عصر خودرو

بهای ارز و طلای جهانی، قیمت‌ها را در بازار آتی تقویت کرد؛

رشد ۵ سررسید همگام با دو اهرم

عصر بازار- معاملات در بازار آتی سکه در شرایطی هفته گذشته ادامه یافت که حجم معاملات به رقمی در حدود ۴۸ هزار معامله رسید که این رقم در مقایسه با میزان معاملات در هفته منتهی به ۲۹ خرداد تقریبا دو‌برابر شده است.

رشد ۵ سررسید همگام با دو اهرم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  طی هفته گذشته بازار معاملات آتی سکه دو روند را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که تا سوم مرداد یعنی روز سه‌شنبه مسیر حرکتی مستقیم‌الخط یکنواختی را در نرخ معاملاتی سکه در همه سررسیدها شاهد بودیم و در دو روز انتهای هفته شاهد رشد بهای سکه در همه سررسیدها به‌صورت هماهنگ بودیم. نگاهی به بازارهای ارز و طلای جهانی در هفته گذشته اما نشان می‌دهد بهای دلار در بازار تهران در فاصله روزهای شنبه تا چهارشنبه با رشدی در حدود 30 تومان همراه بود که این رشد در دو روز انتهایی هفته اوج گرفت و این در شرایطی است که اونس روند تقریبا معکوسی را فاصله روزهای دوشنبه تا چهارشنبه تجربه کرد به‌طوری‌که از قیمت هزار و 257 دلار، به هزار و 247 دلار رسید اما در دو روز پنج‌شنبه و جمعه بار دیگر اوج گرفت به‌طوری‌که روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت طلای جهانی به هزار و 259 دلار رسید.

    در این بین طی هفته گذشته روند معکوسی را بین طلای جهانی و سکه در بازار نقدی شاهد بودیم که دلیل آن اثر دلار روی بهای سکه نقدی از یکسو و مسائل روانی و اخبار ناشی از تحریم‌های جدید ایالات‌متحده علیه کشورمان بود. هفته گذشته مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را با اکثریت آرا به تصویب رساند. این طرح، وزارت‌خارجه، دفاع و خزانه‌داری آمریکا و همچنین اداره اطلاعات ملی این کشور را ملزم می‌کند هر دو سال یکبار استراتژی خود را برای مقابله با آنچه «اقدامات تهدیدآفرین ایران علیه آمریکا و متحدانش در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و ماورای آن» خوانده شده است، ارائه دهند. این موضوع باعث شد قیمت دلار که از پتانسیل‌های بالایی برای رشد در ماه‌های اخیر برخوردار است روند صعودی را در پیش بگیرد اما این‌بار سکه نقدی نیز با دلار همراهی کرد و روند افزایشی در پیش گرفت.

    با این حال به گفته کارشناسان تغییرات قیمتی در همه بازارها خارج از کنترل نیست. کارشناسان بازار ارز معتقدند عوامل متعددی بر رشد قیمت دلار موثر بوده‌اند که از آن جمله می‌توان به رشد معاملات فردایی دلار، افزایش تقاضای ارز برای معامله‌گران سکه، کاهش سطح عرضه و اظهارات جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد. با این حال تغییرات رفتاری معامله‌گران در هفته جاری می‌تواند به تعیین مسیر ارز و سکه در بازار نقدی کمک شایانی کند. در بازار سکه نقدی نیز با آنکه در ماه‌های اخیر کف قیمتی یک میلیون و 200 هزار تومان را شاهد بودیم اما در انتهای هفته گذشته این کف شکسته شد و قیمت سکه در بازار نقدی به یک میلیون و 213 هزار تومان رسید. در این بین نگاهی به شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای مختلف نشان می‌دهد این شاخص همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. در حال‌حاضر رقم شاخص دلار جهانی 76/ 93 است که در مقایسه با ماه قبل در حدود 2 درصد افت را نشان می‌دهد. شاخص دلار در برابر یورو نیز 30/ 2 درصد افت کرده که این موضوعات نشان‌دهنده توان پایین واحد پولی آمریکا است که روی تغییرات بهای طلا نیز اثرگذار است. کارشناسان تکنیکال می‌گویند طلای جهانی در شرایط کنونی دو هدف را می‌تواند کسب کند؛ سقف قیمتی هزار و 305 دلار یا کف قیمتی هزار و 211 دلار. بر‌اساس این تحلیل بازار در شرایط فعلی در حال تلاش برای کسب قیمت‌های بالاتر است و اگر بتواند از رقم هزار و 267 دلار و 30 سنت عبور کند، می‌تواند تا قیمت هزار و 305 دلار و 50 سنت نیز به‌عنوان موقعیت بعدی دست یابد اما در صورت حرکت در زیر قیمت هزار و 263 دلار می‌تواند ارقام پایین‌تر را در هفته جاری تا هزار و 241 دلار و 40 سنت تجربه کند.

