عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که امضای تفاهم نامه همکاری میان بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برگزاری دومین میز تخصصی محصولات کشاورزی ، تسهیلات اجرایی برای صادرات فراورده های نفتی از بورس کالا و عرضه سایر محصولات ایران خودرو در بورس کالا از مهم ترین این رویدادها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران ،در هفته گذشته تفاهم نامه همکاری بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز روز گذشته با حضور مدیران و مقامات ارشد دو مجموعه به امضا رسید.

    مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران پیرامون امضای این تفاهم نامه گفت: یکی از ماموریت های اساسی بورس کالای ایران، ایجاد زیرساخت های نظارتی برای نهادهای نظارتی همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است تا این نهادها بتوانند در بستر بورس کالا به ایفای بخشی از نقش های خود بپردازند.

    حامد سلطانی نژاد در خصوص همکاری بین بورس کالای ایران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: با امضای این تفاهم نامه و تبادل اطلاعاتی که تحت این تفاهم نامه صورت می گیرد، شرایط به منظور انجام اقدامات لازم برای ممانعت از قاچاق برخی مشتقات نفتی از جمله قیر، جلوگیری از فرار مالیاتی و مباحث مرتبط با پولشویی فراهم می شود.

    تکمیل چرخه نظارتی کشور به کمک بورس کالای ایران

    رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به روند شفاف سازی و امکان ارائه اطلاعات قابل رصد از مسیر بورس کالا اشاره کرد و گفت: اگر موضوع شفاف سازی در فرآیندهای مختلف پیرامون مسایل مرتبط با تجارت و خرید و فروش کالا و ارز در اولویت قرار گیرد، بخش زیادی از مشکلات که منجر به فساد یا قاچاق می شود، مرتفع شده و جلوی تخلفات احتمالی گرفته خواهد شد.

    حبیب الله حقیقی تاکید کرد: در این حوزه، بورس کالا جزو سیستم هایی است که فرآیند ارایه اطلاعات و خرید و فروش انواع کالا را به سمت شفاف سازی سوق داده و امکان بررسی و رصد اطلاعات را از ابتدای مرحله ارائه تا تحویل کالا فراهم می سازد.

    وی ادامه داد: امیدواریم به کمک این تفاهمنامه بستری برای دریافت خروجی های بهتر و موثرتر در حوزه فرآیند انجام ماموریت های این ستاد فراهم شود. با تحقق این مهم، بورس کالا ضمن تکمیل سامانه ها، امکانات و اطلاعات خود را در اختیار ما خواهد گذاشت تا به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه قاچاق کالا کمک کند و در طرف مقابل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز به صورت متقابل زمینه دسترسی امکانات و اطلاعات مرتبط خود به بورس کالا را فراهم می کند.

    دومین میز تخصصی محصولات کشاورزی در بورس کالا برگزار شد

    در هفته گذشته دومین میز تخصصی محصولات کشاورزی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، مدیران شرکت بازرگانی دولتی ایران، موسسه پژوهش های اقتصاد کشاورزی، کانون صنایع غذایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و مدیران و کارشناسان شرکت بورس کالای ایران در محل این شرکت برگزار شد.

    در دومین میز تخصصی محصولات کشاورزی ، روند معاملات جهانی محصولاتی چون برنج، گندم، دانه های روغنی، روغن خام، کره و شکر با رویکرد بازار نقدی و قراردادهای مشتقه ارائه شد؛ در ادامه عرضه روغن و دانه های روغنی در بورس کالا به طور خاص مورد بررسی قرار گرفت و حجم معاملات، عرضه و تقاضا، قیمت های جهانی و اوضاع معاملات روغن و دانه های روغنی در شرایط مختلف بازار از زوایای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت.

    مزایای سه گانه طرح قیمت تضمینی گندم برای دولت، کشاورز و صنعت کشاورزی

    در هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مزایای عرضه گندم در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالای ایران امری ضروری برای توسعه بخش کشاورزی بوده و مزیت های زیادی برای دولت، کشاورز و صنعت کشاورزی دارد.

    شاپور محمدی گفت: نخستین مزیت عرضه گندم در بورس کالا، کاهش بار مالی دولت است به طوری که با جایگزینی سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی، دولت راحت تر می تواند نقدینگی خود را مدیریت کند همچنین دولت به جای پرداخت کل وجه محصول به کشاورز، مابه التفاوت را پرداخت می کند و این امکان تنها در بورس کالا فراهم می شود.

