عصر خودرو

کاهش ۱۲ درصدی درآمد مالیاتی در فروردین ماه

عصر بازار- اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد که با وجود افزایش ۱۸.۳ درصدی درآمدهای مالیاتی از طریق مالیات بر ارزش افزوده، درآمدهای دولت از طریق مالیات‌های مستقیم ۲۷.۳ درصد و درآمدهای مالیاتی کل کشور ۱۲.۸ درصد کاهش یافته است.

کاهش ۱۲ درصدی درآمد مالیاتی در فروردین ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، براساس اطلاعات بانک مرکزی ایران در زمینه‌ی وضعیت بودجه عمومی در فروردین ماه درآمد مالیاتی فروردین ماه معادل 3900 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.8 کاهش یافته است.

    مصوب درآمد یک ماهه مالیاتی معادل 9800 میلیارد تومان بوده است. همچنین اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد مالیات اشخاص حقوقی در یک ماهه ابتدای سال جاری یک هزار و 210 میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل (یک هزار و 260) میلیارد تومان معادل 4.3 درصد کاهش یافته است.

    در این گروه مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی معادل 210 میلیارد تومان، مالیات معوقه اشخاص حقوقی دولتی معادل 500 میلیارد تومان و مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی معادل 400 میلیارد تومان بوده است.

    مالیات بر درآمد نیز در فروردین ماه سال جاری معادل 900 میلیارد تومان بوده است که نسبت به فروردین ماه سال گذشته 11.1 درصد افزایش یافته است.

    مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی معادل 400 میلیارد تومان، مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی معادل 430 میلیارد تومان، مالیات مشاغل 30 میلیارد تومان و مالیات مستغلات نیز 30 میلیارد تومان برآورد شده است.

    همچنین اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد در فروردین ماه امسال 130 میلیارد تومان مالیات بر ثروت اخذ شده است که نسبت به یک ماهه نخست سال گذشته 15.5 درصد افزایش یافته است. در این گروه مالیات بر ارث معادل 20 میلیارد تومان، مالیات نقل و انتقال سرقفلی معادل 20 میلیارد تومان، مالیات نقل و انتقال سهام معادل 40 میلیارد تومان، مالیات نقل و انتقال املاک 20 میلیارد تومان و حق تمبر و اوراق بهادار نیز 20 میلیارد تومان برآورد شده است.

    در مجموع در یک ماهه نخست سال جاری 2240 میلیارد تومان مالیات های مستقیم اخذ شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.4 درصد افزایش یافته است.

    سهم مالیات‌های مستقیم از کل مالیات‌های اخذ شده در کشور 57.3 درصد بوده است. این در حالی است که در یک ماهه نخست سال گذشته سهم این گروه 48.8 درصد بوده است.

    همچنین اطلاعات بانک مرکزی در گروه مالیات های غیرمستقیم نشان می‌دهد در شش ماهه نخست سال جاری 270 میلیارد تومان مالیات بر واردات اخذ شده است که نسبت به مالیات اخذ شده در یک ماهه نخست سال گذشته 13.1 درصد افزایش داشته است.

    همچنین حقوق ورودی سایر کالاها در یک ماهه نخست سال جاری معادل 260 میلیارد تومان بودجه است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.4 درصد افزایش یافته است. مالیات بر واردات خودرو نیز معادل 10 میلیارد تومان بوده است.

    براساس اطلاعات مندرج در گزارش وضعیت بودجه عمومی دولت که بانک مرکزی منتشر کرده است، مالیات بر کالاها و خدمات نیز معادل یک هزار و 400 میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد کاهش یافته است.

    مالیات بر ارزش افزوده نیز در یک ماهه نخست سال جاری معادل یک هزار و 280 میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18.3 درصد افزایش یافته است.

    عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور 30 میلیارد تومان بوده که 9.3 درصد بیش از سال گذشته برآورد شده است. مالیات بر فروش سیگار هم 20 میلیارد تومان بوده که 1.1 درصد از سال گذشته بیشتر بوده است.

    مالیات بر نقل و انتقالات اتومبیل هم 20 میلیارد تومان بوده  که نسبت به سال گذشته 6.7 درصد کاهش یافته است.

    جمع مالیات‌های غیرمستقیم در فروردین‌ماه امسال معادل 1670 میلیارد تومان بوده که در کل درآمدهای مالیاتی معادل 42.1 درصد را به خود اختصاص داده است، درآمدهای دولت از طریق مالیات‌های مستقیم در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال گذشته 27.3 درصد کاهش یافته است.

    برچسب ها