عصر خودرو

خلاصه مجمع شرکت ها در سال ۹۶؛

فصل بهاریِ مجامع

عصر بازار- در حالی تیرماه سال ۹۶ به اتمام رسید که ترافیک برگزاری مجامع شرکت ها در انتهای تیر، نکته قابل توجهی بود که توجه فعالان بازار سرمایه را به خود معطوف کرد. شرکت هایی که سال مالی آنها اسفندماه است، مجمع خود را در تیر ماه برگزار می کنند.

فصل بهاریِ مجامع
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، از سوی دیگر، شرکت ها ترجیح می دهند که برگزاری مجمع را به آخرین روزهای تیر موکول کنند تا بتوانند در زمان باقیمانده، تمام مدارک، مستندات و صورتهای مالی مورد نیاز برای ارائه در مجمع عادی سالیانه را فراهم کنند. غیر از شرکت های سرمایه گذاری و برخی شرکت های دیگر که دارای سال های مالی متفاوتی هستند، سال مالی اکثر شرکت های بورسی و فرابورسی اسفندماه است. بنابراین، در اواخر تیر سال 96 شاهد برگزاری تعداد زیادی از مجامع شرکت های بورسی و فرابورسی بودیم که برآیند برگزاری مجامع برای بازار سرمایه و فعالان آن مثبت بود و بسیاری از شرکتها موفق به تقسیم سود در مجامع شدند.

    همچنین در برخی از مجامع خبرهای خوبی نیز از آینده شرکت ها به فعالان بازار مخابره شد که نویدبخش سالی خوب و پررونق برای بازار سرمایه است. در ادامه به بررسی اتفاقات مجامع در شرکت های بزرگ خواهیم پرداخت تا نگاهی کلی از فصل مجامع در ذهن فعالان بازار ترسیم شود.

    شرع خوب پالایشی ها

    اولین گروهی که مثبت ترین اخبار را روانه بازار سرمایه کرد و توانست اولین شوک مثبت را بر پیکره بازار سرمایه وارد کند، گروه پالایشی بود. این گروه، شاخص بورس خود را از کانال 78 هزار واحدی تکان داد و روندی کوتاه مدت و صعودی را آغاز کرد، همچنین مقاومت های مهم شاخص در 80 هزار واحد و 81 هزار واحد از پیش برداشته و مقاومت پیشین که81 هزار و 200 واحد بود لمس شد.

    علاوه بر این، این گروه توانست در اواسط تیر با انتشار خبری مبنی بر دریافت اطلاعات در خصوص نرخ خرید نفت خام و فروش محصولات خود از شرکت پالایش و پخش، تعدیلات مثبت و قابل توجهی را در خصوص سود هر سهم سال مالی 95 اعمال کند.

    پالایشگاه بندرعباس از بزرگان گروه پالایشی محسوب می شود؛ این شرکت مجمع سال مالی 95 خود را برگزار کرد که در این مجمع محقق کردن سود هر سهم به میزان 746 ریال مورد تصویب قرار گرفت. میزان 650 ریال از این سود، بین سهام داران بصورت سود نقدی تقسیم شد که اتفاقی بسیار مبارک برای سهام داران این شرکت محسوب می شود.

    پالایشگاه لاوان از دیگر پالایشگاه هایی است که موفق به برگزاری مجمع شده است. این شرکت که در فرابورس پذیرفته شده است، توانست برای سال مالی 95 به ازای هر سهم 968 ریال سود محقق کند که از این میزان 520 ریال بین سهام داران بصورت سود نقدی تقسیم کرد. تقسیم سود بالای 50 درصد از اتفاقاتی است که قطعا اسباب خوشحالی سهامداران این شرکت خوشنام فرابورسی را به همراه خواهد داشت. اما پالایشگاه شیراز در تقسیم سود محتاط عمل کرد و تنها 75 ریال از سود 1993 ریال هر سهم در سال 95 را بین سهام داران خود تقسیم کرد.

    حرکت خودرو

    گروه خودرو از جمله گروه هایی است که از سال های گذشته جزو خبرسازترین گروه های بازار سرمایه محسوب می شده است. گروه خودروسازی ایران خودرو که در سال های گذشته توانسته بود زیان انباشته خود را جبران کند، در مجمع سال جاری بین سهام داران خود سود نقدی تقسیم کرد تا کام سهام داران را پس از دوران تلخ قبل از برجام، شیرین کند. سود محقق شده شرکت ایران خودرو برای سال مالی 95 مقدار 147 ریال بود که از این میزان 15 ریال بین سهامداران خود تقسیم کرد. شرکت پارس خودرو که برای سال مالی 95 توانسته بود 11 ریال سود محقق کند، به دلیل وجود زیان انباشته در صورت های مالی، نتوانست بین سهام داران خود سود نقدی تقسیم کند.

    فلزات اساسی سربلند شدند

    از دیگر گروه هایی که توانست فصل مجامع را سربلند پشت سر بگذارد، گروه فلزات اساسی بود. این گروه با لیدری فولاد مبارکه اصفهان توانست از افزایش قیمت جهانی فلزات حداکثر استفاده را ببرد. فولاد مبارکه اصفهان موفق شد برای سال مالی 95 مقدار 277 ریال به ازای هر سهم سود محقق کند که از این مقدار، 100 ریال بصورت نقدی بین سهام داران خود تقسیم کرد تا کام سهامداران خود را در تیر ماه سال 96 شیرین کند.

