عصر خودرو

دیدار اوپک و غیراوپک برای رسیدگی به پایبندی ضعیف به اهداف نفتی

عصر بازار- منابع آگاه اظهار کردند نمایندگان برخی از کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به زودی برای صحبت درباره علت کوتاهی برخی از اعضا در عمل به تعهداتشان برای کاهش تولید در ابوظبی دیدار خواهند کرد.

دیدار اوپک و غیراوپک برای رسیدگی به پایبندی ضعیف به اهداف نفتی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این دیدار که به ریاست مشترک کویت و روسیه برگزار می‌شود، به بررسی دلایل عدم پایبندی کامل برخی از کشورها به توافق کاهش تولید خواهد پرداخت.

    برخی از کشورها این استدلال را مطرح می‌کنند که منابع مستقل مورد استفاده اوپک برای ارزیابی پایبندی، تولید آنها را بیش از حد ارزیابی می‌کنند.

    اهداف کاهش تولید بر مبنای برآوردهای تولید است که از سوی شش گروه مستقل معروف به منابع ثانویه انجام می‌گیرد. سال گذشته زمانی که این توافق مورد مذاکره قرار گرفت، عراق نسبت به این برآوردها اعتراض و ادعا کرده بود که آنها صحیح نیستند. سایر اعضای اوپک نیز منابع ثانویه را عامل عملکرد ضعیفشان خوانده‌اند.

    این توافق از ابتدای سال میلادی جاری  با مشارکت کشورهای عضو اوپک و شمار تولیدکنندگان خارج از این سازمان برای محدود کردن اشباع عرضه از بازار از طریق کاهش حدود 1.8 میلیون بشکه در روز، به اجرا در آمد.

    در حالی که پایبندی شرکت‌کنندگان در این توافق در نخستین ماه‌های اجرای آن بالا بوده است، اما پس از این که بهبود پیش بینی شده قیمت‌های نفت روی نداد، به تدریج از میزان این پایبندی کاسته شده است.

    برخی از کشورهای غیراوپک به دیدار ابوظبی دعوت شدند، اما حضورشان را هنوز تایید نکرده‌اند. به گفته دو منبع آگاه، الجزایر و ونزوئلا که ازعضای اوپک بوده و در کمیته نظارت بر توافق حضور دارند، در این نشست شرکت نخواهند کرد. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، پایبندی الجزایر از ابتدای سال تاکنون 70 درصد و ونزوئلا 39 درصد بوده است.

    عربستان سعودی که بزرگ‌ترین تولیدکننده عضو اوپک است، هفته گذشته اعلام کرد: قصد دارد فشار بر کشورهایی که به تعهدشان عمل نمی‌کنند را افزایش دهد. روز بعد امارات متحده عربی که سهمیه کاهش تعیین شده را به طور کامل اجرا نکرده است، اعلام کرد تولیدش را از سپتامبر کاهش بیشتری خواهد داد.

    عراق که دومین تولید کننده بزرگ اوپک است نیز در این نشست شرکت خواهد کرد. این کشور پیش از این استدلال کرده بود که بایستی از کاهش تولید معاف شود، زیرا به دلیل جنگ با داعش به درآمد نفتی خود نیاز دارد. لیبی و نیجریه که از اعضای اوپک هستند و تلاش می‌کنند تا پس از سال‌ها ناآرامی داخلی تولیدشان را احیاء کنند از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده‌اند. پایبندی عراق در ژوئن به 29 درصد کاهش یافت که پایین‌ترین میزان در سال جاری بود. در حالی که امارات متحده عربی تنها 60 درصد از کاهش متعهد شده را صورت داده است. مجموع پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید از 95 درصد در مه به 78 درصد در ژوئن کاهش یافت. 

    طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، اگرچه پایبندی اوپک در ژوئن به پایین‌ترین سطح کاهش یافت، متوسط نرخ پایبندی این سازمان در شش ماه نخست اجرای توافق 92 درصد بود که از نظر استانداردهای تاریخی قوی محسوب می‌شود.

    برچسب ها