عصر خودرو

ایران سومین صادرکننده نفت به هند شد

عصر بازار- هندی‌ها به دلایل مختلف وضعیت خریدنفت خودرا از سه کشور عربستان، عراق و ایران تغییر دادند و هم اکنون ایران سومین صادرکننده نفت به هند شد.

ایران سومین صادرکننده نفت به هند شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس ، ابتدای سال 2017 بود که رکورد فروش نفت ایران به بزرگترین مشتری خود که همان هند است شکسته شد.

    در ژانویه سال جاری بود که حجم صادرات نفت خام ایران به هند با افزایشی 280 هزار بشکه‌ای در روز در مجموع به بیش از 570 هزار بشکه در روز رسید و پس از آن چین که تا همین سال 2016 بزرگترین خریدار نفت ایران بود به دومین کشور خریدار نفت ایران تبدیل شد.

    این اتفاق یعنی خرید 2 برابری نفت از ایران توسط هندی‌ها فقط یکی دو ماه ادامه داشت که به یکباره با اعمال فشار سیاسی از سوی هند برای به اختیار گرفتن توسعه میدان فرزاد B واردات نفت هند از ایران کاهش یافت.

    اخیرا نیز دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند اعلام کرده است این کشور در تلاش برای خرید نفت بیشتر از عراق است و بغداد در حال پشت سر گذاشتن عربستان و تبدیل شدن به بزرگترین تامین کننده نفت هند است.

    این گزارش حاکی است سه کشور عربستان، ایران و عراق از قدیم بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت به هند بودند اما به دلایل مختلف هم اکنون جایگاه نفتی این سه کشور در سهم نفت هند تغییر یافته است.

    عربستان که در ماه‌های اخیر تصمیم گرفته است تا قیمت نفت صادراتی خود را افزایش دهد عملا بخشی از بازار چین و هند را از دست داده و صادرات نفت آن به این دو کشور کاهش پیدا کرده است.

    عربستان می‌خواهد برای افزایش قیمت نفت کار بیشتری انجام دهد و صادرات نفت خود را محدود کند، اما ریاض همین الان هم بخش قابل توجهی از سهم نفت خود را در بازار آسیا که مهم‌ترین بازار نفت جهان است از دست داده است.

    وزیر انرژی عربستان پس از نشست اوپک و متحدانش در سن پترزبورگ گفت که کشورش ماه آینده صادرات نفت خود را به 6.6 میلیون بشکه در روز محدود خواهد کرد که تقریبا یک میلیون بشکه در روز پایین تر از یک سال قبل است.

    هند تنها افزایش قیمت نفت در عربستان را دلیل کاهش خریدش از این کشور اعلام کرده و واردات نفت این کشور از عربستان در نیمه نخست امسال با 8.4 درصد کاهش به 759 هزار و 100 بشکه در روز رسیده است که با این ترتیب عربستان بعد از عراق در رده دوم تامین کنندگان نفت دهلی نو قرار گرفته است.

    از طرفی ارزان بودن نفت عراق موجب شده است خرید نفت هند از این کشور افزایش یابد و جایگزین عربستان شود.

    با این شرایط هم اکنون عراق، عربستان و ایران کشورهای تامین کننده نفت هند هستند.

    هندی‌ها بعد از برگزاری جلسه سن پترزبورگ اعلام کردند قصد دارند تا واردات نفت خود از ایران را به یک سوم برسانند که این تنها به دلیل نبود تصمیم قطعی ایران برای واگذاری میدان فرزاد به این کشور است.

    برچسب ها