    وی اضافه کرد:با عرضه گندم به صورت قیمت تضمینی در بورس کالا، پول کشاورزان به سرعت و ظرف چند روز پرداخت می شود. این در حالی است که در خرید تضمینی، دولت همواره به دلیل محدودیت منابع، پول کشاورزان را با تاخیر پرداخت کرده است؛ اما با اجرای سیاست قیمت تضمینی مشکل دیرکرد پرداخت ها به کشاورزان برطرف می شود.

    شکست انحصار و خروج از قیمت‎گذاری دستوری با تاکتیک بورس کالا

    رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: تامین مالی صنایع از طریق شیوه و ابزارهای مدرن یکی از ضروریات امروز است که تامین سرمایه تولیدکنندگان از طریق بورس کالا یکی از مسیرهای اصلی در این حوزه به شمار می‌رود.

    محمدرضا مس فروش در خصوص حرکت به سمت اقتصاد آزاد و خروج از نظام قیمت‌گذاری دولتی و دستوری با بهره ‌گیری از مکانیزم بورس کالا گفت: همواره باید تلاش شود تا کالاهایی که ضرورتی برای دخالت سازمان‌های نظارتی در قیمت محصولات را ندارد، از قیمت‌گذاری معاف شوند که در این زمینه طی سال‌های فعالیت بورس کالا موفقیت‌های بزرگی را در راستای شفافیت و برقراری نظام مبتنی بر بازار به دست آورده‌ایم.

    به گفته این مقام مسئول، امروز شاهد معاملات پرحجم محصولات پتروشیمی، فلزات، معادن و به تازگی کالاهای کشاورزی در بورس کالا هستیم و به این ترتیب در حوزه خروج از قیمت گذاری دستوری قدم‌های بزرگی برداشته شده است.

    تسهیلات اجرایی برای صادرات فراورده های نفتی از بورس کالا

    در هفته گذشته رییس کل گمرک از دستورالعمل جدید صادرات و ترانزیت مشتقات نفتی خبر داد.

    مسعود کرباسیان گفت: با اجرای دستورالعمل جدید، تمامی شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌ها و مشتقات نفتی مشمول تسهیلات گمرکی می‌شوند و عملیاتی شدن این دستورالعمل منجر به تسهیل و تسریع انجام تشریفات گمرکی مربوط به صادرکنندگان فرآورده‌ها و مشتقات نفتی به ویژه واحدهای تولیدی صادراتی خواهد شد.

    وی افزود: در دستورالعمل قبلی،علی‌رغم جایگاه حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار و مکانیزم کشف قیمت کالاهای عرضه شده در بورس، کالاهای صادراتی که عیناً از رینگ صادراتی بورس کالا خریداری می‌شدند، فاقد تسهیلات اجرایی بودند. اما با اجرای دستورالعمل جدید، انجام تشریفات صادرات کالاهایی که عیناً از رینگ صادراتی بورس کالا خریداری می‌شوند با اخذ تعهد از صادرکننده صورت می‌پذیرد و پس از خروج آنها از گمرک، متعاقباً نسبت به استعلام نظریه سازمان استاندارد اقدام می‌شود.

    قیمت سنگ آهن با مکانیزم بورس کالا جهانی شود

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قیمت گذاری غیر دولتی در صنایع با اهمیت کشور از جمله صنعت سنگ آهن را مهم دانست.

    محمدرضا پورابراهیمی به دو راهکار عملی برای تعادل در روابط فولادسازان و سنگ آهنی ها اشاره کرد و افزود: عرضه محصولات سنگ آهنی در رینگ داخلی در بورس کالا با 3 تا 5 درصد زیر قیمت های جهانی یا در رینگ صادراتی با قیمت های جهانی صورت پذیرد و هنگام عرضه بخش خصوصی واقعی نیز در هر دو رینگ حضور داشته باشد تا بین عرضه کنندگان رقابت ایجاد  شود، یا این که قیمت توافقی بین خریداران و فروشندگان براساس نرخ های جهانی به گونه ای تعیین شود که موجب زیان مالیاتی دولت و شهرستان ها و استان های محروم و تولید کننده سنگ آهن نشود.

