عصر خودرو

در راستای افزایش نقش ارزهای ملی در اقتصاد ؛

بلاروس هم طرح دلارزدایی از اقتصاد را تصویب کرد

عصر بازار- کشور بلاروس به منظور افزایش اهمیت و نقش ارز ملی در اقتصاد و کاهش وابستگی به دلار، طرح دلارزدایی از اقتصاد داخلی این کشور را تصویب کرده است.

بلاروس هم طرح دلارزدایی از اقتصاد را تصویب کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی، به گفته سرگئی کالچیتس معاون رئیس بانک مرکزی بلاروس، شورای وزیران و مسئولین بانک مرکزی طرح دلارزدایی از اقتصاد را به منظور کاهش وابستگی اقتصاد داخلی بلاروس به دلار تصویب کرده اند.

    مقامات کشور بلاروس در سال 2016 تأکید ویژه ای جهت کاهش سطح وابستگی اقتصاد به دلار کرده اند. هدف از این اقدام، گسترش استفاده از ارز ملی در اقتصاد و تجارت می باشد.

    طبق گفته سرگئی کالچیتس، اقدامات صورت گرفته توسط کشور بلاروس جهت دلارزدایی از اقتصاد داخلی و کاهش استفاده از ارز خارجی در پرداخت و تسویه مربوط به هزینه ها و مبادلات است و کشور بلاروس قصد دارد تا نقش ارز ملی خود در محاسبه تعرفه ها و قیمت گذاری ها را افزایش دهد.

    وی با بیان اینکه فعالیت اصلی این طرح از امسال اجرا خواهد شد گفته است که اجرای دقیق و بی قید و شرط این نوع اقدامات منجر به افزایش اعتماد به پول ملی خواهد شد.

    وی در ادامه گفته است که با توجه به کاهش تورم در کشور، شرایط برای اجرای طرح دلارزدایی مناسب بوده و سپرده های مبتنی بر پول ملی در مقایسه با سپرده های مبتنی بر ارز خارجی بازدهی بالاتری را برای اقتصاد ایجاد می کنند.

    با گذشت زمان معایب استفاده از دلار به تدریج آشکارتر شده و کشورهای مختلف اقدام به طراحی و پیاده سازی راهکارهای مختلفی کرده اند تا از سلطه دلار رهایی یافته و نقش و اهمیت ارزهای ملی خود در مبادلات و فعالیت های اقتصادی را گسترش دهند.

    از آنجایی که اقتصاد ایران نیز در ادوار مختلف از معایب فراوان استفاده از دلار از قبیل شوک های ناشی از نوسانات نرخ ارز در امان نبوده است، ضروری است تا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت کاهش اثرات دلار و یورو بر اقتصاد و تجارت و افزایش استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری تدابیر ویژه ای را بیاندیشند.

    یکی از این تدابیر استفاده از پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه است که امروز توسط کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

    برچسب ها