عصر خودرو

تغییر شرایط امتیازات نفتی ژاپنی‌ها در میادین اماراتی

عصر بازار- شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در راستای مذاکرات مجدد امتیازات نفتی، به شرکت‌های انرژی ژاپنی که امتیازات میادین امارات را در اختیار دارند، مفاد و شرایط جدیدی را عرضه خواهد کرد.

تغییر شرایط امتیازات نفتی ژاپنی‌ها در میادین اماراتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امتیازات امارات متحده عربی 40 درصد از تولید نفت ژاپن از فعالیت‌های خارج از این کشور را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل برای تامین نفت این کشور آسیایی بسیار حیاتی است. هچنین این امتیازات برای برنامه توکیو که قصد دارد 40 درصد از تولید نفت و گاز طبیعی را تا سال 2030 از فعالیت‌های ژاپنی به جای واردات تامین کند، بااهمیت محسوب می‌شود. سهم کنونی تولید این کشور 27 درصد است.

    سلطان احمد الجابر، مدیرعامل ادنوک به نشریه نیک‌کی ژاپن گفت: امارات متحده عربی علاوه بر مفاد و شرایط جدید ممکن است شرکای جدیدی را در میادینی بیاورد که توسط شرکت‌های ژاپنی به همراه غول‌های نفتی مانند BP و توتال اداره می‌شوند. شرکای جدید ممکن است از چین و کره جنوبی باشند.

    طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، ژاپن یکی از سه واردکننده بزرگ نفت و گاز جهان است و با وجود رویکرد این کشور به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر، تولیدش تنها بخش کوچکی از تقاضای داخلی را تامین می‌کند. امارات متحده عربی دومین صادرکننده بزرگ به ژاپن بوده و در یک چهارم از کل نفت وارداتی در سال 2015 سهم داشت. بزرگترین صادرکننده نفت به ژاپن، عربستان سعودی با 34 درصد سهم از کل واردات این کشور بود.

    بر اساس گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، نفت خام 42 درصد از از نیازهای انرژی اولیه ژاپن را تامین می‌کند و سهم گاز طبیعی 23 درصد و زغال سنگ 27 درصد است. اتکای بیشتر به نفت به خصوص پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما باعث شد صنعت انرژی ژاپن، حضور خود در خارج از کشور را گسترش دهد.

    برچسب ها