عصر خودرو

حجم نقدینگی در فروردین ماه به ۱۲۶۴ هزار میلیارد تومان رسید

عصر بازار- بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان فروردین ماه امسال را ۱۲۶۴۱.۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به فروردین ماه پارسال ۲۳.۷ درصد رشد دارد.

حجم نقدینگی در فروردین ماه به ۱۲۶۴ هزار میلیارد تومان رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، بر اساس گزیده های آماری مربوط به فروردین امسال که بانک مرکزی به تازگی منتشر کرده، میزان رشد نقدینگی در این ماه نسبت به اسفند پارسال 0.9 درصد بوده است.
    در فروردین ماه امسال 343.5 هزار میلیارد ریال اسکناس و مسکوک در اختیار مردم قرار داشته است.
    در این ماه حجم پول نیز به عدد 1550.5 هزار میلیارد ریال رسیده که از رشد 21.4 درصدی نسبت به فروردین ماه پارسال حکایت دارد اما نسبت به اسفند پارسال 4.9 درصد کاهش یافته است.
    نگاهی به شاخص شبه پول نیز نشان می دهد که این عدد به رقم 11090.6 هزار میلیارد ریال رسیده و همچنان حجم بالایی از نقدینگی در اقتصاد ایران را به خود اختصاص داده است که این عدد نیز نسبت به فروردین پارسال 24 درصد و نسبت به اسفند پارسال 1.7 درصد رشد دارد.
    نقدینگی، مجموع پول و شبه‌پول است که از جمع اسکناس‌ها و مسکوکات و سپرده‌های دیداری در یک کشور حاصل می شود.
    رییس کل بانک مرکزی چندی پیش درباره حجم نقدینگی گفت: نزدیک به 15 درصد نقدینگی محاسبه شده در آمارهای این بانک ناشی از ساماندهی موسسه های غیرمجاز در این دوره است که زیر نظر بانک مرکزی قرار گرفتند و به دنبال آن میزان نقدینگی محاسبه شده در بازار پولی به طور رسمی افزایش یافته است.
    «ولی الله سیف» بارها تاکید کرده است نباید از بزرگی عدد مربوط به حجم نقدینگی نگران بود؛ زیرا این عدد باید در مقایسه با بزرگی اقتصاد کشور دیده شود.
    با این حال کارشناسان اقتصادی بر این باورند که چون مردم فضای کسب و کار را مناسب نمی دانند، ترجیح می دهند سرمایه خود را به شکل سپرده های بلندمدت نگهداری کنند و به همین دلیل سهم شبه پول از نقدینگی بالاست و به تناسب متوسط نرخ سودی که در بانک ها بابت سپرده های مردم پرداخت می شود، حجم آن نیز افزایش می یابد.
    از این رو، یکی از سیاست های پیشنهادی کارشناسان کاهش نرخ سود سپرده های بانکی متناسب با مجموع نرخ تورم و رشد اقتصادی و در توازن بازارهای دیگر اقتصادی در کشور نظیر بازار سرمایه و همچنین بهبود فضای کسب و کار است.

    **بدهی دولت به سیستم بانکی
    آنگونه که آمار بانک مرکزی گزارش می دهد، بدهی دولت به سیستم بانکی در پایان فروردین امسال به 2252.2 هزار میلیارد ریال رسیده است که از رشد 21.3 درصدی در یک ساله منتهی به این ماه حکایت دارد.
    از این میان سهم بدهی دولت که شامل اوراق مشارکت انتشار یافته بخش دولتی هم می شود، 1934.4هزار میلیارد ریال و سهم بدهی شرکت ها و موسسات دولتی به سیستم بانکی به 317.8 هزار میلیارد ریال بوده است.

    **دارایی ها و بدهی های بانک مرکزی
    نگاهی به وضعیت دارایی های بانک مرکزی در پایان فروردین امسال نیز بیانگر آن است که میزان دارایی های خارجی این نهاد در مدت یاد شده به 3373.7 هزار میلیارد ریال رسیده است.
    سهم اسکناس و مسکوک از این دارایی ها 61 هزار میلیارد ریال و سایر دارایی های آن 66.8 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.
    در این مدت بدهی بانک ها به بانک مرکزی به 1009.9 هزار میلیارد ریال و بدهی بخش دولتی به 599.8 هزار میلیارد ریال رسیده است.
    از بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی 319 هزار میلیارد ریال سهم دولت و بقیه شامل 280.8 هزار میلیارد ریال مربوط به شرکت ها و موسسات دولتی است که به ترتیب نسبت به اسفند پارسال بدهی های دولت 16.2 درصد رشد داشته اما بدهی شرکت ها و موسسات دولتی 7.1 درصد کاهش یافته است.

    برچسب ها