عصر خودرو

رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی پیش بینی کرد ؛

افزایش ۱۰ برابری صادارت مواد غذایی ایران به قطر

عصر بازار- رئیس تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی گفت: پیش بینی صادرات مواد غذایی ایران به قطر در سال ۲۰۱۷، ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است، در حالی که این رقم در سال قبل ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار بوده است.

افزایش ۱۰ برابری صادارت مواد غذایی ایران به قطر
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم ،«مهدی کریمی ­تفرشی» رئیس هیات مدیرۀ تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت­های ایرانی در زمینۀ های صنایع شکلات، آب میوه، ادویه­ جات، چاشنی­ها، غلات و لبنیات محصولات خود را به روسیه صادرات می­کنند، با این وجود فرصت­سوزی­ های زیادی نیز برای بهره گیری از این بازار بزرگ داشتیم.

    وی افرود: تاخیر ایران باعث شد که نتواند، درصد خوبی از این بازار چند صد میلیون­ نفری روسیه را به عهده  گیرد.

    رئیس هیات مدیرۀ تعاونی تولیدکنندگان مواد غذایی هم صنف ادامه داد: کشور چین از آن سوی دنیا می ­آید و سبزیجات و صیفی ­جات کشور روسیه را تامین می­کند، در صورتی که ما بهترین سبزیجات را داریم، بلاروس نیز بیشترین درصد پروتئین کشور روسیه را تامین می­کند در صورتی که دام های ما  کیفیت بسیار خوبی دارند.

    وی تصریح کرد: ترک­ها نیز به خاطر تعاملاتی که بخش دولتی آنها با دولت­های دیگر کشورها دارد و رایزنی­هایی که می ­کنند، قوانینِ دست و پاگیرِ گمرکات ندارد و تعرفه­ های آنها برای صادرات پایین است به همین منظور هزینه های صادرات محصولات آنها کاهش یافته است و در رقابت از ما پیش هستند.

    عمان نیز رقیب ایران در بازار قطر شده است

    کریمی ­تفرشی در ادامه به بازار قطر اشاره کرد و گفت: کشور عمان نیز به تازگی در کنار ترکیه رقیب ایران در بازار قطر شده است، این کشور ترانزیتِ کالاهای اروپایی را از کشور خود  انجام می‌دهد .

    وی با بیان اینکه قطر سالانه 3 میلیارد محصولاتِ غذایی و کشاورزی را از دنیا وارد می­ کند، افزود: در حال حاضر ترکیه بزرگترین صادر کننده مواد غذایی به قطر است، ایران و عمان در رتبه های بعدی قررا دارند.

    کریمی‌تفرشی گفت: ایران در سال 2016، حدود 18 تا20 میلیون دلار به قطر صادرات داشته است؛ پیش ­بینی می­شود در سال 2017 این میزان به 200 تا 300 میلیون دلار برسد و صادرات خود را تا 10 برابر افزایش دهد.

    وی اضافه کرد:در حال حاضر روزانه چندین تن انواع مختلف کالا های ایرانی در بخش‌های  صنایع لبنی، پروتئینی، حبوبات، غلات و چاشنی­ها وارد قطر می‌شود و مصرف­ کنندگان قطری استقبال خوبی از کالاهای ایرانی کرده اند.

    کریمی تفرشی گفت: در صورتی که بتوانیم در قطر با این موفقیت پیش برویم می­ توانم بگویم فتح بابی برای دیگر کشورهای اسلامی و همسایه مانند کویت ایجاد کرده‌ایم.

    وی افزود: بازار قطر استاندارد خیلی بالایی دارد و نیاز خود را از اروپا و آمریکا تامین می­ کرد اما اکنون کالاهای با کیفیت ایرانی در این کشور ورود پیدا کرده است. مردم قطر تا قبل از این با کیفیت کالاهای ایرانی آشنا نبودند و دولت قطر نیز به راحتی ویزا به ایرانیان نمی ­داد، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

    برچسب ها