عصر خودرو

ایران جایگاه حساسی دربرنامه های بلندپروازانه اقتصادی چین دارد

عصر بازار- ایران که در طول سال های تحریم و انزوا به چین وابسته بود، اکنون اهمیت زیادی برای چین پیدا کرده و جایگاه حساسی در برنامه های بلندپروازانه اقتصادی این کشور دارد.

ایران جایگاه حساسی دربرنامه های بلندپروازانه اقتصادی چین دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، چین که پس از شروع فشارهای آمریکا و متحدان اروپاییش بر ایران در سال 2007 به ایران نزدیک شد و حتی پس از لغو تحریم ها ایران در سال 2016 که به تهران امکان فروش نفت به اروپا را داد، همچنان بزرگ ترین خریدار نفت خام ایران باقی ماند، اکنون نیز به خاطر پابرجا بودن تحریم های یک جانبه آمریکا که بانک های جهانی را از داشتن ارتباط بانکی با ایران می ترساند، تنها منبع بزرگ سرمایه برای تامین مالی پروژه های حساس زیرساختی ایران محسوب می شود.
    چین اکنون از این جایگاه ویژه برای پیشبرد پروژه جاده ابریشم که به طرح «یک کمربند، یک جاده» معروف است و موجب گسترش بیش از پیش قدرت و نفوذ اقتصادی این کشور در جهان منجر خواهد شد، استفاده می کند.
    این روزنامه آمریکایی نوشت، اگر جاده ابریشم را به مثابه یک چهارراه در نظر بگیریم، ایران در مرکز آن است و به لحاظ استراتژیکی مهمترین بخش آن محسوب می شود.
    «برای هزاران سال ایران یک قطب تجاری بوده که شرق و غرب عالم را به هم وصل می کرده است، اکنون این نقش قرار است ظرف سال های آینده با راه اندازی جاده ابریشم احیا شود. پروژه ای که بیش از یک هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ایجاد زیرساخت های آن از قبیل پل ها، خطوط راه آهن و بنادر در بیش از 60 کشور جهان لازم است».
    «یک کارآفرین 49 ساله چینی به نام «زوا رو لین» گفت: ایران به بسیاری از کشورهای جهان نزدیک است، حتی اروپا. ایران مرکز دنیاست».
    به نوشته نیویورک تایمز، دیگر مسیرها به بازارهای غربی طولانی ترند و از روسیه می گذرند که رقیب بالقوه چین است.
    «چین اجزای شبکه زیرساخت های پروژه جاده ابریشم را مانند قطات یک پازل سر جای خود می گذارد. در شرق ایران، کارگران چینی به سختی مشغول نوسازی یکی از خطوط خط آهن هستند تا ایران را به ترکمنستان و افغانستان وصل کند».
    «در غرب ایران نیز همین کارها در حال انجام است، جایی که کارگران مشغول کارند تا پایتخت ایران را به ترکیه و اروپا متصل کنند».
    دیگر پروژه های خط آهن، تهران و مشهد را به بنادر جنوبی کشور وصل می کنند».
    اصغر فخریه کاشان معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: اینطور نیست که اگر ما همکاری نکنیم، چین پروژه خود را رها می کند. اما اگر بخواهد در وقت و پول خود صرفه جویی کند باید کوتاه ترین مسیر را انتخاب کند».
    «وی افزود: در مقایسه با روسیه، احیای جاده ابریشم برای ایران سودمندتر است و چینی ها نیز مایلند با ایران کار کنند».
    به نوشته نیویورک تایمز، برخی نگرانند که با توجه به سرمایه گذاری قابل ملاحظه چین در ایران و حضور رو به افزایش آن در اقتصاد ایران، این کشور بیش از همیشه به چین که بزرگ ترین شریک تجاریش است، وابسته خواهد شد اما بنظر می رسد مسئولان ایران نگران این مساله نیستند.
    مهدی تقوی فوق تخصص اقتصاد و استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران به نیویورک تایمز گفت: نفوذ چین در ایران رو به افزایش است اما از نظر مسئولان ایران، وابستگی به چین اشکالی ندارد.
    «این فقط جاده ها و خطوط راه آهن نیستند که ایران از چین می گیرد. ایران روز به روز به مقصد محبوبتری برای کارآفرینان چینی مانند لین تبدیل می شود. لین با دانستن چند لغت فارسی و برخورداری از وام های کم بهره و نیز معافیت های مالیاتی دولت های چین و ایران از وقتی در سال 2002 به تهران آمد، یک امپراطوری کوچک برای خود درست کرده است».
