار خواهد داشت و پس از بهره برداری پروژه ها سهم ٣ درصدی کل نیروگاه های کشور را خواهد داشت.

    در این جلسه هیات رئیسه مجمع به پرسش و پاسخ با سهامداران سرمایه گذاری نیرو از تشکیل هلدینگ انرژی در آینده ای نزدیک خبر داده و عنوان شد: شرکت مدیریت نیروگاهی ایرسا دارای ٤ زیر مجموعه شرکت های انرژی گستر جم،توسعه انرژی شمال و جنوب،توسعه انرژی غرب و توربین بادی آبان است و در فاز 5 ساله معادل 5 هزار مگاوات تولید برق از طریق زیرمجموعه های خود خواهد داشت .

    در حال حاضر ظرفیت زیرمجموعه مدیریت نیروگاهی ایرسا 3850 مگاوات برآورد شده است.اثر گذار ترین شرکت مجموعه ایرسا، شرکت انرژی گستر جم است که مالکیت و بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی آذربایجان غربی و یزد در اختیار دارد و مجوز توسعه  نیرو گاه یزد اخذ شده است.

    در قرارداد خرید هلدینگ برق و انرژی ایرسا مبلغ ٨٦٤ میلیارد تومان دارایی شامل حدود 139میلیارد تومان ارزش شرکت و حدود 725میلیارد تومان مطالبات به خریدار منتقل شده که با توجه به اصل صیانت از دارایی ها و ثروت سهامداران جزء، قرارداد خرید به گونه ای تنظیم شده که سهامداران شرکت، از مهلت 9 ماهه پرداخت ثمن معامله بدون متحمل شدن هزینه مالی منتفع شوند.

    از اینرو برای مدت 9 ماه به سرمایه گذاری نیرو به عنوان خریدار مهلت داده شده تا از محل افزایش سرمایه این بدهی را تسویه نماید و پس از آن نیز ماهیانه تنها 1.5 درصد (سالانه 18 درصد) به عنوان سود به ارزش کل مبایعه نامه فروش سهام مدیریت نیروگاهی ایرسا اضافه خواهد شد.

    در این مجمع بطور تلویحی با افزایش سرمایه شرکت از 40 میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان معادل 2400 درصد از محل مطالبات و آورده نقدی موافقت شده است.

    تخصیص اعتبار اسنادی به مبلغ حدود 300 میلیون یورو در شرکت های زیرمجموعه مدیریت نیروگاهی ایرسا ، عقد قراردادهای پیمانکاری و یا خرید قطعی برق توسط وزارت نیرو در این فاصله و همچنین ارزش تضامین و وثایق سپرده شده توسط سهامدار عمده جهت اخذ تسهیلات از جمله اقدام هایی است که می تواند برای سهامداران ارزش افزوده مناسبی در بر داشته باشد.

    برچسب ها