    کاهش 100 میلیارد تومانی هزینه تأمین مالی خودروسازان به کمک بورس کالا

    مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: خودروسازان برای نفس تازه کردن و خروج از آثار تحریم‌هایی که سال‌ها گرفتار آن بودند، نیازمند دریافت منابع مالی جدید هستند و از آنجا که تأمین سرمایه لوتوس پارسیان قرابت زیادی با خودروسازان دارد، تصمیم دارد تأمین مالی خودروسازان را تنوع ببخشد که اولین گام پذیرش خودروهای آنها در بورس کالا و سپس  تأمین مالی از طریق انتشار اوراق سلف و مرابحه است.

    علی تیموری شندی گفت: امیدواریم به زودی بزرگترین تأمین مالی بخش خصوصی برای ایران خودرو به مبلغ 700 میلیارد تومان با انتشار اوراق مرابحه اتفاق بیفتد.

    به گفته ی وی حجم تسهیلات صنعت خودروسازی بالغ بر 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است؛ اگر بازار سرمایه بتواندهزینه تأمین مالی این صنعت را 3 تا 4 درصد کاهش دهد، می‌توان گفت سالانه شاهد کاهش بیش از100 میلیارد تومان هزینه‌های تأمین مالی در این صنعت خواهیم بود.

    سایر محصولات ایران خودرو راهی بورس کالا می شود

    معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، گام بعدی،عرضه سایر محصولات ایران خودرو از جمله پژو2008 در بورس کالا خواهد بود.

    ابوالفضل شهرآبادی افزود:قطعا با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو به‌صورت رقابتی تعیین خواهد شد که این امر، هم به سود خودروساز و هم به سود خریدار خواهد بود و باعث به وجود آمدن شفافیت اطلاعاتی خواهد شد.

    وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خودروهایی که در شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت قرار نگیرند، می‌توانند در بورس کالا عرضه شوند، برنامه خودروسازان این است که در صورت موفقیت اولین محصولات، خودروهای بعدی نیز در تالار نقره‌ای عرضه شوند و در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، پژو 2008 و سایر محصولات ایران خودرو و سایپا نیز در بورس کالا عرضه خواهد شد.

    امسال گندمکاران 4 استان از مسیر بورس کالا حمایت می شوند

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا به نفع گندمکاران است، گفت: محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله گندم باید به سمت عرضه در بازار شفاف بورس حرکت کنند.

    محمد فیضی گفت: اگر گندم در بورس کالا مورد معامله قرار گیرد، سود واقعی به خود کشاورزان می رسد و معاملات بدون واسطه و دلالان انجام می شود زیرا با اجرای طرح قیمت تضمینی، به محض فروش گندم چهار استان مذکور در بورس کالا وجه معامله ظرف چند روز کاری به حساب کشاورزان واریز می شود و دیگر شاهد دیرکرد در پرداخت مطالبات گندمکاران نخواهیم بود.

    وی ادامه داد: طرح قیمت تضمینی به طور قطع در رشد تولیدات کشاورزی اثرگذار خواهد بود زیرا زماینکه کشاورزان از وجود بازاری برای فروش محصولات خود مطمئن باشند و بدانند که کیفیت محصولاتشان در قیمت گذاری تاثیرگذار است، به طور قطع برنامه ریزی هایی را در جهت تولید کالای با کیفیت انجام خواهد داد و میزان تولید خود را افزایش می دهند.

    مدیریت بهتر کاشت، داشت و برداشت گندم با سیاست قیمت تضمینی

    نایب رییس دوم کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز به تجربه موفق قیمت تضمینی برای دو محصول ذرت و جو اشاره واظهار کرد: زمانی که کشاورز می داند قرار است به دلیل حمایت دولت، محصول اش با چه قیمتی خریداری شود و همچنین براساس سیاست قیمت تضمینی وجه محصول را در اسرع وقت دریافت کند، می تواند در خصوص کاشت، داشت و برداشت محصول خود برنامه ریزی بهتری داشته باشد.

    نظر افضلی افزود: اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم موجب تشویق کشاورزان به کاشت بیشتر این محصول می شود. اجرای این طرح در خصوص سایر محصولات کشاورزی باعث خواهد شد تا نیاز کشور از طریق منابع داخلی تامین شده و واردات کاهش یابد.

