عصر خودرو

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح کرد:

حرکت فرابورس به سمت تبدیل شدن به بورس اختصاصی حوزه دانش‌بنیان

عصر بازار- معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه سرمایه‌گذاری جسورانه را از اتفاقات خوب در راستای حمایت کشور از کسب‌وکارهای نوآورانه دانست و افزود: ما تا پیش از این با این نوع سرمایه‌گذاری بیگانه بودیم البته در شیوه تجارت چندهزارساله کشور بحث سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود داشته ولی در ۱۰۰ سال اخیر آن را کنار گذاشتیم و حالا باید به این سمت حرکت کنیم که حداقل ۴۰ درصد از سیستم سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها از طریق این نوع سرمایه‌گذاری تامین شود.

حرکت فرابورس به سمت تبدیل شدن به بورس اختصاصی حوزه دانش‌بنیان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سورنا ستاری با اشاره به اینکه ما در کشور هم بورس داریم و هم فرابورس که در فرابورس رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌شود، گفت: از این رو فرابورس به سمت تبدیل شدن به بورس اختصاصی حوزه دانش‌بنیان حرکت می‌کند؛ چرا که صندوق‌های جسورانه وارد این بورس شده‌اند.

    ستاری در همین زمینه ایجاد تابلو مستقل برای شرکت‌های دانش‌بنیان و بورس ایده و اختراعات در فرابورس را راهی برای ورود سرمایه‌های بخش خصوصی به حوزه دانش‌بنیان عنوان کرد.
    به گفته وی سرمایه‌گذارانی که در حوزه‌هایی چون پتروشیمی، فولاد و سیمان سرمایه‌گذاری می‌کردند به سمت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها حرکت کردند چون متوجه شدند این حوزه، عرصه‌ای با سود زیاد است.
    سرمایه‌گذاری جسورانه؛ بهترین مدل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
    معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بهترین مدل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را سرمایه‌گذاری جسورانه ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس این رویکرد بوده است که در یکی دو سال اخیر در زمینه توسعه بازار سرمایه‌گذاری خطرپذیر متمرکز شدیم و به تدریج موانع توسعه آن را برمی‌داریم.
    ستاری با بیان اینکه این برنامه‌ریزی موجب شد امروز شاهد بروز رفتارهای حرفه‌ای از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم، اضافه کرد: روزهای نخست که برای بازدید از شرکت‌ها می‌رفتم همه آن‌ها درخواست وام داشتند ولی خوشحالم که اکنون دیگر هیچ‌کدام آن‌ها درخواست وام ندارند چراکه آن‌ها می‌دانند با سرمایه‌گذاری از طریق VCها می‌توانند طرح خود را توسعه دهند نه با وام؛ آن‌ها همچنین می‌دانند که وام گرفتن برای بسیاری از آن‌ها «سم» است.
    وی با اشاره به دلایل مضر بودن اعطای وام برای حمایت از شرکت‌های نوپا گفت: از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به بلوغ لازم نرسیده‌اند تا از این پول برای توسعه بازار خود استفاده کنند، قطعا در تجاری‌سازی و بازپرداخت وام به مشکل بر خواهند خورند.
    حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
    معاون علمی رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تاکید بر اینکه قرار نیست هر وامی که به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود به نتیجه برسد، گفت: در دنیا شرکت‌های کوچک و متوسط در دنیا بر اساس سرمایه‌گذاری‌های جسورانه شکل می‌گیرند نه وام؛ چرا که شرکت‌های کوچک با اصول بازرگانی، رقابت، بیمه و مالیات‌ آشنا نیستند از این رو شتاب‌دهنده‌ها شکل گرفته‌اند تا این موارد را به شرکت‌ها آموزش دهند.
    وی بازاریابی و تولید محصول بر اساس نیاز و سلیقه مشتری را از دیگر اصولی دانست که شرکت‌های کوچک با آن بیگانه هستند و ادامه داد: حمایت از این شرکت‌ها با اعطای وام صحیح نیست؛ چراکه قطعا بسیاری از شرکت‌ها زمین می‌خورند و نمی‌توانند وام را پس دهند. مشابه همین اتفاق در دولت قبل در زمینه اعطای وام‌های زودبازده رخ داد.
    ستاری این نگرش را که ایجاد اشتغال تنها در گرو رفع مشکل منابع مالی است، اشتباه خواند و افزود: اینکه تصور شود که به هر نفر مثلا 10 تا 20 میلیون وام اعطا شود تا کسب‌وکارهایی ایجاد شود تصور اشتباهی است. ما در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برای فرد مستعد و صاحب ایده که می‌خواهد ایده خود را تجاری‌سازی کند تصمیم‌گیری می‌کنیم.
    وی دارا بودن ایده را اولویتی در رتبه‌های سوم و چهارم و پول را عامل پنجم و ششم در تحقق یک کسب‌وکار نوآورانه دانست و گفت: این رویکرد را می‌توان در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده کرد. این شرکت‌ها از یک زیرزمین فعالیت خود را آغاز می‌کنند و در مدت یک سال تبدیل به یک شرکت بزرگ خواهند شد؛ چون یک ایده ممکن است در ذهن خیلی‌ها باشد ولی تنها یک نفر که مصمم، خلاق و پیگیر است می‌تواند ایده را تجاری‌سازی کند.
    تهران؛ شهر دانش‌بنیان ایران
    معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به طرح شهر دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در صورت ادامه همکاری در دولت آینده، طرح بزرگ «شهر دانش‌بنیان» را اجرایی می‌کند تا تهران به شهر بزرگ فناوری تبدیل شود.
    ستاری در پایان با تاکید بر اینکه ما باید محله‌های شهر را برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان آماده کنیم تا هم جوانان در کشور ماندگار شوند و هم اقتصاد به سمت نوآوری سوق یابد، اضافه کرد: در دنیا و در ایران دیگر دوران نفت، پتروشیمی، فولاد و سیمان گذشته است و این واقعیت با مقایسه میزان ارزش افزوده چهار سال قبل پالایشگاه‌های نفت و گاز با حال حاضر تایید می‌شود ولی از طرفی در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیانی توسعه یافته‌اندکه به زودی به بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور تبدیل می‌شوند.

    برچسب ها