عصر خودرو

آمادگی ایران برای از سرگیری صادرات گاز به کرسنت

عصر بازار- قرارداد کرسنت بین شرکت اماراتی کرسنت با شرکت ملی نفت ایران در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۱) امضا شد. مذاکرات فروش گاز ایران به امارات از سال ۱۹۹۷ آغاز و در نهایت این مذاکرات به امضای قرارداد کرسنت در سال ۲۰۰۱ منجر شد؛ بر اساس مفاد این قرارداد، با ساخت خط لوله‏‌ای از میدان سلمان به امارات، مقرر شد گازهای همراه میدان نفتی سلمان از مخزن مشترک با ابوظبی به میزان ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به این کشور صادر شود.

آمادگی ایران برای از سرگیری صادرات گاز به کرسنت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، اکنون بعد از گذشت حدود 15 سال از امضای قرارداد کرسنت و گرد و خاکی که این قرارداد یک تنه در پیچ و تاب فضای طلای سیاه کشور ایجاد کرد، شنیده‌ها حاکی از احیای دوباره قرارداد کرسنت است. به طوری که بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در آخرین اظهار نظر خود از اعلام رسمی ایران به شرکت کرسنت پترولیوم برای از سرگیری مجدد صادرات خبر داده است.

    به گفته وی، ایران به طور رسمی اعلام کرده که آماده صادرات است و تمام فرایندهای فنی و مهندسی این کار نیز طی شده است ا گر این شرکت طبق قرارداد برداشت نکند، باید ایران از این به بعد از آنها مطابق بند take or pay آمده در قرارداد غرامت دریافت کند. برای اینکه خسارت به ایران اضافه نشود، طبق رأی داوری ایران ماه‌ها است که اعلام آمادگی کرده است، در این راستا جلسات مختلف گذاشته‌اند و بازرسی فنی کرده‌اند.

    زنگنه همچنین از اعزام تیمی از امارات به ایران برای سنجش فشار، کیفیت و همه جزئیات خبر داد و گفت این تیم برای این منظور اعزام شد که امارات مطمئن شود ما می‌توانیم صادر کنیم.

    وزیر نفت که همواره بر اهمیت بازار خلیج فارس برای کشور تاکید کرده این بار نیز گفت: به هر حال جنوب خلیج فارس برای ما بازار خیلی مهمی است که نباید از آن  صرف نظر کنیم و باید به هر قیمتی به آن وارد شویم.

    بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد کرسنت چاره‌ای جز پذیرش احیای قرارداد ندارد و چنانچه برای قرارداد را که از نظر داوری زنده و روال قانونی و بین‌المللی آن نیز طی شده است اقدامی نکنند باید take or payبدهند.

    زنگنه که بر این باور است که مباحثی که درمورد کرسنت مطرح می شود فقط عددهای رسانه‌ای است و بزرگنمایی برخی داخلی‌هاست، درمورد تمایل کرسنت برای اجرای قرارداد یا پرداخت غرامت توضیح داد: این پرونده فعلا از نظر بخش خسارت در داوری مطرح است. دفاعیات ما و آنها اعلام شده و جلسات گذاشته شده، فکر می‌کنم تا قبل از پایان این سال میلادی به نتیجه برسد. چیزهایی که می‌گویند، فقط عددهای رسانه‌ای است و بزرگنمایی برخی داخلی‌ها است، حرف‌های همین داخلی‌ها به نفع طرف‌های خارجی است. اصلاً این اعداد و ارقامی که اعلام می‌کنند، صحیح نیست. حتی یک سنت، جریمه نشده‌ایم و خسارتی داده نشده است و هنوز در دست بررسی است.

    زنگنه افزوده است: کرسنت در دفاعیه‌ای که چند ماه ارائه کرد، نخستین حرفی که زد، استناد به گزارش برخی مقامات ما مثل آقای زاکانی نماینده دوره قبلی مجلس بود. الان به استناد گفته‌های مسئولان ایرانی طرف دعوی معتقد است این میزان خسارت دیده‌اند. کرسنت به حرف‌های این‌ها در داوری استناد کرد و این خیلی بد است. من همیشه خواهش می‌کنم به خاطر منافع ملی این اعداد فوق‌نجومی را نگویید. این‌ها را از کجا آورده‌اید؟ نگویید!

    برچسب ها