عصر خودرو

معاون مدیرعامل شرکت نفت:

پیشنهاد مرسک برای تولید ۱۴۰ هزار بشکه‌ای در ۳ فاز پارس جنوبی

عصر بازار- معاون مهندسی و توسعه شرکت‌ ملی‌ نفت ایران با اشاره به جزئیات مطالعات صورت گرفته توسط شرکت مرسک دانمارک در لایه نفتی پارس جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید نفت از لایه نفتی به روزانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار بشکه در روز برسد.

پیشنهاد مرسک برای تولید ۱۴۰ هزار بشکه‌ای در ۳ فاز پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مطالعاتی MOU با شرکت تویو ژاپن و شرکت پتروپارس ایران درخصوص بخش گازی میدان مشترک سلمان گفت: شرکت تویو یک شرکت مهندسی و ساخت EPC است و همین طور یک بخش بالادستی دارد که در واقع این بخش بالادستی توان ارزیابی مهندسی مخزن و تأسیسات نفتی و گازی را در اختیار دارد که در این تفاهم‌نامه بخش بالادست این شرکت طرف ما است.

    وی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه به منظور مطالعه بر روی بخش گازی میدان سلمان است، تصریح کرد: در این MOU مقرر شده که هر کدام ار طرفین با هزینه‌های خودشان مطالعات و ارزیابی وضعیت موجود این بخش گازی و تأسیساتی که در آنجا است و ظرفیت این میدان و امکان برداشت را مورد بررسی قرار دهند.

    منوچهری تصریح کرد: همچین مقرر شده تا وضعیت تأسیسات شامل سکوها، چاه‌ها، خطوط لوله و قابلیت‌هایی که الان وجود دارد و نحوه بازسازی و توسعه آنها مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد.

    وی ادامه داد: بعد از آنکه طرح اولیه ارائه شد برآورد هزینه‌ای این طرح نیز بیرون می‌آید و بعد از آن وارد فاز مذاکره با این شرکت خواهیم شد و آنها پیشنهاد EPCF را به ما ارائه می‌دهند که اگر مورد قبول باشد با آنها مذاکره می‌کنیم که البته مذاکره ما منوط به این است که دولت ژاپن بتواند تأمین مالی ارزان‌قیمتی برای این پروژه انجام دهد

    منوچهری با اشاره به اینکه بر اساس زمان‌بندی صورت گرفته این شرکت 6 ماه فرصت دارد تا نتیجه مطالعات خود را به ما ارائه کند و یک پروپزال مناسب برای توسعه این میدان به ما ارائه دهد خاطرنشان کرد: در صورت تصویب پروپزال، مذاکرات ما برای امضا قرارداد با آنها صورت خواهد گرفت.

    ‌*تولید روزانه 25 هزار بشکه از لایه نفتی پارس جنوبی

    معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت مذاکره با شرکت مرسک دانمارک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: همانطور که می‌دانید این شرکت 20 سال در آن سوی مرزهای ایران و در کشور قطر در همین لایه نفتی فعالیت می‌کرد.

    وی ادامه داد: اما در مناقصه جدیدی که در قطر برگزار شد شرکت مرسک ناباورانه بازنده و شرکت توتال برنده این مناقصه شد و بر این اساس این شرکت با تجربه بسیار بالا در لایه نفتی از قطر جدا شد و هم اکنون فعالیتی در این لایه در آن سوی مرز ندارد.

    معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: به همین دلیل این موضوع موجب شد که انگیزه بسیار بالایی داشته باشند تا بتواند در سمت ایرانی لایه نفتی پارس جنوبی فعالیت کند.

    منوچهری با تأکید بر اینکه این میدان در دو طرف شباهت بسیار زیادی به هم دارد، تصریح کرد: در گذشته تصور ما این بود که لایه نفتی در سمت ایران گستره محدودی دارد در صورتی که پس از مطالعات اولیه مشخص شد حدود 6 لایه مخزنی و با یک گستره وسیع جغرافیایی در سمت ایران است که ما فکرش را نمی‌کردیم و تصور ما فقط تولید حداکثر روزانه 30 هزار بشکه نفت از این لایه نفتی بود.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه بر اساس تصوراتی که داشتیم تولید را آغاز کردیم اظهار کرد: در حال حاضر روزانه با نوساناتی تولید نفت از این لایه 25 هزار بشکه است که با توجه به سنگینی نفت با درجه API 19 و API20 موجب شده است که سرعت افت آن بسیار بالا رود و باید با تزریق آب و اقداماتی که انجام می‌دهیم مانع از افت تولید شویم.