    به گفته افضلی، ادامه حمایت دولت با خرید تضمینی گندم، مشوقی برای کاشت بیشتر این محصول استراتژیک در کشور شد و در این بین بکارگیری روش قیمت تضمینی گندم در بورس کالا برای نخستین بار در چهار استان کشور، برای افزایش تولید داخل به ویژه برای محصول استراتژیکی همچون گندم که به کیفیت واردات آن اطمینانی نیست، اقدامی مطلوب است.

    تعادل قیمت جوجه یک روزه و مرغ با عرضه گسترده در بورس کالا

    مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغ داران گوشتی کشور گفت: بزرگترین مزیت معاملات محصول مرغ در بورس کالا برقراری تعادل قیمتی و ایجاد آرامش هر چه بیشتر در بازار است و از سوی دیگر به تولیدکننده این اطمینان خاطر داده می‌شود که می‌تواند در فضای مطمئن تولید و محصول خود را به بازار عرضه کند.

    محمدعلی کمالی افزود: مسئله مهم‌تر بحث شفافیت قیمت‌ها است که باید در فضای رقابتی کامل اتفاق بیفتد. طبیعی است که حضور در بورس کالا به شکل‌گیری فضای قیمتی واقعی و مبتنی بر رقابت کمک می‌کند.

    وی با اشاره به آغاز عرضه مرغ منجمد در بورس کالا و تامین مالی تولیدکنندگان با استفاده از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد از هفته گذشته گفت: فراهم شدن این امکان برای معاملات مرغ سرمایه خارج از بخش را وارد این بازار می‌کند تا با استفاده از این روش بتوان پول‌های سرگردان جامعه را در بخش تولید به کار بگیریم.

    پاسخگویی به نیاز تامین مالی تولیدکنندگان با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد

    مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران در خصوص دلایل شکل گیری اوراق سلف موازی استاندارد گفت: اوراق سلف موازی استاندارد، افزون بر پاسخگویی به نیازهای تامین مالی تولیدکنندگان، ابزاری برای پوشش ریسک قیمت برای طرفین معامله فراهم می کند و با فراهم کردن امکان کشف قیمت رقابتی و عادلانه برای دارایی پایه، ابزاری مفید در بازار سرمایه است.

    علیرضا ناصرپور افزود: اوراق سلف موازی استاندارد یک ابزار تامین مالی برای مقاصد سرمایه در گردش بوده و برخلاف سایر اوراقی که در حال حاضر در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می گیرد و عمدتا با هدف تامین مالی پروژه های بلند مدت است ، اوراق سلف عمدتا با هدف تامین مالی سرمایه در گردش شرکت های تولیدی منتشر می شود.

    ناصر پور با بیان اینکه با اوراق سلف موازی استاندارد امکان تامین مالی تسهیل شده است، افزود: با راه اندازی اوراق سلف موازی استاندارد، شرکت ها در قالب همان قراردادهای سلف می توانند اقدام به فروش محصولات خود کنند.همچنین شرکت ها می توانند با فراهم آوردن امکان انجام معاملات ثانویه بر اوراق سلفی که منتشر کرده اند، بازار ثانویه برای سلف ها ایجاد کنند و از این طریق، امکان تامین مالی را از طریق انتشار اوراق سلف، تسهیل کنند.

    اطلاع‌رسانی از مزیت‌های بورس کالای ایران ضروری است

    در هفته گذشته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی از مزیت‌های بورس کالا را ضروری عنوان کرد و گفت: تبیین مزیت‌های فعالیت در بورس کالا امکان بهره‌مندی از سود بیشتر را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

    محسن خادم عرب باغی به ضرورت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی از مزیت‌های بورس کالا اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی مناطق آزاد در صورت انجام معامله محصولات در بورس کالا می‌توانند ضمن اطمینان از کیفیت کالا، از تحویل به‌موقع ، تضمین معامله و خرید به قیمت واقعی بهره‌مند شوند.

    وی افزود: اطلاع‌رسانی دقیق به فعالان اقتصادی کشور و مناطق آزاد و تبیین مزیت‌های فعالیت در بورس کالا امکان بهره‌مندی از سود بیشتر را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند.

    برچسب ها