    گروه کارخانه های تولید نورد آلومینیوم از دیگر شرکت های این گروه بود که با تحقق 72 ریال سود به ازای هر سهم در سال مالی 95، مقدار 30 ریال سود را به صورت نقدی بین سهام داران تقسیم کرد. شرکت کالسیمین نیز از جمله شرکت هایی بود که سود نقدی بین سهام داران خود تقسیم کرد. میزان سود تقسیم شده این شرکت 250 ریال به ازای هر سهم بود. از نکات مثبت این گروه حرکت های صعودی سهام شرکت ها پس از بازگشایی بود که می-تواند حکایت از تداوم سودسازی شرکت های این گروه در سال جاری داشه باشد.

    حضور قدرتمند کانه های فلزی

    گروه کانه های فلزی نیز از جمله گروه هایی بود که توانست در فصل مجامع قوی ظاهر شود؛ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر که برای سال مالی 95 خود 337 ریال به ازای هر سهم سود محقق کرده بود، بیش از 90 درصد سود محقق شده تقسیم کرد. به عبارتی، 280 ریال به ازای هر سهم سود بین سهام داران تقسیم کرد که در نوع خود بی نظیر است.

    شرکت باما نیز به ازای هر سهم 200 ریال بین سهامداران تقسیم کرد تا در تقسیم سود از همگروهی های خود عقب نماند. گروه معدنی و صنعتی چادرملو نیز برای باقی ماندن در رالی تقسیم سود شرکت های بورسی و فرابورسی، از 271 ریال سود محقق شده سال 95، مقدار 200 ریال بین سهام داران به صورت سود نقدی تقسیم کرد.

    لغو مجامع بانکی ها

    اما در گروه بانکی شاهد لغو مجامع بودیم. این گروه که در سال گذشته از سوی بانک مرکزی مکلف شده بود تا صورت های مالی خود را براساس استانداردهای IFRS تنظیم و ارائه کند، گویا همچنان با مشکلاتی مواجه است که باید با اهتمام متولیان بانک مرکزی هر چه سریعتر حل و فصل شود تا سهام-داران این گروه بزرگ بازار سرمایه، از بلاتکلیفی رها شوند.

    آنچه که در فصل مجامع سال 96 رخ داد، در کل اتفاقات مناسب و مطلوبی بود؛ چون که شرکت های بورسی و فرابورسی که اقدام به برگزاری مجمع کردند، اکثرا بر تقسیم سود بین سهام داران تاکید داشتند و خوشبختانه این مهم نیز تحقق پیدا کرد.

    برخی از شرکت ها نیز در این امر موفق نبودند که دلایل مختلفی داشت؛ از جمله این دلایل می توان به سود ساز نبودن شرکت در سال مالی گذشته و یا علیرغم سود سازی در سال مالی قبل، به دلیل وجود زیان انباشته و فراهم نبودن شرایط تقسیم سود، اشاره کرد. اما در کل نتیجه فصل مجامع برای اقتصاد و فعالان بازار، مفید و مثبت بود.

    تقسیم سود در مجامع دلایل مختلفی دارد؛ در برخی مواقع به دلیل آنکه سهام دار عمده برای اجرای طرح های خود نیاز به نقدینگی دارد، تقسیم سود بیشتر را در دستور کار خود قرار می دهد. در برخی موارد به دلیل تنوع سهام داران عمده و رایزنی هایی که در مجمع صورت می گیرد، به دلیل منفعت و کسب سود سهام داران، تقسیم سود انجام می شود.

    اما آنچه باید سهامداران عمده و مدیران شرکت ها مدنظر قرار بدهند، این موضوع است که یکی از راه های کسب سود توسط سهامداران در بازار سرمایه، دریافت سود نقدی است. اگر این مورد در بازار سرمایه پررنگ شود، قطعا استقبال از این بازار افزایش یافته و میزان نقدینگی بیشتری وارد بازار خواهد شد. در مقابل، اگر شرکت ها از تقسیم سود بیشتر در مجامع استقبال نکنند، جذابیت بازار سرمایه برای سهام داران کاهش یافته و شاهد خروج نقدینگی از بازار خواهیم بود.

    خروج نقدینگی از بازار منجر به کم رنگ شدن بازار سرمایه و کاهش قدرت این بازار خواهد شد که در نهایت، هم به ضرر فعالان بازار و هم به ضرر شرکت ها خواهد بود. بنابراین شرکت-ها باید توجه ویژه ای به مقوله تقسیم سود در مجامع کنند. نکته دیگر که مدیران باید مدنظر قرار دهند تا شاهد رونق بازار سرمایه باشیم، زمان پرداخت سود شرکتها است. در قانون تجارت حداکثر زمان پرداخت سود برای شرکت ها 8 ماه از زمان برگزاری مجمع تعیین شده است که بعضا مشاهده شده که شرکت ها از حداکثر زمان تعیین شده استفاده می کنند که در نهایت نارضایتی سهام داران را به همراه خواهد داشت. اما شرکتهایی نیز هستند که سودهای تقسیمی خود را در کمترین زمان ممکن به حساب سهام داران واریز می کنند. از جمله این شرکت ها می توان به برخی بانک ها و شرکت های خدمات الکترونیکی اشاره کرد که در بازار سرمایه به خوش حسابی در پرداخت سود نقدی معروف هستند. امید است از این به بعد توجه شرکت ها به اولویت های فعالان بازار سرمایه، شاهد تقسیم سودهای حداکثری در بازار سرمایه باشیم تا اسباب رونق بازار و اقتصاد کشور بیش از پیش فراهم شود.

     

    نویسنده: محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری

    برچسب ها