عصر خودرو

استارت داغ بازار سهام در مرداد

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران اولین هفته مرداد ماه را با رشد جالب توجه ۷/ ۱ درصد به پایان برد تا پس از مدت‌ها بازار شاهد یک رشد دلچسب باشد.

استارت داغ بازار سهام در مرداد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  هفته گذشته معامله‌گران به اتکای رشد قیمت‌ها در بازار جهانی و ارائه گزارش‌های مطلوب سه ماهه از سوی شرکت‌های بورسی شرایط خوبی را تجربه کردند. اوج‌گیری بهای سه فلز اساسی فولاد، مس و روی به همراه سنگ‌آهن موجب شد تا بازار بتواند شاهد رشد شاخص باشد در همین حال عرضه اولیه «به پرداخت ملت» و رشد این نماد نیز در تقویت شاخص موثر بود. در کنار این موضوع ارائه گزارش‌های سه ماهه و تعدیل سود و پوشش‌های مناسب نزدیک به 25 درصد شرکت‌ها نیز به کمک بازار آمد تا در پایان هفته شاخص با رشد هزار و 347 واحد بازدهی 7/ 1 درصدی را تجربه کند. به این ترتیب کل رشد بازار در سال جاری به 5/ 5 درصد افزایش یافت.

    هر چند این رشد کمتر از بازار رقیب یعنی سپرده بانکی است اما در صورت تداوم می‌تواند برای معامله‌گران روحیه‌بخش باشد. این رشد از دو جبهه مورد تهدید است؛ در جبهه نخست کمبود نقدینگی قرار دارد که روز چهارشنبه نشانه‌هایی از آن در بازار مشاهده شد؛ عرضه‌های سنگین معامله‌گران حقوقی در نمادهای مورد اقبال بازار از جمله نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه و به پرداخت ملت، بر قیمت‌ها فشار وارد کرده است. در همین حال در جبهه سیاسی نیز تصویب طرح تحریم کشورمان با محوریت تحریم سپاه در مجلس نمایندگان و پس از آن سنا موجب بازگشت نگرانی سیاسی در بازار شده است. در صورت امضای این طرح از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا، واکنش تهران به این تحریم‌ها و آینده روابط سیاسی دارای اهمیت است. در این شرایط نگاه معامله‌گران به سه حوزه تحول در هفته آینده خواهد بود بازار جهانی، تعادل نقدینگی بازار و تحولات سیاسی موضوعاتی هستند که برای بازار اهمیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. در همین حال در حوزه اقتصادی همچنین تحولات حوزه بانکی و مشخص شدن ترکیب هیات دولت دوازدهم دارای اهمیت است. در تحولات اقتصادی همچنین جدیدترین گزیده آمارهای اقتصادی نشانگر آن است که حجم نقدینگی فروردین ماه امسال به 1264 هزار میلیارد تومان رسید. در بازار جهانی نیز بهای هر بشکه نفت برنت به کانال 52-51 دلار رسیده است بهای هر تن مس نیز 6هزار و 280دلار و هر تن روی 2هزار و 786دلار و بهای هر تن سرب به 2هزار و 296دلار بالغ شده است. در بازار سنگ‌آهن نیز رونق جو بازار فولاد چین موجب شد سنگ‌آهن وارداتی در این کشور مجددا بهبود قیمت داشته باشد. متوسط شاخص قیمت موسسه پلاتس برای سنگ‌آهن خلوص 62 درصد 25/ 2 دلار هر تن خشک بالا رفته و به 2/ 70 دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسیده است. رونق بازار فولاد موجب شده تمایل به خرید سنگ‌آهن دوباره بهبود یابد. بیلت در بازار چین 511 دلار هر تن درب انبار شده که 3 دلار رشد روزانه داشته است. با وجود گرمای هوا تقاضای فولاد در چین خوب است در حالی که باید در حالت عادی در این شرایط ساخت و ساز را کاهش دهند.

    در بازار چه خبر بود؟

    بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، پاکشو و پتروشیمی فن‌آوران بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند. در بازار روز چهارشنبه فروش حقوقی‌ها در بازار بسیار پر‌رنگ بود. در نماد ملی مس با معامله 137 میلیون سهم 99 درصد عرضه توسط حقوقی‌ها انجام شد. در نماد فولاد خوزستان با معامله 25 میلیون سهم 65 درصد فروش حقوقی و در نماد فولاد مبارکه با معامله 87 میلیون سهم 63 درصد فروشندگان حقوقی بودند. همین عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها نگرانی‌هایی را در مورد توان بازار برای تامین نقدینگی در روزهای آتی ایجاد کرده است. به ویژه آنکه تنها روز چهارشنبه 112میلیارد تومان دیگر نیز صرف معاملات به پرداخت ملت شد. در بازار روز چهارشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی امیرکبیر پس از تقسیم سود 1200ریالی، لوازم خانگی پارس، نوسازی و ساختمان تهران با کاهش زیان از 467ریال به 350ریال، قند هگمتان پس از تعدیل سود از 360به 541ریال، توسعه معدنی و صنعتی صبانور با کاهش سود از 306ریال به 240ریال، پتروشیمی فارابی با افزایش زیان از 1305ریال به 1515ریال، اوراق مشارکت پتروشیمی گچساران، قراردادهای اختیارمعامله ملی‌ صنایع مس ایران، اوراق اختیار فروش تبعی گروه صنعتی پاکشو، اوراق اختیار فروش تبعی پتروشیمی شازند، قراردادهای اختیار معامله معدنی و صنعتی گل‌گهر، مهندسی نصیرماشین پس از تقسیم سود 45ریالی، فولاد آلیاژی ایران پس از تقسیم سود 110ریالی، سرامیک‌های صنعتی اردکان پس از تقسیم سود 21ریالی گروه صنعتی پاکشو پس از تقسیم سود 1350ریالی، سازه‌ پویش پس از تقسیم سود 2000ریالی، سیمان تهران با تقسیم سود 55 ریالی، ماشین‌سازی نیرومحرکه، تولیدی شیشه دارویی رازی، سیمان شمال، اوراق اختیارفروش تبعی سهام گروه دارویی سبحان، اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان، زرین معدن آسیا و حق تقدم خرید سهام آن، داروسازی تولید دارو، ‌سیمان مجد خواف، اقتصادی و خودکفایی آزادگان و نیروسرمایه از سوی ناظر بازار سهام در حالی بازگشایی شدند که هیچ نماد معاملاتی متوقف نشد.

    برچسب ها