عصر خودرو

در بیانیه ۴۷ کشور جهان از جمله استرالیا، چین، کانادا و روسیه بیان شد:

ساختار سازمان تجارت جهانی با مشکلات جدی مواجه است

عصر بازار- ۴۷ کشور جهان شامل کشورهای استرالیا، روسیه، چین و کانادا که خود نیز عضوی از سازمان تجارت جهانی هستند، در بیانیه ای اعتراف کرده اند که ساختار فعلی سازمان تجارت جهانی با مشکلات جدی مواجه است .

ساختار سازمان تجارت جهانی با مشکلات جدی مواجه است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ،گروهی متشکل از 47 کشور جهان شامل کشورهای استرالیا، روسیه، چین و کانادا که خود نیز عضوی از سازمان تجارت جهانی هستند، با اعتراف به این موضوع که ساختار سازمان تجارت جهانی با مشکلات جدی مواجه است، از سازمان تجارت جهانی درخواست کرده اند که مشکلات موجود را بر طرف نماید.

    این کشورها که همگی عضو سازمان تجارت جهانی هستند در بیانیه خود عنوان کرده اند که به طور جدی از توافقات تجاری چندجانبه که بین اعضای سازمان تجارت جهانی منعقد میشود حمایت میکنند اما معتقدند در این زمینه ساختار سازمان تجارت جهانی مشکلات جدی دارد و لازم است این مشکلات بر طرف شود.

    این کشورها در بیانیه مشترک خود به جنبه های مختلفی از مشکلات ساختاری فعلی سازمان تجارت جهانی اشاره کرده اند. برخی از مسائلی که در این بیانیه به آن ها اشاره شده عبارتند از مناسب نبودن موضوعاتی که در جلسات مشترک سازمان تجارت جهانی مورد بحث قرار میگیرد؛ عدم توانایی این سازمان در الزام کشورها به اجرای قوانین و کاهش قدرت و کارایی کمیته بررسی اعتراضات سازمان تجارت جهانی که به بررسی شکایات کشورهای عضو از یکدیگر میپردازد.

    لازم به ذکر است کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی از سال ها قبل نتوانسته اند بر سر یک توافق تجاری جدید به توافق برسند و این مسئله کشورها را از سازمان تجارت جهانی نا امید کرده و به سمت انعقاد توافقات تجاری دوجانبه و چند جانبه سوق داده است. در این سال ها تنها دستاورد سازمان تجارت جهانی مدیریت توافقات قبلی و رسیدگی به اعتراضات بوده است.

    از طرف دیگر در این سال ها به دلیل تغییر رویکرد کشورها در حمایت از تولیدات داخلی، بسیاری از کشورها همچون آمریکا قوانین سازمان تجارت جهانی را به روش های مختلفی نقض کرده اند و سازمان تجارت جهانی نتوانسته است آن ها را به اجرای قوانین ملزم نماید. این مسئله نیز نشان دهنده عدم کارایی کمیته بررسی اعتراضات سازمان تجارت جهانی در سال های اخیر بوده است.

    برچسب ها