عصر خودرو

سکه به مسیر افزایشی بازگشت؛

سایه احتیاط بر بازار ارز

عصر بازار- روز پنج‌شنبه، قیمت دلار از سقف ۴ ماهه فاصله گرفت، ولی سکه تمام بهار آزادی به روند افزایشی خود ادامه داد.

سایه احتیاط بر بازار ارز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  شاخص بازار ارز که روز چهارشنبه با 20 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 797 تومان رسیده بود، روز پنج‌شنبه 4 تومان افت را تجربه کرد و به بهای 3 هزار و 793 تومان رسید. به گفته شماری از بازیگران باتجربه بازار، خروج سکه‌بازان از بازار ارز، افزایش سطح عرضه و کاهش فعالیت معامله‌گران فردایی از جمله عوامل اثرگذار در افت روز آخر بودند. البته با وجود افت روز پنج‌شنبه، این ارز در مجموع در اولین هفته مردادماه 4 دهم درصد افزایش قیمت را ثبت کرد، حال آنکه در 2 هفته انتهایی تیرماه دو افت متوالی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، جوسازی پیرامون برخی اخبار سیاسی و افزایش تقاضا در روزهای ابتدایی پنجمین ماه تابستان از جمله عواملی بودند که در ثبت بازدهی مثبت هفتگی دلار اثرگذار شدند. در این شرایط، حرکت ناهمسوی دلار در روزهای انتهایی هفته معامله‌گران ارزی را تا حدی سردرگم کرد، عاملی که به گفته برخی بازیگران باتجربه بازار موجب شده است احتیاط در تعیین موقعیت خرید یا فروش دلار مقداری بیشتر شود.

    درحالی‌که دلار در روز پنج‌شنبه در مسیر کاهشی قرار داشت، سکه تمام بهار آزادی تمایل بیشتری به افزایش قیمت از خود نشان داد و به سوی میانه کانال یک میلیون و 210 هزار تومان حرکت کرد. سکه که روز چهارشنبه 6 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت یک میلیون و 210 هزار تومان رسید، روز پنج‌شنبه 4 هزار تومان افزایش دیگر را ثبت کرد و به قیمت یک میلیون و 214 هزار تومان رسید. این بیشترین بهای سکه در اولین هفته مردادماه بود و موجب شد انتظارات افزایشی در بازار سکه قوی‌تر شوند. به گفته فعالان، عامل اصلی که قیمت سکه را در جاده افزایشی قرار داد، رشد بهای اونس در بازارهای جهانی بود. اونس تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه نه‌تنها از مرز روانی هزار و 250 دلار عبور کرد، بلکه قدم به محدوده هزار و 260 دلار گذاشت. رشد بهای سکه در 2 روز انتهایی موجب شد که میزان بازدهی آن در هفته گذشته به 7/ 0 درصد برسد. این در حالی بود که در آخرین هفته تیرماه کاهش 1/ 0 درصدی را به ثبت رسانده بود. روز پنج‌شنبه، ربع سکه نیز رشد کرد و با 5 هزار تومان افزایش به قیمت 370 هزار تومان رسید.

    دلایل ابهام و احتیاط معامله‌گران

    پس از افزایش روز چهارشنبه، عده زیادی از معامله‌گران در انتظار مرزشکنی دلار در روز پنج‌شنبه بودند، ولی کاهش روز آخر هفته معامله‌گران ارزی را سردرگم کرد. به‌نظر می‌رسید حرکت خلاف‌انتظار دلار، سایه احتیاط را در بازار ارز گسترده‌تر کند. به گفته شماری از فعالان، اگر کاهش روز پنج‌شنبه تنها به‌دلیل اصلاح قیمت بوده باشد، رشد این ارز در روز جاری پیگیری خواهد شد. به باور این دسته، ممکن است افت روز انتهایی هفته گذشته ناشی از تلاش معامله‌گرانی باشد که از نوسان روز چهارشنبه جا مانده بودند. در این شرایط، احتمالا آنها تلاش کرده‌اند که در روز انتهایی هفته با افزایش عرضه قیمت را دچار افت کنند و خود در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند. این در حالی است که عده‌ای دیگر از معامله‌گران باور دارند افت بهای دلار در روز پنج‌شنبه می‌تواند نشانه‌ای از نبود ظرفیت برای رشد این ارز در بازار باشد. این عده تصور می‌کنند بازارساز در برابر عبور این ارز از سطح 3 هزار و 800 تومان مقاومت می‌کند و در این شرایط معامله‌گران جسارت کمتری در خرید ارز از خود نشان خواهند داد. آنچه مسلم است، پیش از آغاز اولین روز از دومین هفته مردادماه، بیشتر معامله‌گران در تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش ارز دچار ابهام هستند. در این شرایط، عده زیادی از آنها تعیین موقعیت خود در روز ابتدایی هفته را منوط به نوع قیمت‌گذاری بازارساز در روز شنبه کرده‌اند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، اگر بازارساز در ابتدای روز شنبه، قیمت دلار را زیر 3 هزار و 790 تومان تعیین کند، بازار با یک کاهش قیمت مواجه خواهد بود و در صورتی که بالای نقطه یادشده، قیمت‌گذاری شود، می‌توان انتظار بیشتری برای افزایش خریدهای ارزی داشت. جهت نرخ حواله درهم و ارزش دلار در کشورهای همسایه از دیگر عواملی هستند که قیمت دلار در روز ابتدایی هفته را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد.

     

    دامنه نوسان دلار

    کمترین قیمتی که هفته گذشته برای دلار ثبت شد، رقم 3 هزار و 771 و بیشترین قیمت 3 هزار و 797 تومان بود. به این ترتیب، شاخص ارزی در هفته گذشته در دامنه‌ای 26 تومانی نوسان کرد. در این مسیر، این ارز در روزهای ابتدایی هفته نوسان خاصی نداشت، ولی در روزهای انتهایی هفته دامنه نوسان افزایش یافت. شنبه گذشته، دلار معاملات خود را با 6 تومان کاهش و رسیدن به قیمت 3 هزار و 771 تومان آغاز کرد. پس از این، این ارز تا روز چهارشنبه نوسان بالای 5 تومان داشت، ولی در این روز، شاخص ارزی یکی از پرنوسان‌ترین روزهای خود در سال 96 را پشت‌سر گذاشت. در پنجمین روز هفته، شاخص بازار ارز با 20 تومان افزایش به 3 هزار و 797 تومان رسید. آخرین‌بار دلار در تاریخ 26 اردیبهشت چنین رشدی را به ثبت رسانده بود. روز پنج‌شنبه دلار نوسان چندانی نداشت ولی تغییرات قیمت یورو بیشتر بود. در آخرین روز هفته، یورو 55 تومان افزایش یافت و به قیمت 4 هزار و 580 تومان رسید. این بیشترین سطح قیمتی ارز اروپایی در سال‌جاری بود.

    برچسب ها