عصر خودرو

جذابیت سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان برای بانک ها

عصر بازار- معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: هم اکنون بانک ها، موسسات مالی و بسیاری از شرکت های بزرگ به صورت مرتب در حال ورود به سرمایه گذاری در بخش های مختلف دانش بنیان می باشند.

جذابیت سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان برای بانک ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، علیرضا دلیری افزود: این در حالی است در سال نخست دولت تدبیر بانک ها و بسیاری از موسسات مالی کشور حاضر نبودند به شرکت های دانش بنیان وام و تسهیلات ارائه دهند در صورتی که در حال حاضر بانک ها از جمله متقاضیان اصلی سرمایه گذاری در این شرکت محسوب می شوند.
    وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت های دانش بنیان از شرایط بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاری برخوردارند، گفت: هم اکنون جذابیت شرکت های دانش بنیان برای سرمایه گذاران بخش های مختلف بخصوص بانک ها و هلدینگ ها بسیار افزایش یافته است.
    به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این اتفاق نشان دهند آن است که بانک ها به عنوان نهادهای مالی که ریسک سرمایه گذاری برایشان بسیار مهم محسوب می شود به سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان اعتقاد پیدا کرده اند، چرا که آنها به هدف خود که کسب سود بیشتر برای نهاد مالی است سهل تر دست خواهند یافت.
    دلیری با اشاره به دلیل استقبال بخش های مختلف اقتصادی از سرمایه گذاری در بخش دانش بنیان اظهارکرد: به جهت اینکه اقتصاد کشورمان در حال حاضر از شرایط نیمه رکودی برخوردار شده است همین امر جذابیت سرمایه گذاری در این حوزه را برای سرمایه گذاران بخش های مختلف بیشتر کرده است.
    معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در ادامه تاکید کرد: ما به طور کلی توانسته ایم بستر سرمایه گذاری در تمام حوزه های دانش بنیان را فراهم کنیم و از این بابت شرکت های دانش بنیان هیچگونه دغدغه ای ندارند.

    **تامین سرمایه از بخش خصوصی اولویت فعالان حوزه دانش بنیان باشد

    دلیری با بیان اینکه تعداد 7 صندوق سرمایه گذاری جسورانه در بورس با سرمایه نزدیک به 3 هزارمیلیارد ریال تامین سرمایه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است، تصریح کرد: این در حالی است که حدود 7 صندوق دیگر نیز برای پوشش این بازار در حال راه اندازی است، ضمن اینکه صندوق های پژوهش فناوری نیز برای حمایت از این بخش ایجاد شده است.
    وی اظهارکرد: وضعیت فعلی جذب سرمایه گذاری در حوزه های دانش بنیان با شرایطی که معاونت علمی و فناوری ایجاد کرده نسبت به یکسال گذشته از شرایط بسیار مطلوب تری برخوردار شده است.
    معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری در ادامه افزود: به عبارتی شرکت های دانش بنیان هم اکنون با دغدغه جدی ناشی از نبود سرمایه گذار مواجه نیستند.
    دلیری با تاکید بر اینکه، پروژه های دانش بنیان برای بخش خصوصی از جذابیت ویژه ای برخوردار است و در حال حاضر نیز این بستر سرمایه گذاری فراهم شده است، گفت: این بدان جهت است که طرح ها و پروژه هایی که قبلا از سوی شرکت های خصوصی انتخاب و سرمایه گذاری شده است از جذابیت لازم برخوردار بوده است.
    وی در ادامه تاکید کرد: البته ما همواره شرکت های دانش بنیان را ترغیب کرده ایم که به جای تامین سرمایه از طریق بانک و وام به سمت جذب سرمایه بخش خصوصی حرکت کنند.
    معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری در عین حال یکی از لوازم اصلی موفقیت شرکت های دانش بنیان در سرعت بخشیدن به کار را بهره مندی از یک تیم با تجربه و تخصصی دانست که یک بار مسیر بازار را طی کرده باشند .

    **شرکت های دانش بنیان دیگر با مشکل تامین وثیقه مواجه نیستند

    اما یکی از دغدغه های مشترک بسیاری از فعالان حوزه شرکت های دانش بنیان برای پیگیری طرح ها و پروژه ها همواره تامین سرمایه از طریق بانک ها و موسسات مالی بوده است، چرا که تامین کنندگان سرمایه در قبال پرداخت هرگونه تسهیلات تا چندین برابر درخواست وثیقه داشته اند، معضلی که هم اکنون به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری به صورت کامل رفع شده است.
    دلیری در خصوص اینکه، برخی از شرکت های دانش بنیان در حال حاضر برای گرفتن تسهیلات مشکل وثیقه دارند، اظهارکرد: ما اسفند ماه سال 1395 بحث ضمانت نامه را به کمیته اقتصادی صندوق های پژوهش و نوآوری بردیم و طبق مصوبات هم اکنون 20 صندوق از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی می توانند برای فعالان حوزه های مختلف دانش بنیان ضمانت نامه صادر کنند که در حال حاضر نیز این مصوبه اجرایی شده است.
    وی با بیان اینکه، در حال حاضر مطابق قانون انواع ضمانت‌نامه‌ها برای شرکت‌های دانش‌ بنیان به منظور جبران خلأ صدور ضمانت ‌نامه‌های بانکی از سوی صندوق های مختلف معاونت علمی و فناوری صادر می شود،افزود:به عنوان مثال صندوق توسعه فناوری‌های نوین با حمایت پارک فناوری پردیس معاونت علمی و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، توانسته است بخش عمده ای از نیاز شرکت‌های دانش بنیان را در زمینه ضمانت نامه بانکی مرتفع کند.

    برچسب ها