    «لین وقتی برای نخستین بار در مورد فرصت های کسب و کار در غرب ایران شنید، مردد بود، اما سپس یک نقشه خرید و شروع به تجسم منطقه بدون مرزها به عنوان یک بازار عظیم کرد».
    «اکنون هشت کارخانه وی در ایران، طیف وسیعی از کالاها که در بازار این کشور و کشورهای همسایه آن پیدا می شوند را می سازند».
    «از سال 2013 که پروژه یک کمربند یک جاده شروع شد، لین جلسات زیادی با سفارت چین در تهران داشته است. وی گفت: من یک سرمایه گذار پیشرو هستم و آنها می خواهند تجربیات مرا بشنوند».
    «لین کارخانه های خود را در مسیری که بخش کلیدی جاده ابریشم خواهد بود تاسیس کرده است، یک خط آهن الکتریکی 575 مایلی که تهران و مشهد را به هم وصل می کند و چین با یک وام 1.6 میلیارد دلاری آن را تامین اعتبار کرده است».
    «وقتی این خط آهن تکمیل شود و به شبکه خط آهن بزرگ تری وصل شود، لین می تواند کالاهای خود را تا شمال اروپا، لهستان و روسیه با هزینه به مراتب کمتری نسبت به امروز صادر کند».
    «لین اظهار کرد: در این صورت درآمد من 50 درصد افزایش می یابد. البته به طور حتم این کارهای زیربنایی موجب رشد اقتصاد ایران نیز خواهد شد. قدرت اقتصادی چین نیز بیشتر می شود.
    وی ادامه داد: زندگی در ایران خوب و آینده روشن است».
    «ایرانی ها برای لین که در حال عبور از مسیری است که کارخانه هایش را به هم وصل می کند، دست تکان می دهند و لبخند می زنند و با چند کلمه فارسی که بلد است با آنها ارتباط برقرار می کند».
    «کارگران حتی وقتی لین در کارخانه نبود، گفتند، خیلی خوشحالند که با چینی ها کار می کنند. آنها دستمزد ماهیانه را به موقع پرداخت می کنند».
    «امیر دلیلیان نگهبان یکی از کارخانه ها گفت: اگر سرمایه گذاران خارجی بیشتری به ایران بیایند، اقتصاد ما شکوفا خواهد شد و مردم کار خواهند داشت».
    «لین نیز گفت: ایرانی ها کارگران سخت کوشی هستند».
    «به نوشته روزنامه دولتی «چاینا دیلی» اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، خط آهن 2 هزار مایلیی که ارومچی مرکز استان جینجیانگ چین را به تهران وصل می کند به خط آهن کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان متصل می شود».
    «در آزمایشی که در سال 2016 انجام شد، چین و ایران، دوازده روزه یک قطار را از بندر شانگهای واقع در شرق چین به تهران فرستادند درحالی که از طریق دریا چین سفری 30 روز طول می کشد».
    «در ایران، اکنون از خط آهن فعلی تهران-مشهد که دیزلی است استفاده می شود. اگر خط آهن جدید که برقی است در سال 2021 راه اندازی شود، سرعت حرکت قطار به 125 مایل در ساعت افزایش خواهد یافت».
    «فخریه کاشان که انجام مذاکرات اغلب قراردادهای تجاری بین المللی را بر عهده دارد گفت: پروژه یک کمربند یک جاده چین برای ایران خیلی بیشتر از ایجاد کانالی برای حمل و نقل کالا کار می کند».
    «وی افزود: زیرساخت ها، برنامه ریزی شهری، تحولات فرهنگی، قراردادهای تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری از ره آوردهای این پروژه برای ایران است. هر پروژه ای که فکر کنید زیر چتر این پروژه قرار می گیرد».
    به نوشته نیویورک تایمز، شرکت های دولتی چین در سراسر ایران فعالیت می کنند از ساختمان سازی و احداث بزرگراه گرفته تا حفاری معدن و فولادسازی.
    فروشگاه های ایران مملو از کالاها چینی و خیابان ها پر از اتومبیل ها چینی است.
    رهبران ایران امیدوارند با مشارکت در پروژه یک کمربند یک جاده، ایران نیز بتواند از منافع این آرمان اقتصادی بزرگ بهره مند شود.
    به گفته فخریه کاشان، این پروژه به گونه ای طراحی شده که تسلط چین بر نصف جهان را تضمین کند.
    وی افزود: اما این کریدور به ایران نیز امکان دسترسی با بازارهای بزرگ تر را می دهد.

    برچسب ها