عصر خودرو

در نخستین هفته مبادلاتی مردادماه رخ داد:

استقبال از اوراق تسهیلات مسکن

عصر بازار- نخستین هفته معاملاتی مردادماه با افزایش حجم و ارزش مبادلات فرابورس ایران همراه بود به گونه‌ای که شاهد دست به دست شدن یک هزار و ۱۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷ هزار و ۵۰۸ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران بودیم.

استقبال از اوراق تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، افزایش 3 و 19 درصدی حجم و ارزش مبادلات فرابورس در حالی در هفته منتهی به 6 خردادماه رخ داد که تعداد مبادلات انجام‌شده نسبت به هفته گذشته 9 درصد کاهش یافت اما این رقم در مقایسه با ابتدای سال جاری 5 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    در 5 روز معاملاتی هفته، در روز آغازین مبادلات بیشترین حجم مبادلات معادل 410 میلیون ورقه بین سهام‌داران جابه‌جا شد و بیشترین ارزش مبادلاتی به میزان بالغ بر 3 هزار و 300 میلیارد ریال به روز سه‌شنبه سوم مردادماه اختصاص داشت.

    بازار اول با دادوستد 156 سهم به ارزش 284 میلیارد ریال عملکرد سبزی را در این هفته به ثبت رساند و افزایش 22 و 6 درصدی ارزش و حجم مبادلاتی در این بازار رخ داد. این در حالی است که در بازار دوم حجم و ارزش مبادلات با کاهش مواجه شد به طوری که 178 میلیون سهم به ارزش 886 میلیارد ریال در این بازار دست به دست شد که حاکی از کاهش 65 و 36 درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار نسبت به هفته پیش است.

    در مجموع سه تابلو معاملاتی بازار پایه نیز شاهد افزایش حجم و در مقابل کاهش ارزش مبادلاتی بودیم اما در مقایسه با ابتدای سال جاری حجم و ارزش مبادلات بازار پایه به ترتیب با رشد 8 و 98 درصدی همراه بوده است.

    در همین حال دادوستد 22 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 359 میلیارد ریال نتیجه جابه‌جایی‌های صورت‌گرفته میان خریداران و فروشندگان سهام در بازار ابزارهای نوین مالی بود که این ارقام نشانگر افت 41 درصدی حجم و رشد 50 درصدی ارزش مبادلان این بازار است.

    در این میان، اوراق بدهی و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به ترتیب با افزایش 60 و 12 درصدی حجم و ارزش مبادلاتی همراه شدند و در سمت مقابل حجم و ارزش معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به هفته منتهی به سی‌ام تیرماه با کاهش مواجه شد. اما به لحاظ جایگاه از نظر میزان حجم و ارزش اوراق بدهی و ETFها رتبه‌های نخست و دوم را کسب کردند.

    همان‌گونه که اشاره شد این هفته استقبال از اوراق گواهی تسهیلات مسکن بیشتر از هفته پیش بیشتر بود. بدین ترتیب معامله‌گران 42 هزار ورقه تسهیلات مسکن را در 22 هزار نوبت داودستدی خریدوفروش کردند که ارزشی معادل 324 میلیارد ریال را رقم زد.

    در میان صنایع فرابورسی نیز گروه محصولات غذایی به جز قند و شکر با ارزش مبادلاتی 187 میلیارد ریال و دارا بودن 11 درصد از ارزش کل، بیشترین ارزش معاملات خرد را در میان بازار سهام (شامل بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME) و اختیار سهام به خود اختصاص داد.

    جایگاه‌های دوم تا چهارم از نظر ارزش مبادلاتی نیز به گروه‌های محصولات شیمیایی؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و سایر محصولات کانی و غیرفلزی به ترتیب با 7، 7 و 6 درصد از ارزش کل تعلق گرفت.

    در نهایت و در جریان بازار آخرین روز معاملاتی این هفته، شاخص کل فرابورس کمتر از یک واحد عقب‌نشینی کرد و در پله 920 واحدی دادوستدهای هفته را خاتمه بخشید در حالی که همچنان بازدهی 5 درصدی خود را از آغاز امسال حفظ کرد.

    برچسب ها