عصر خودرو

بانک مرکزی عربستان اعلام کرد ؛

کاهش ۳۳ درصدی ذخایر ارز خارجی عربستان

عصر بازار- آمارهای بانک مرکزی عربستان نشان می‌دهد حجم ذخایر ارز خارجی این کشور طی ۳ سال گذشته به طور مداوم کاهش یافته و ۳۳ درصد سقوط کرده است، پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه این کشور هم امسال به ۵۲.۸ میلیارد دلار برسد.

کاهش ۳۳ درصدی ذخایر ارز خارجی عربستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، آمارهای بانک مرکزی عربستان نشان می‌دهد حجم ذخایر ارز خارجی این کشور از 737 میلیارد دلار در ماه آگوست سال 2014 به 493 میلیارد دلار در ماه گذشته میلادی رسیده است.

    این کاهش بیش از 33 درصدی به دلیل روبرو شدن این کشور با بحران‌های مالی شدید و بروز کسری بودجه در کنار هزینه‌های حمله نظامی به یمن بوده است. حجم ذخایر ارز خارجی این کشور طی 12 ماه گذشته 12.3 درصد ریزش داشته است.

    کارشناسان معتقدند علی‌رغم اینکه طی ماه گذشته برای نخستین بار در سه سال گذشته شاهد افزایش ناچیز ذخایر ارزی عربستان و رسیدن آن از رقم 491.7 میلیارد دلار در ماه می به 493.3 میلیارد دلار در ماه ژوئن بوده‌ایم اما این به معنای پایان روند نزول ذخایر ارزی سعودی‌ها نیست و هیچ تضمینی وجود ندارد که این روند نزولی سه ساله متوقف شود.

    مونیکا مالیک کارشناس اقتصادی ارشد بانک کامرشیال ابوظبی معتقد است افزایش 1.6 میلیارد دلاری ذخایر ارزی عربستان طی ماه گذشته لزوماً بدین معنا نیست که روند نزولی حجم ذخایر ارزی عربستان متوقف شده و یا اینکه دولت این کشور دیگر نیازی به استفاده از ذخایر ارزی خود ندارد،‌ نیست.

    وی معتقد است: ریاض هنوز هم با مشکل کسری بودجه مواجه بوده و به نظر می‌رسد در آینده نیز شاهد برداشت از حساب ارزی عربستان توسط دولت سعودی خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود طی سال جاری عربستان با کسری بودجه 52.8 میلیارد دلاری روبرو شود.

    مالیک معتقد است به نظر نمی‌رسد نوسان در سرعت استفاده سعودی‌ها از ذخایر ارزی خود طی ماه‌های گذشته ربطی به بهبود شاخص‌های اساسی هزینه‌کرد دولتی و یا بهبود درآمد این کشور داشته باشد. بلکه احتمالاً مربوط به انتقال پول به حساب‌های سرمایه‌گذاری دولتی در این کشور است.

    برچسب ها