عصر خودرو

در بورس انرژی رقم خورد؛

هفته ۱۰۰۰ میلیاردی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران

عصر بازار- در جریان معاملات روز چهارشنبه (۴ مرداد ۹۶)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای نفتای سنگین تصفیه‌نشده پالایش نفت شیرازعمده، نفتای سبک و حلال ۴۰۴ پالایش نفت شیرازعمده، حلال ۴۱۰ پالایش نفت آبادان و برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی و حلال ۴۰۲ پالایش نفت شیراز، حلال ۴۰۲ پالایش نفت تبریز و حلال ۴۰۴ پالایش نفت شیراز در رینگ بین‌الملل عرضه شدند.

هفته ۱۰۰۰ میلیاردی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، کل معاملات صورت‌گرفته معادل 15 هزار و 867 تن و به ارزش بیش از 223 میلیارد و 963 میلیون ریال است. از نکات قابل توجه معاملات این روز می‌توان به رقابت خریداران حلال 402 پالایش نفت تبریز و شیراز در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی اشاره کرد.
    در عرضه هزار متر مکعب حلال 402 پالایش نفت شیراز حجمی قریب به 5 هزار متر مکعب تقاضا به ثبت رسید که درنهایت با افزایش 6 درصدی قیمت، با موفقیت معامله شد. همچنین در عرضه یک هزار و 800 متر مکعب حلال 402 پالایش نفت تبریز حجمی بالغ بر 9 هزار مترمکعب تقاضا به ثبت رسید که این عرضه نیز با افزایش 67 دلاری (17 درصد) نسبت به قیمت پایه با رقابتی شدید به معامله انجامید.
    با احتساب معاملات این روز مجموع ارزش معاملات نخستین هفته مردادماه 96 بازار فیزیکی بورس انرژی ایران از مرز هزار میلیارد ریال عبور کرد.
    طی هفته منتهی به 4 مردادماه، 72 هزار و843 تن انواع فراورده‌های هیدروکربوری به ارزش یک هزا رو 5 میلیارد ریال به معامله انجامید که از این قبیل می‌توان به معامله بیش از 46 هزار تن نفتا، 10 هزار تن حلال، بیش از 5 هزار تن متانول، 4 هزار تن قطران، 2 هزار تن میعانات گازی و قریب به 4 هزار تن سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل اشاره کرد.
    و اما در جلسه معاملاتی امروز (7 مردادماه 96) نیز عرضه کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402 و حلال 404 پالایش نفت تبریز و گاز بوتان، گاز پروپان و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر را در رینگ داخلی خواهیم داشت و در رینگ بین‌الملل نیز 2هزار تن گازمایع پالایش نفت شازند عرضه خواهد شد.
    معامله بیش از 83 میلیون کیلووات ساعت برق در بازار مشتقه در هفته‌ای که گذشت
    در جریان معاملات آخرین روز هفته منتهی به 4 مرداد ماه 96، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله دو میلیون و 56 هزار قرارداد معادل 16 میلیون و 790 هزار کیلووات ساعت به ارزش 5 میلیارد و 752 میلیون ریال بود.
    در این روز، نمادهای بارپایه، میان‌باری و کم‌باری با متوسط قیمت‌ 376، 376 و 330 ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.
    خاطر نشان می‌ شود در آغاز جلسه معاملاتی این روز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه3 شهریور 96 گشایش می‌یابند. همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 8 تا 10 مرداد 96 در پایان جلسه معاملاتی این روز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.
    در هفته‌ای که گذشت حجم و ارزش معاملات برق بورس انرژی ایران به بیش از 83 میلیون کیلووات ساعت به ارزش 29 میلیارد و 652 میلیون ریال بالغ شد.
    این روز همچنین در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، یک هزار و  375 قرارداد با ارزشی بالغ بر 3 میلیارد و 487 میلیون ریال معامله شد.
    در مجموع ارزش معاملات این روز بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 20 میلیارد و 277 میلیون ریال بالغ شد.

    برچسب ها