    روز گذشته قیمت طلای جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش هزار و 261 دلار و 41 سنت بود که بالاترین رقم در 6 هفته گذشته محسوب می‌شود و بر این اساس پیش‌بینی کارشناسان با توجه به واقعیت‌های بازار تلاش برای کسب قیمت‌های بالاتر است. فدرال‌رزرو آمریکا در پایان نشست چهارشنبه خود نرخ بهره را بدون‌تغییر حفظ کرده است. فدرال‌رزرو در بیانیه منتشر شده تاکید کرده است که برنامه کاهش اوراق قرضه و تراز‌مالی را به‌زودی آغاز خواهد کرد. این مساله نشانگر اطمینان مقام‌های فدرال‌رزرو نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا است. رهبران جمهوریخواه سنای آمریکا نتوانستند به قول خود برای پایان دادن به برنامه بهداشت و سلامت موسوم به اوباماکر عمل کنند. این مساله موجب شده است تا نگرانی‌های زیادی نسبت به توانایی دولت ترامپ برای اجرای سیاست‌های مالی طی ماه‌های آینده به وجود آید. ترامپ قول داده است تا مالیات‌ها را کاهش دهد و میلیاردها دلار در زیرساخت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری کند. در این بین نگاهی به معاملات آتی بازار کامکس نشان می‌دهد قیمت سررسیدهای مختلف در این بازار به بالاترین حد خود در 16 هفته گذشته رسیده که این امر تحت‌فشارهای ناگهانی دلار در برابر گروهی از ارزهای اصلی و اطلاعات اقتصادی مختلف درباره ایالات‌متحده به‌وجود آمده است. سرمایه‌گذاران همچنان با نگاهی جدی به سیاست‌های فدرال‌رزرو تصمیم‌گیری می‌کنند و این در حالی است که بانک مرکزی آمریکا تصمیم ندارد فعلا نرخ بهره را تغییر دهد. با این حال آمارهای خوبی از اقتصاد این کشور به گوش می‌رسد. هفته گذشته آمارها حکایت از رشد سفارشات کالاهای بادوام داشت که 5/ 6 درصد افزایش یافته که این نرخ بالاتر از رقم 5/ 3 درصد پیش‌بینی‌ها بود. شاخص عمده فروشی نیز نیم درصد رشد کرده که پیش‌بینی‌ها حکایت از رشد 3/ 0 درصدی داشتند.

    رویترز روز گذشته در گزارشی با اشاره به اینکه اقتصاد ایالات‌متحده در سه ماهه دوم به میزان قابل‌توجهی سرعت گرفته است؛ دلیل این امر را افزایش هزینه‌های مصرفی در این مدت و افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و خرید بیشتر تجهیزات سرمایه‌ای اعلام کرد که نشان می‌دهد روند رو به بهبودی در پیش است. بر‌اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، در ماه‌های آوریل تا ژوئن، تولید ناخالص داخلی احتمالا در نرخ 6/ 2 درصد سالانه قرار داشته است. در این بین اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند رشد تولید ناخالص داخلی این کشور به میزان 5/ 3 درصد افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها