عصر خودرو

"دنا" را از بورس بخرید

عصر بازار- بعد از عرضه سراتو توسط سایپا، ایران خودرو نیز قصد دارد دنا را در بورس کالا عرضه کند.

"دنا" را از بورس بخرید
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، کارشناسان معتقدند بورس کالا تا حدود زیادی به شفافیت بازارهای فیزیکی کمک میکند و تاکنون هم تجارب خوبی در این زمینه داشته است، از اینرو پذیرش کالاها در این بازار گامی اساسی در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصاد است.

    انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا به منظور تامین مالی، تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آن کالا قبلا در این بازار، پذیرش و عرضه شده باشد، به همین دلیل، یکی از جذابیتهای عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان، فراهم شدن امکان انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا و استفاده از فرصت تامین مالی از این طریق است.

    از سویی بر اساس اعلام مسئولان بورس کالا، خودروسازان بهراحتی میتوانند با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، سرمایه در گردش خود را تامین کنند.

    همچنین اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راهاندازی یک خط تولید و اجرای پروژهای از بورس کالا تامین مالی انجام دهند، میتوانند به انتشار گواهی مشارکت خودرو اقدام کنند و هدف این است که شرکتهای خودروساز بتوانند پیشفروشی را که اکنون بهصورت سنتی در بازار انجام میدهند، بهصورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس کالا انجام دهند. این در حالی است که روش کنونی پیشفروش خودرو بهعنوان یک روش سنتی دارای معایب مختلفی است.

    در واقع اکنون خودروسازان با پیش فروش خودرو برای آینده، بخشی از مبلغ خودرو را به عنوان سرمایه در گردش در فرایند تولیدشان استفاده میکنند. مثلا یک خودرو را برای 9 ماه آینده میفروشند و بخشی از قیمت آن را بهعنوان مبلغ اولیه دریافت می کنند.

    ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان میگوید: «در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، گام بعدی، عرضه سایر محصولات ایران خودرو از جمله پژو 2008 در بورس کالا خواهد بود.»

    وی افزود: برای عرضه دنا جلسه ای بین ما و شرکت ایران خودرو برگزار می شود. در مورد جزئیات عرضه، همچنین قیمت گذاری و بعد از آن نیز جلسه ای با مسئولان بورس کالا صورت میگیرد تا هماهنگیها در این باره انجام شود و دنا نهایتا تا سه هفته آینده در بورس کالا عرضه خواهد شد.

    وی درباره در مورد اوراق صکوک ایران خودرو هم گفت : اوراق صکوک ایران خودرو که میزان آن بالغ بر 700 میلیارد تومان است، موافقت اصولی سازمان بورس را گرفته ایم و به دنبال اخذ مجوز عرضه هستیم. پس از تایید مجوز عرضه، مراحل اداری آن چند روز به طول میانجامد و تا دو هفته آینده این اوراق منتشر خواهند شد.

    شهرابادی اظهار داشت : این عرضه ها با موفقیت همراه است؛ همانطور که محموله سراتو با استقبال روبه رو شد. قطعا با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو به صورت رقابتی تعیین خواهد شد که این امر، هم به سود خودروساز و هم به سود خریدار خواهد بود و باعث به وجود آمدن شفافیت اطلاعاتی خواهد شد.

    وی درباره نحوه قیمتگذاری خودرو در بورس کالا هم گفت : خودروساز برای محصول خود یک قیمت پایه تعیین میکند و بسته به اینکه چه تعداد خریدار برای خودرو وجود داشته باشد، قیمت خودرو به صورت رقابتی تعیین خواهد شد.

    شهرابادی اظهار داشت : احتمال عرضه پژو 2008 در بورس کالا وجود دارد و با توجه به اینکه خودروهایی که در شمول قیمتگذاری شورای رقابت قرار نگیرند، میتوانند در بورس کالا عرضه شوند، برنامه خودروسازان این است که در صورت موفقیت اولین محصولات، خودروهای بعدی نیز در تالار نقرهای عرضه شوند و در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، پژو 2008 و سایر محصولات ایران خودرو و سایپا نیز در بورس کالا عرضه خواهد شد.

    ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: ایران خودرو ابتدا در سال 86 برای یک طرح خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت در بورس کرد، اما بعد از آن طی 10 سال گذشته هیچگاه این کار را صورت نداد تا اینکه در آینده نزدیک، اوراق 700 میلیارد تومانی صکوک را منتشر خواهد کرد.

    وی درباره جزئیات تامین مالی 700 میلیارد تومانی گفت : پیرو درخواست ایران خودرو مبنی بر تامین مالی 700 میلیارد تومانی خرید قطعات و مجموعه های مورد نیاز جهت تولید خودرو، بررسیها و اقدامات لازم، انجام و موافقت اصولی سازمان بورس صادر شد. این اوراق 700 میلیارد تومانی که بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی در بازارسرمایه به شمار خواهد رفت، با سررسید 4 ساله، نرخ سود 18 درصد و با مواعد پرداخت سود سه ماهه، منتشر خواهد شد. مبلغ اسمی هر برگه 100 هزار تومان خواهد بود.

    شهرابادی افزود : از آنجا که مشاوره عرضه انتشار این اوراق توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام شده، این شرکت عضو پیشرو در این تامین مالی بوده و دو رکن متعهد پذیره نویسی و بازارگردانی این اوراق را داراست ، دو شرکت تامین سرمایه ملت و امید نیز در مشارکت با لوتوس پارسیان، ارکان یاد شده را برای درصدی از اوراق بر عهده خواهند داشت. بدین ترتیب برای انتشار این اوراق کنسرسیومی توسط 3 شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، ملت و امید تشکیل شده است. بانک ملت ضامن این اوراق بوده و سازمان حسابرسی هم بهعنوان حسابرس اوراق انتخاب شده است.

    وی اعلام کرد : با توجه اینکه دو شرکت سایپا و ایران خودرو، از بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور به حساب می آیند، به خوبی می توانند از ظرفیت بازار سرمایه به منظور تامین مالی استفاده کنند. این در حالی است که تامین مالی در بورس در ابعاد بزرگ و به صورت طولانی مدت انجام میشود و با توجه به اینکه خودروسازان این امکان را ندارند، چنین تامین مالی را از طریق نظام بانکی صورت نمی گیرد.

    شهرابادی گفت : شبکه بانکی توان کمی برای تامین مالی خودروسازان در حجمی همچون 700 میلیارد تومان دارد، آنها میتوانند از طریق بازار سرمایه بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند. این در حالی است که با در نظر گرفتن انتشار این اوراق و با مشاوره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، صنعت خودرو از ابتدای سال جاری 2 فقره تامین مالی جمعا به میزان 1.050 میلیارد تومان انجام داده است.

    وی افزود : مورد اول انتشار اوراق اجاره برای شرکت سایپا به مبلغ 350 میلیارد تومان بوده و در صورت صدور مجوز انتشار اوراق مرابحه ایران خودرو از سوی سازمان بورس به زودی این اوراق نیز در بورس تهران عرضه خواهد شد.

    برچسب ها