    *برآورد تولید 140 هزار بشکه در روز از لایه نفتی

    معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه مطالعاتی که شرکت مرسک انجام داد، مطالعات جامعی بود و در کمیته مشاورین عالی که بیش از 20 مشاور عالی در آن حضور دارند، مورد تأیید قرار گرفت، اظهار داشت: شرکت مرسک پیشنهاد داد که توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در سه فاز صورت گیرد که یک فاز در واقع حفر چاه‌های تزریق آب و حفظ همین میزان تولید و رساندن آن به حدود روزانه 30 هزار بشکه است و فاز بعد حفر چاه‌های جدید است و بعد از دو سال حفر تعداد زیادی چاه در دستور کار قرار می‌گیرد و چون گستره میدان (لایه نفتی) بسیار زیاد است و تقریباً همه فازهای گازی را در بر می‌گیرد، بنابر این آنها اعلام کردند می‌توانند بعد از یک دوره تولید نفت را از این میدان به 120 هزار بشکه و بعد به 140 هزار بشکه در روز برسانند.

    *کشف افق‌های جدید در لایه نفتی

    به گفته این مقام مسئول شرکت مرسک گفته است افق‌های دیگری را که در این لایه وجود دارد باید مورد اکتشاف و توسعه قرار دهد بنابر این لایه نفتی قراردادی است که بخشی از آن توسعه و بخشی از آن اکتشاف و توسعه است.

    معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: تصور کارشناسان این است که شرکت مرسک بهترین گزینه است و می‌تواند گزینه مناسبی با توجه به یافته‌های این شرکت از لایه نفتی در سمت قطر باشد که البته این قراردادها محرمانه است و آنها نمی‌توانند اطلاعات را منتقل کنند ولی بالاخره خودشان از این تجربه نهایت استفاده را خواهند کرد.

    *مرسک معتقد است قرارداد باد 40 ساله باشد

    وی تصریح کرد: نوع مدل جدید قراردادی نیز خوشبختانه به گونه‌ای است که با عمر مخزن و تولید مرحله‌ای تطابق دارد و در واقع تولید تجمعی برای ما بسیار حائز اهمیت است که ما با مشورت وزارت نفت و دولت تصمیم‌گیری می‌کنیم که این کار به صورت ترک مناقصه باشد؛ البته تصریح می‌کنم هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.

    منوچهری در پاسخ به پرسشی درباره طول دوره پلاتو ارائه شده از سوی شرکت مرسک برای تولید از لایه نفتی، گفت: مرسک اعتقاد دارد این قرارداد باید 40 ساله باشد اما قانون به ما این اجازه را نمی‌دهد و ما بیش از 20 سال نمی‌توانیم با آنها قرارداد منعقد کنیم و در طول این مدت باید تولید نفت از این لایه نفتی بین 120 تا 140 هزار بشکه در روز باشد.

    *شیوه بهره‌برداری از لایه نفتی به کلی تغییر می‌کند

    وی با تأکید بر اینکه لایه نفتی یک نفت بسیار گران و سنگین است و هزینه تولید و بهره‌برداری آن بسیار بالاست ادامه داد: بر این اساس تکنولوژی بسیار بالایی نیاز است که هم چاه‌های افقی و هم چاه‌های هوشمند در این لایه حفر شود که یک کار فوق‌العاده تخصصی است.

    معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه سالانه حدود 40 تا 50 درصد تولید این میدان افت خواهد کرد، ادامه داد: بر این اساس باید مراقبت‌های جدی صورت گیرد تا جلوی سرعت افت این میدان گرفته شود و باید حجم زیادی آب به این میدان تزریق شود و تأسیسات زیادی لازم است که جلوی افت فشار گرفته شود.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: مسائل زیست‌محیطی نیز وجود دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت که بر اساس طراحی جدید فرآورش روی سکوی ثابت صورت می‌گیرد و نفت بر روی FSO ذخیره شده و دیگر نیازی به استفاده از کشتی‌های فرآورشی FPSO نیست.

     

    برچسب ها